Hudsqueeze i semi-dry?
Fra : Peter F.

Dato : 29-09-03 16:03

Hej dykkere.
Hvis man har en semi-dry som man kan dykke uden der kommer vand i, vil man
så ikke hudsqeeze som i tørdragt uden lufttilførsel?

Hvis ja, så skal man vel sørge for at lukke en portion vand ind gennem
halsåbningen inden man starter dykket. Hvor meget?

MHV Peter

Fra : Henrik Manley

Dato : 29-09-03 18:28

> Hvis man har en semi-dry som man kan dykke uden der kommer vand i, vil man
> så ikke hudsqeeze som i tørdragt uden lufttilførsel?

Der er jo ikke meget luft i en våddragt så det tror jeg ikke du kan få hvis
den ikke er rigtigt meget for stor.

> Hvis ja, så skal man vel sørge for at lukke en portion vand ind gennem
> halsåbningen inden man starter dykket. Hvor meget?

Det er nok bedre at lukke det luft der er i den ud.

--
Henrik Manley
email: m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jesper Bach

Dato : 29-09-03 20:18

> Det er nok bedre at lukke det luft der er i den ud.
>
> --
Ja, jeg har nu heller aldrig haft problemer med for meget luft i min
semi-dry - snarere omvendt.

Jesper

Fra : Peter F.

Dato : 29-09-03 22:31

> Ja, jeg har nu heller aldrig haft problemer med for meget luft i min
> semi-dry - snarere omvendt.
Snaere omvendt; hvordan det? Bare at den generelt var for lille (du for
stor)? eller noget foresaget af dykningen?

Peter

Fra : Jesper Bach

Dato : 01-10-03 22:47

"Peter F." <*remove*pfs@lightship.detteskalogsåfjernes.dk> wrote in message

> Snaere omvendt; hvordan det? Bare at den generelt var for lille (du for
> stor)? eller noget foresaget af dykningen?
>
> Peter

Dragten var skam stram nok og alligevel kom der vand ind på de mest
ubelejlige steder, hvilket igen må betyde at der også slap luft ud. Dykket
ned til 28m i "dyret" og aldrig haf antydningen til squeeze.

Jesper

Fra : Peter F.

Dato : 02-10-03 14:18

> Dragten var skam stram nok og alligevel kom der vand ind på de mest
> ubelejlige steder, hvilket igen må betyde at der også slap luft ud. Dykket
> ned til 28m i "dyret" og aldrig haf antydningen til squeeze.

Hej Jesper.
Bukkede du manchetterne på din dragt om når du dykkede i den?

Peter

Fra : Jesper Bach

Dato : 06-10-03 10:41

> Hej Jesper.
> Bukkede du manchetterne på din dragt om når du dykkede i den?
>
> Peter

Der var, så vidt jeg husker, 2 lag manchetter, og dem "bukkede" jeg begge 2
op når dragten skulle på, og ned igen når dragten var taget på (ellers kunne
jeg heller ikke få hænderne ud gennem håndleddene på dragten).

Først den ene manchet ned, så handsker på, så den anden manchet udenpå.
Bøvlet - jatak, men det virkede nu rigtig fint (vandet kom altid ind i
nakken - brrr).

Jesper

Fra : Peter F.

Dato : 29-09-03 22:30

> Der er jo ikke meget luft i en våddragt så det tror jeg ikke du kan få
hvis
> den ikke er rigtigt meget for stor.
Den er desværre lidt for stor. Den poser lidt på maven, men sidder fint på
arme og ben. Jeg må prøve at tage lidt på i den nærmeste fremtid

> Det er nok bedre at lukke det luft der er i den ud.
Så du mener jeg kan undgå hudsquezzes ved at lukke så meget luft som muligt
ud gennem halsen, mens jeg endnu er i overfladen?

Peter

Fra : Michael Hansen

Dato : 29-09-03 21:31

> Hvis man har en semi-dry som man kan dykke uden der kommer vand i, vil man
> så ikke hudsqeeze som i tørdragt uden lufttilførsel?

Jep! Det gjorde jeg da i hvertfald med min.

> Hvis ja, så skal man vel sørge for at lukke en portion vand ind gennem
> halsåbningen inden man starter dykket. Hvor meget?

Jeg dykkede sjældent så dybt at det var nødvendigt. Det rareste vil
vel egentlig være at hælde et par liter lunt vand (pas meget på med at
det ikke er for varmt, det tager for lang tid at komme ud af en dragt
når man er blevet skoldet...) i dragten, mens du stadig er på land.
Hvad er det for en dragt du har??

Mvh. Michael

Fra : Peter F.

Dato : 29-09-03 22:27

"> > Hvis man har en semi-dry som man kan dykke uden der kommer vand i, vil
man

> Jep! Det gjorde jeg da i hvertfald med min.
Fik du en hudsqueeze?

> Jeg dykkede sjældent så dybt at det var nødvendigt.
Hvor dybt tale vi om?

> Hvad er det for en dragt du har??

Det er en Mares Isotherm Limited Edition (brugt). Jeg har ikke været ude at
dykke i den endnu, så ved ikke om jeg kan dykke den helt tør, men det har
jeg på fornemmelsen.

Ville gerne have problemet afklaret for jeg lå med kæmpe-sugemærker på
maven, et sted i Øresund.

Peter

Fra : Michael Hansen

Dato : 02-10-03 09:01

> Fik du en hudsqueeze?

Ja, store rødblå streger, hen over skuldrene og overarmene. Det
resulterede i at min mor ikke syntes jeg sku´ dykke mere for det måtte
da være farligt når man kunne komme til at se sådan ud...
Mødrelogik!

> Jeg dykkede sjældent så dybt at det var nødvendigt.
> Hvor dybt tale vi om?

Det dyk hvor jeg fik squeeze var på omkring 30 meter. Jeg gjorde altid
det inden dykket at jeg hev ud i halsmanchetten, i overfladen, for at
få luften ud. Der er en der skriver et andet sted i tråden at
dragtsqueeze ikke er et problem, medmindre dragten er meget for stor.
Efter min opfattelse er det et problem, uanset starmt den sidder og
hvor hvor lidt luft der er i dragten. Undertrykket mod huden vil jo
være der alligevel når dragten ikke kan presses mere mod huden. Kort
sagt, hvis der er luft i dragten vil der opstå undertryk i den, det
vil der ikke hvis der er vand. Problemet er måske lidt at dragten har
den der plysoverflade på indersiden, hvor der fanges relativt meget
luft

> Det er en Mares Isotherm Limited Edition (brugt). Jeg har ikke været ude at
> dykke i den endnu, så ved ikke om jeg kan dykke den helt tør, men det har
> jeg på fornemmelsen.

Nåh ja, det var dig der købte den... Du spurgte mig på et tidspunkt om
det var nødvendigt med sokker og handsker der passede til, (ja jeg fik
desværre ikke lige svaret tilbage, sorry...). Det synes jeg ikke.
Dragten er tæt nok i sig selv. Jeg dykkede mange dyk hvor det eneste
der blev vådt (fugtigt) var den ene armhule. Skyldtes vel en ikke helt
tæt syning i nærheden

> Ville gerne have problemet afklaret for jeg lå med kæmpe-sugemærker på
> maven, et sted i Øresund.

Jeg synes du skal tage et par dyk ved stranden og se om der kan komme
vand ind i den. Ka´ der det er det fint, hvis ikke ka´ du prøve at
lade være med at folde halsmanchetten ind (eller nogen af de andre
manchetter

Lad høre hvordan det går med den??

Mange hilsner
Michael