MS Windows
briani 27239
Kan ikke få Win98 til at starte under WinX~
Fra : benna

Dato : 16-09-03 08:56

Jeg har win98 installeret på partition e: og winXP installeret på
partition C:. når jeg starter min computer op kan jeg vælge mellem:

Windows XP
Windows 98

WinXP dur fint, men når jeg vælger win 98 får jeg følgende fejl:

I/O - Fejl ved åbning af boot- sektorfil
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\bootsect.dos

Jeg kan ikke finde en fil ved navn bootsect.dos hverken på C: eller
E:.

Jeg har at have begge windows systemer installeret på FAT32 og på
NTFS.

I øjeblikket har jeg WinXP på NTFS (c:) og Win98 på FAT32 (e:). Jeg
har brugt Partition Magic til at konvertere.

Håber nogen kan hjælpe!!
Mvh
Johs

PS: Jeg bruger en Dansk XP og en Win 98 UK

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-09-03 10:37

fedevaps@yahoo.dk (benna) skrev :

>I øjeblikket har jeg WinXP på NTFS (c:)

Derfor.

Windows 98 forstår ikke ntfs og da nogle Win 98s systemfiler
ligger på c:\, så kan Win 98 ikke læse dem og starte op.
--
Knud

Fra : Salmack

Dato : 16-09-03 14:42

> Derfor.
>
> Windows 98 forstår ikke ntfs og da nogle Win 98s systemfiler
> ligger på c:\, så kan Win 98 ikke læse dem og starte op.

Det kan godt være det er mig der er galt på den,
men ignorerer Windows 98 ikke NTFS drev hvis de
er foran dem i drevrækkefølgen?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 16-09-03 17:08

"Salmack" <salmack_dkREMOVE_THIS@yahoo.co.uk> skrev :

>Det kan godt være det er mig der er galt på den,
>men ignorerer Windows 98 ikke NTFS drev hvis de
>er foran dem i drevrækkefølgen?

Jo, men jeg forstod, at c:\ oprindelig havde været fat32, da du
installerede styresystemerne og senere konverteret c:\ til ntfs,
så vil Win 98 ikke kunne læse systemfilerne på c:\.

Den, efter min overbevisning, bedste måde at installere to (eller
flere) windowsversioner på er at lave en lille c:\-partition i
fat på 100 - 200 MB og så installere styresytemerne på
efterfølgende partitioner.

Så vil du altid kunne formatere de andre partioner og
geninstallere de andre Windows uden problemer, så længe de bliver
installeret på de samme partitioner.
--
Knud

Fra : Edmund

Dato : 16-09-03 17:28

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Så vil du altid kunne formatere de andre partioner og
> geninstallere de andre Windows uden problemer, så længe de bliver
> installeret på de samme partitioner.

Hvis man efterfølgende formaterer og geninstallerer Win98, kan WinXP
ikke starte,uden en gang fixboot i XP´s genoprettelseskonsol
--
Mvh Edmund

Fra : Salmack

Dato : 16-09-03 14:46

"benna" <fedevaps@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Windows XP
> Windows 98
>
> WinXP dur fint, men når jeg vælger win 98 får jeg følgende fejl:

Hvad har du på Drev D? CD/DVD drev?

Hvis det er sådan, ka det mon så evt. være tilfældet, at
Win98 ser, at der er "noget" foran den (som ikke er NTFS drev)
og nægter at starte.

Jeg kunne forestille mig at bruge XP til at omdøbe D-drevet
(hvis det er et CD-Drev) til F og prøve om det kan være det der er i vejen

Mvh. Salmack