Tabt forb. til OS/2 efter Partition Magic ~
Fra : Stig Nygaard

Dato : 29-11-00 00:22

Hej !

Jeg har tabt forbindelsen til mine OS/2-partitioner efter at have forsøgt at
ændre størrelsen på nogle af mine partitioner med Partition Magic 5. Det
frustrerende er at Partition Magic stadig kan se drevene, og ikke kan se
nogen fejl ved dem. Men jeg kan ikke mere vælge OS/2 fra IBM BootManager, og
hvis jeg booter OS/2 fra disketter kan jeg heller ikke se mine OS/2 drev.

Jeg kan stadig boot'e Windows på samme HD fra BootManager, og Windows
fungerer som det altid har gjort (dvs. ikke altid helt perfekt/stabilt, men
det er en anden historie...).

Hvis IKKE der er nogen der har en idé til hvordan jeg retter problemet så
jeg kan boote OS/2 igen, så er der måske TIL GENGÆLD nogen der kan henvise
mig til et sted hvor man kan finde en driver (eller et program) til Windows
98 så jeg kan læse HPFS-drev ? Så kan jeg i det mindste lige tage en backup
af mine dokumenter og installere OS/2 forfra...

Hvis det er en hjælp med flere tekniske detaljer om f.eks. hvordan min HD er
partitioneret, skal jeg gerne komme med flere detaljer.

Og lad nu være med at komme med dumme bemærkninger om at man altid skal tage
backup af sine dokumenter før man roder med ting som Partition Magic og
lign. Det ved jeg selvfølgelig (principielt) godt ...

Mvh.
Stig Nygaard
stig@rockland.dk

Fra : The Amazing Grace

Dato : 29-11-00 02:42

Stig Nygaard wrote:

> [...]
> hvis jeg booter OS/2 fra disketter kan jeg heller ikke se mine OS/2 drev.

Ligger OS/2 drevene som logiske drev?

Hvis OS/2 drevene ligger som logiske drev, har de fået ændret type, så
OS/2 ikke længere kan se dem. Det er vist noget Microsoft-specifikt
snask.

Jeg kender desværre ikke detaljerne i, hvad det er der skal rettes,
andre?

Mads Hansen

Fra : Allan

Dato : 29-11-00 04:21

On Wed, 29 Nov 2000 01:41:56, The Amazing Grace <amaze@image.dk>
wrote:

> [...]
> snask.
>
> Jeg kender desværre ikke detaljerne i, hvad det er der skal rettes,

Ja, det er en standard fejl i PM5, ganske som du beskriver.

Faktisk er problemet beskrevet på TEAMOS/2's hjemmeside,
hvor der er en artikel om PM5.
Kig på:
http://www.teamos2.dk/Anmeldelser/pmagic5/index.htm

--
Allan.

It is better to close your mouth, and look lige a fool,
than to open it, and remove all doubt.

Fra : Hans Peter Holm

Dato : 29-11-00 04:32

The Amazing Grace skrev:

> Ligger OS/2 drevene som logiske drev?
>
> Hvis OS/2 drevene ligger som logiske drev, har de fået ændret type, så
> OS/2 ikke længere kan se dem. Det er vist noget Microsoft-specifikt
> snask.

Brug PQedit32.exe eller PQedit.exe til at skifte OS/2's partitions
type fra hex "0F" til hex "05" - og husk at boot-partitionen skal
ligge indenfor 1024 cylindre...

http://www.deja.com/[ST_rn=ps]/qs.xp?ST=PS&svcclass=dnyr&firstsearch=yes&preserve=1&QRY=partition+magic&defaultOp=AND&DBS=1&OP=dnquery.xp&LNG=ANY&subjects=&groups=*os2.bugs*&authors=&fromdate=&todate=&showsort=score&maxhits=25

har alle detaljerne og flere tips.

--
Hans

Fra : The Amazing Grace

Dato : 29-11-00 06:14

Hans Peter Holm wrote:

> Brug PQedit32.exe eller PQedit.exe til at skifte OS/2's partitions
> type fra hex "0F" til hex "05" - og husk at boot-partitionen skal
> ligge indenfor 1024 cylindre...

Ja, det var sådan det var. Denne gang udskriver jeg det...

Mads Hansen

Fra : peter volsted

Dato : 29-11-00 04:31

hi

> [...]
> backup af sine dokumenter før man roder med ting som Partition Magic og
> lign. Det ved jeg selvfølgelig (principielt) godt ...

Jan van Wijk har en omfattende harddiskanalysator & -editor: DFSEE, der
oprindelig er programmeret til hpfs, men iflg. beskrivelserne også skal virke
på FAT & FAT32 drev. Indlæringskurven er nemt ret flad, så det er bestemt
rarest at pusle med den, før man har problemer.
Jeg vil tro den kan løse dine problemer, omend jeg kun kender hpfs-delen.
Du kan finde den på hans hjemmeside:
   http://www.fsys.demon.nl/

--
good luck

peter

Fra : Stig Nygaard

Dato : 29-11-00 11:19

Hej !

Hurra jeg ruller igen ! Tak for hjælpen allesammen - Det VAR et lille
"0F"
der skulle rettes til "05" i en Partition Editor.

I er for seje

Mvh Stig Nygaard
Email: stig@rockland.dk
Homepage: http://home.worldonline.dk/~snygaard/
- Rockland: http://www.rockland.dk/
- Bandlist: http://bandlist.dk/

Fra : derly lytken

Dato : 29-11-00 11:30

I artikel <fgvtebpxynaqqx.g4sl8h0.pminews@news1.global-one.dk>, skrev
"Stig Nygaard" <stig@nospam-rockland.dk>:

> I er for seje

Morale: At holde sig fra software, der har samme problemer som
"opfinderen" -> storhedsvanvid og middelmådighed!

--
\\Derly