Idéer til børnefødselsdag i børnehaven
Fra : Nick

Dato : 27-09-03 12:14

Min knægt fylder 4 her om nogle uger, og i stedet for bare at troppe op med
de sædvanlige kagemænd, lagkager og godteposer med balloner på, kunne jeg
godt tænke mig at arrange noget andet sjovt.
Jeg har lavet lidt googling, men det er stort set kun (ret dyre)
tryllekunstnere som faldbyder sig.

Nu spørger jeg alle jer venlige sjæle:

Hvad kan man finde på?
Børnehaven består af 3 stuer med i alt ca. 70 børn, og det skal helst
involvere endten hans egen stue (1/3 af børnene) eller alle sammen.

Idéer modtages med TAK!

/Nick

Fra : Jane Pia nielsen

Dato : 27-09-03 19:26

Nick <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> skrev:
> [...]
>de sædvanlige kagemænd, lagkager og
>godteposer med balloner på, kunne jeg
>godt tænke mig at arrange noget andet sjovt.

-- Hej Nick
Har du tænkt på at lave en skattejagt af en form,det syndes de
fleste børn om og så er det sjovt for dem samtidigt for hvem af
dem finder skatten.Du kunne jo dele dem op i hold hvor der er en
pædagog på hvert hold.håber det er noget for jer og have en rigtig
god dag sammen med dem
Jane Nielsen

Fra : Nette

Dato : 27-09-03 20:19

"Nick" skrev i en meddelelse

> Hvad kan man finde på?
> Børnehaven består af 3 stuer med i alt ca. 70 børn, og det skal helst
> involvere endten hans egen stue (1/3 af børnene) eller alle sammen.

Min personlige erfaring er, at det kun er de store børn der gider og kan
holdes fast i en skattejagt fra start til slut.
Men hvad med en popcornfest med en masse børnemusik, hop, dans og
selvfølgelig med popcorn samt sodavand alibitum, afsluttet med en gang
pølsehorn og agurke/gulerodsstave og rosiner?
At skulle dele ud til 70 børn synes jeg er lidt i overkanten og fuldstændig
unødvendigt for både fødselsdagsbarnet sat de andre børn, så jeg ville klart
foretrække at holde det på stuen.

Nette

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 28-09-03 07:53

"Nick" <nickSLETMIG@SLETMIGskuden.dk> wrote in

> [...]
> Børnehaven består af 3 stuer med i alt ca. 70 børn, og det skal helst
> involvere endten hans egen stue (1/3 af børnene) eller alle sammen.

Hvad med at arrangere nogle af de gammeldags lege f.eks. To Mand Frem For
en Enke. Eller forskellige former for fangeleg (de findes i flere versioner
med og uden heller). Man kan også lege lege som "Kom hjem alle mine små
kyllinger" eller "Bjørnen sover". Blindbuk, dåsekuk og andre gemmelege er
måske for mindre hold af børn.

Der er også egentlige spil som M-bold og rundbold. Eller Stopbold (som
vistnok kræver en del bolde).

Så er der de indendørs lege som "Tampen brænder", Kluddermor og dens slags.

Men jeg er sikkert håbløs ude af trit med hvad de små vil have

--ingermarie

Fra : Lykke

Dato : 28-09-03 14:27

et hit i vores børnehave er
popcorn saftevand MED SUGERØR, dans og syng med.
legen, lille hund, hvem har taget dit kødben, er sjov for de fleste små.

Fra : Hans B

Dato : 28-09-03 16:43

Hej Nick

Hvor jeg dog godt forstår at fødselsdagen skal være rigtig festlig, og det
skal det også. Men husk lige på at børnes "højde" er lavere end vores
andres.

Når man er 3-6 år skal verden være lille før den kan blive stor og derfor
giver jeg de andre indlæg ret i at det skal være meget nærværende, når der
holdes fødselsdag. Problemet kan også være, at de forældrer der i hjertens
godhed gerne vil lave noget, spænder lidt ben for de forældre der er mindre
interesseret/økonomisk stillede og dermed også for børnene.
Som udgangspunkt synes jeg de øvrige forskal er rigtig gode, men hvorfor
ikke spørge fødselsdagsbarnet selv? HAn ved sikkert allerbedst hvad der
kunne være sjovt. Det behøver ikke være den endelige løsning, men i kan da
snakke sammen om det - og hans ideer og dine, kan måske ende med at blive
den helt rigtige fødselsdag.

Forældre og børn er ikke så ofte sammen, og der er min erfaring at
nærværet - at far og mor er der - sammen med alle kammeraterne - er det
aller rareste børnene ved. Men det kan du jo spørge om.

Hvis du gerne vil lave et arrangement, så tag udgangpunkt i det nære. Børn
synes det er fedt at gå i zoo, men synes tit at duerne var det mest
spændende - det kan de reletere til.

Lege, sang, gode sager at spise - det er jo også det vi andre holder af. Og
skulle du "trække en kanin op ad hatten" - ville jeg spørge en brandstation
om der kunne komme en brandbil forbi som børnene kunne se - eller en
politibil. Det tror jeg ville være et hit, som alle kunne tale LÆNGE om.

Men spørg lige instituionen først - og spørg sagkundskaben - nemlig
knægten. HAn er den der allerbedst ved hvad der er sjovt.

Go føsdag.

Hans Instituionsleder/pædagog