/ Forside / Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet erhverv
#NavnPoint
Nordsted1 1260
katekismus 960
ans 933
pifo 679
jakjoe 661
Benjamin... 550
Kortoverv.. 545
refi 518
dova 505
10  HelleBirg.. 475
Produktansvar
Fra : HF


Dato : 29-09-03 00:06

Jeg har fået mulighed for at købe nogle restpartier op fra udlandet og er i
den forbindelse kommet på et spørgsmål.

Hvis jeg f.eks køber nogle børnestole og slutbrugeren så kommer til skade
med stolen kan jeg så gøres erstatningsansvarlig på nogen måde?

Det skal siges at stolen endnu ikke forhandles herhjemme men at den i
Tyskland er TÜV godkendt. Samlevejledning bliver oversat til Dansk.
Det er ikke sådan at stolen er spinkel opbygget (tvært i mod) men børn har
det jo med at kunne anvende ting ret utraditionelt og ikke altid lige
fornuftigt.

Mvh
HF
Remove "2" for reply



 
 
Ebbe Kristensen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Ebbe Kristensen


Dato : 29-09-03 05:25


"HF" <f12@minemail.dk> wrote in message
news:mQJdb.718$c13.9@news.get2net.dk...

> Det skal siges at stolen endnu ikke forhandles herhjemme men at den i
> Tyskland er TÜV godkendt.

Er den CE-mærket? Ikke fordi jeg ligefrem er ekspert indenfor dette her men
jeg mener at vide at CE-mærkede produkter må sælges overalt i Europa.

Ebbe



MAndersen (29-09-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 29-09-03 07:05


"HF" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
news:mQJdb.718$c13.9@news.get2net.dk...
> Jeg har fået mulighed for at købe nogle restpartier op fra udlandet og er
i
> den forbindelse kommet på et spørgsmål.
>
> Hvis jeg f.eks køber nogle børnestole og slutbrugeren så kommer til skade
> med stolen kan jeg så gøres erstatningsansvarlig på nogen måde?
>
> Det skal siges at stolen endnu ikke forhandles herhjemme men at den i
> Tyskland er TÜV godkendt. Samlevejledning bliver oversat til Dansk.
> Det er ikke sådan at stolen er spinkel opbygget (tvært i mod) men børn har
> det jo med at kunne anvende ting ret utraditionelt og ikke altid lige
> fornuftigt.
>
> Mvh
> HF
> Remove "2" for reply
>
Du kan altid gøres ansvarlig hvis du har leveret et produkt eller en ydelse
til en forbruger.
Uanset om stolen er godkendt efter verdens skrappeste normer.

Enhver virksomhed der leverer et produkt eller en ydelse til en slutbruger
bør have en erhvervs- og produktansvarsforsikring
--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er
kendskabet til ens egen uvidenhed
(C.H. Spurgeon 1834-1892)



HF (01-10-2003)
Kommentar
Fra : HF


Dato : 01-10-03 20:43


"MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:3f77cb88$0$13221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Enhver virksomhed der leverer et produkt eller en ydelse til en slutbruger
> bør have en erhvervs- og produktansvarsforsikring

Jeg har i dag talt med en forsikringsmand og han ville ikke vælge en
produktansvarsforsikring (han ville dog gerne sælge en...). Han påstod at
det ikke var normalt for et møbel en gros at tegne en sådan forsikring.

Har han ret i det eller ville han bare ikke sælge noget?


Mvh
HF



MAndersen (01-10-2003)
Kommentar
Fra : MAndersen


Dato : 01-10-03 21:30


"HF" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
news:Y6Geb.3037$Uw3.321@news.get2net.dk...
>
> "MAndersen" <nospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f77cb88$0$13221$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> > Enhver virksomhed der leverer et produkt eller en ydelse til en
slutbruger
> > bør have en erhvervs- og produktansvarsforsikring
>
> Jeg har i dag talt med en forsikringsmand og han ville ikke vælge en
> produktansvarsforsikring (han ville dog gerne sælge en...). Han påstod at
> det ikke var normalt for et møbel en gros at tegne en sådan forsikring.
>
> Har han ret i det eller ville han bare ikke sælge noget?

Det er det mest åndsvage jeg længe har hørt. Spørg ham om han kender
produktansvarsloven - det gør han ikke når han siger som han gør. Måske
fordi selskabet ikke kan tilbyde denne dækning.

Hvis forsikringsmanden siger at den ikke er nødvendig, må han også mene at
der ikke er en risiko og dermed må præmien være meget, meget lille.

Detailbutikker har typisk en gratis lille standard produktansvarsforsikring,
af den simple grund, at man næsten altid vil og kan regresse importør eller
producent.

Tegn en erhvervs- og produktansvarsforsikring, du bør ikke betale mere end
kr. 2 - 4.000,- for forsikringen.

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er
kendskabet til ens egen uvidenhed
(C.H. Spurgeon 1834-1892)



Peter G C (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 29-09-03 07:33

In news:mQJdb.718$c13.9@news.get2net.dk,
HF <f12@minemail.dk> typed:
> Jeg har fået mulighed for at købe nogle restpartier op fra udlandet
> og er i den forbindelse kommet på et spørgsmål.
>
> Hvis jeg f.eks køber nogle børnestole og slutbrugeren så kommer til
> skade med stolen kan jeg så gøres erstatningsansvarlig på nogen måde?

Ja, hvis produktet er farligt eller har en defekt. Se i produktansvarsloven.
Du bør tegne en forsikring.

/Peter

--
http://www.grauslund.com



Jørgen Ellgaard (29-09-2003)
Kommentar
Fra : Jørgen Ellgaard


Dato : 29-09-03 10:16

Med hensyn til børnestole findes der 2 standarder. Den ene hedder ENV
1178-1:1194 og omhandler sikkerhedskrav. Den anden hedder ENV 1178-2:1995 og
omhandler afprøvning. Begge kan købes hos Dansk Standard.

Mange tror at fordi man overholder en standard så er man beskyttet mod
produktansvar. Intet kan være mere forkert. Man er altid ansvarlig for sit
produkt hvis en person kommer til skade fordi der er en fejl ved produktet.

Blot fordi man overholder en godkendt standard er det ingen garanti mod at
produktet ikke indeholder fejl. En fejl er nemlig ikke nødvendigvis en rent
fysisk defekt, men defineres som "den sikkerhed en person med rimelighed kan
forvente". Man skal her huske på at det tager så lang tid at lave en
standard, at når den endeligt kommer på gaden så kan den tekniske udvikling
længe have overhalet den.

Sikkerhed er altså ikke et spørgsmål om standarder, men om rimelige
forventninger til produktet og her indgår ikke kun det fysiske produkt, men
også samlingsanvisninger, brugsanvisninger og sikkerhedsadvarsler.
Og specielt her skal man være forsigtig når produktet sælges til private
forbrugere, idet man her skal tage hensyn til "den indsigt og uddannelse som
kan forventes af brugeren".

For mange produkters vedkommende kan man selv godkende dem, men enkelte
produkter kræver certificering af tredjepart (fx TÜV). Men selv en sådan
krævet godkendelse er ingen ansvarsfraskrivelse fordi en sådan tredjepart
blot betragtes som et forlænget led til fabrikantens egne procedurer.

Som importør kan kunden altid lægge sag an mod dig, du kan så senere lægge
sag an mod fabrikanten.
Anderledes stiller det sig hvis du er fabrikantens agent - men det er en
anden sag.

Mvh

Jørgen Ellgaard

"HF" <f12@minemail.dk> skrev i en meddelelse
news:mQJdb.718$c13.9@news.get2net.dk...
> Jeg har fået mulighed for at købe nogle restpartier op fra udlandet og er
i
> den forbindelse kommet på et spørgsmål.
>
> Hvis jeg f.eks køber nogle børnestole og slutbrugeren så kommer til skade
> med stolen kan jeg så gøres erstatningsansvarlig på nogen måde?
>
> Det skal siges at stolen endnu ikke forhandles herhjemme men at den i
> Tyskland er TÜV godkendt. Samlevejledning bliver oversat til Dansk.
> Det er ikke sådan at stolen er spinkel opbygget (tvært i mod) men børn har
> det jo med at kunne anvende ting ret utraditionelt og ikke altid lige
> fornuftigt.
>
> Mvh
> HF
> Remove "2" for reply
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408526
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste