Trådløst
Fra : Louis

Dato : 28-09-03 20:14

Hej

Jeg har 2 pc'ere bag en bredbåndsrouter med firewall. Den ene pc (notebook)
er koblet på trådløst. På den stationære pc har jeg givet adgang til visse
mapper, men nu er problemet så, at hvis en person står i min baghave med en
pc med trådløst netkort, så kan han så let som ingenting se og gøre hvad han
vil med disse mapper på den stationære.
Kan jeg sikre mapperne med et password? - I givet fald hvordan?

Louis

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-09-03 21:02

On 2003-09-28,
Louis <rapand@sofanet.dk> wrote:
> [...]
> vil med disse mapper på den stationære.
> Kan jeg sikre mapperne med et password? - I givet fald hvordan?

Selvfolgelig kan du det. Jeg går ud fra, at du korer Windows siden
du ikke har fået sikkerheden på plads inden du begyndte at dele mappen.

Hvis du korer med NTFS filsystem på den stationære (Kræver Windows XP),
så kan du sætte adgangsrettigheder på filer og mapper. Det letteste for
at gore dette er at du i et Stifinder vindue vælger Værktæj,
mappeindstillinger, vis, og så fjrner krydset ved simpel fildeling.

Nu kan du så hojreklikke på en mappe, og får mulighed for hvem der
må kunne tilgribe denne som et netværksdrev. Der er også et sikkerhed
faneblad der giver dig mulighed for at bestemme hvem der må læse/skrive
hvilke filer.

Derudover bor du også som minimum slå WEP kryptering til på dit
trådlose netværk.

Og det anbefales at du korer VPN fra den trådlose til "server".

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 21:08

"Louis" <rapand@sofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
han
> vil med disse mapper på den stationære.
> Kan jeg sikre mapperne med et password? - I givet fald hvordan?

Så vidt jeg ved er svaret nej. Men:

Du kan til en begyndelse (hvis du kører XP i hvert fald) oprette en
brugerkonto på den stationære, en konto der er beskyttet med et password -
og så slå gæstekontoen fra. Brugerkontoen skal så have samme navn som den
bærbare har (ex Mobilos). Det er en start.

Næste fase er at beskytte adgangen til netværket via det trådløse access
point med en adgangskode, og i øvrigt kryptere forbindelsen. Så kan en eller
anden tilfældig tosse ikke logge sig på dit netværk uden en vis ihærdighed.
Krypteringen sætter godt nok hastigheden på forbindelsen ned, men i praksis
betyder det næppe det store, med mindre du har for vane at flyttte mange og
store filer mellem maskinerne.

Det sidste kan i øvrigt - lige nu hypotetisk, men problemet er reelt nok -
være endnu værre, end at du mister et par filer. Hvis den tilfældige tosse
bruger din router (og dermed IP) som adgangsbillet til at hacke, ødelægge og
gøre ved ude i den store verden, så kan du komme til at hænge på en
stoooooor regning, hvis nogen skulle gå hen blive sure.

Vh Ole

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-03 21:14

"Ole Sanvig Knudsen" <ole (snabel-a) sanvig.dk> skrev i en meddelelse
> Så vidt jeg ved er svaret nej. Men:

Silly me. Povl har sælføli ret, af historiske årsager kører jeg FAT32. Og så
kan man ikke.

Ellers står jeg ved resten

Vh Ole

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 29-09-03 21:14

On 2003-09-28,
Ole Sanvig Knudsen <> wrote:

> "Ole Sanvig Knudsen" <ole (snabel-a) sanvig.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Silly me. Povl har sælføli ret, af historiske årsager kører jeg FAT32. Og så
> kan man ikke.

Det kan kureres.

CONVERT C: /FS:NTFS

Fra : Bedstefar

Dato : 01-10-03 10:50

On 2003-09-28,
Ole Sanvig Knudsen <> wrote:

> "Ole Sanvig Knudsen" <ole (snabel-a) sanvig.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Silly me. Povl har sælføli ret, af historiske årsager kører jeg FAT32. Og

> kan man ikke.

Det kan kureres.

CONVERT C: /FS:NTFS

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-09-03 22:47

On Sun, 28 Sep 2003 21:14:20 +0200, "Louis" <rapand@sofanet.dk> wrote:

> [...]
>vil med disse mapper på den stationære.
>Kan jeg sikre mapperne med et password? - I givet fald hvordan?

Det er det forkerte problem du prøver at løse. Det du skal gøre er at
sørge for at han ikke kan komme på dit trådløse netværk. Fx. ved at
slå låsning til mac adresser til samt kryptering.

Martin
--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider til
ADSL og opsætning af CISCO router.