Ukrudstbrænder - hjælp søges
Fra : Tina Åberg /NNFTIH

Dato : 10-04-01 08:45

Hej.

Jeg har besluttet mig for at investere i en ukrudstbrænder. Det skal være
den store på hjul.

Er der nogen her i gruppen, der kan anbefale et bestemt mærke/forhandler i
forhold til pris/kvalitet.

Jeg har kigget på den ukrudtsbrænder de har i Harald Nyborg, men kun i
kataloget. Den er jo dejlig billig, men umiddelbart ser hjulene noget små
og plastikagtige ud - har det den store betydning. Er der noget man skal
være opmærksom på i forhold til selve brænderen?

På forhånd tak for eventuelle svar.

M.v.h.

Tina

Fra : havesider.dk

Dato : 10-04-01 16:01

"Tina Åberg /NNFTIH" <tih@nnf.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Jeg har besluttet mig for at investere i en ukrudstbrænder. Det
skal være
> den store på hjul.

klip

Det vil være bedre at investere i en ukrudtsdamper, iflg det
seneste nummer af "Gør det selv" får man et meget bedre resultat
ved at "blanchere" ukrudtet i stedet for at brænde det af.

Hvis du køber en brænder, så må du ikke brænde ukrudtet væk, men
kun beskadige, det der er over jorden, planten bruger derefter
kraften fra roden til at gendanne bladene, efter et par gange er
der ikke mere kraft tilbage og planten går ud.

med venlig hilsen
Leif Johansen
--
Hjemmesiden for havefolket, både nybegynderen og den mere erfarne
http://www.havesider.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-04-01 18:03

On Tue, 10 Apr 2001 17:00:48 +0200, "havesider.dk"
<homeleif@get2net.dk> wrote:

>Det vil være bedre at investere i en ukrudtsdamper, iflg det
>seneste nummer af "Gør det selv" får man et meget bedre resultat
>ved at "blanchere" ukrudtet i stedet for at brænde det af.

Man skal også kun blanchere det med en brænder. Det er bare så
fristende at brænde det helt væk.
Det dårlige ved en damper er at den skal have en ledning. I en stor
have er det besværligt.

Ang. brænderen kender jeg ikke noget til mærker, men få en med
luftgummihjul, ikke en med små hjul i helstøbt plast.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 10-04-01 18:39

> [...]
>
> Ang. brænderen kender jeg ikke noget til mærker, men få en med
> luftgummihjul, ikke en med små hjul i helstøbt plast.

Sørg for at få et stort brændehoved det er røv-irriterende hvis hovedet er
lille
og man skal bruge en masse tid på at brænde.

På jobbet har vi begge dele og det er faktisk kun den store der bliver
brugt,
Den koster lidt mere men de er givet godt ud da man kommer over et større
område
på kort tid.

Mærket kender jeg ikke men de er købt hos en aut. gasforhandler (guldager
energi i Horsens)

Finn

Fra : Martin Hansen

Dato : 10-04-01 23:06

On Tue, 10 Apr 2001 19:03:19 +0200, Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

>men få en med
>luftgummihjul, ikke en med små hjul i helstøbt plast.
Jeg har en med små støbte hjul, og det generer ikke. da jeg trækker den rundt.
Forstået derhen at der hvor det er svært at køre en trillebør med støbt hjul er mest er når man
skubber den, da kraft linien går ned ad. Prøv at skubbe en trillebør ap af trappe, og brøv derefter
at trække den så ved du hvad jeg mener.

For lige at undgå misforståelser: min trillebør er med luft, og min gasvogn med støbte hjul.

--
MVH. Martin
Sønderborg

Fra : havesider.dk

Dato : 11-04-01 02:16

> On Tue, 10 Apr 2001 17:00:48 +0200, "havesider.dk"
> <homeleif@get2net.dk> wrote:

klip
> Man skal også kun blanchere det med en brænder. Det er bare så
> fristende at brænde det helt væk.

Ja! netop derfor er damperen bedre, men brænder man det helt væk
er det fremme igen i løbet af en månedstid med fornyet styrke.

> Det dårlige ved en damper er at den skal have en ledning. I en
stor
> have er det besværligt.

Ok! min nuværende have er ikke så stor, jeg klare mig med en 30
meter kabeltromle og ca 15 meter løs ledning.

> Ang. brænderen kender jeg ikke noget til mærker, men få en med
> luftgummihjul, ikke en med små hjul i helstøbt plast.

BP har brændere i tre versioner mini midi og maxi. Minien koster
ca halvt så meget som midi, mens maxi er beregnet til
proffessionelle brugere
har man et stort areal, over 100 m2 er BP midi det bedste valg.
Der er så et minus mere ved brænderen "Brandfaren" det skal man
også tage alvorligt, når man arbejder med åben ild.

prisen for midien er ca. 1200 kr. + flaske

mvh
Leif Johansen

Fra : H. Olesen

Dato : 11-04-01 04:10

<mads@gartneriet.dk> wrote:

>Man skal også kun blanchere det med en brænder. Det er bare så
>fristende at brænde det helt væk.

I har helt ret, men på den anden side, så er det også dejligt
afstressende bare at ligge på alle fire og grave det op med klør fem

På den ene side hader jeg det, alt det der skal væk, vil jo gerne have
at det skal være pænt og fri for 'krudt og det er et værre
knoklearbejde, og der er en hules masse, men på den anden side, er det
bare herligt at kravle rundt der og glemme alt andet omkring sig....
)

FUT: dk.psykologi ..... nej pjat, ingen fut, men det er dejligt for
krop og sjæl

--
mange havehilsener
Helle

Fra : N/A

Dato : 12-04-01 14:22

Fra : H. Olesen

Dato : 12-04-01 14:22

On Wed, 11 Apr 2001 11:00:00 +0200, "Tina Åberg /NNFTIH" <tih@nnf.dk>
wrote:

>....at min terrasse er langt over 100 m2 - den er
>gammel og skæv, og mellemrummene mellem fliserne varierer fra at være
>umulig at rense med en fliserenser til at være over 1 cm. Jeg har
>tidligere brugt round up og så renset udkrudtet op, når det er visnet. Men
>terrassen er så stor, at ens ryg er helt kvæstet, selvom det gøres over
>flere dage.

Det fremgik ikke af dit første indlæg at du talte om en terasse. Og
ja, mellem fliserne på terrassen, det er noget af det værste.

>Derfor vil jeg finde en anden løsning, så jeg har får tid til
>at lave andre ting i haven end at ligge med rumpen i vejret og rense
>ukrudt - f.eks. bare sidde og nyde den

Jeps, det skal også til, men jeg kan nu ikke undvære at kravle rundt
på alle fire og håndluge, dvs. mellem fliserne på terassen kunne jeg
godt være foruden.

Er jeg den eneste der nyder "luge-terapi"?

Fra : Kaunda

Dato : 13-04-01 10:42

"Tina Åberg /NNFTIH" <tih@nnf.dk> skrev i en meddelelse
Er der noget man skal være opmærksom på i forhold til selve brænderen?

hejsa

Hvis at du kan finde en brænder med en slags `aftrækker´ er den at
foretrække.
Så kan du nærmest køre i `tomgang´når du går fra sted til sted, det spare på
gassen.
De billige man kan få i byggemarkeder køre kun med fuld power.

Jeg mener de kan købes hos www.garta.dk
Men de er ikke billige

Mvh Kenneth

Fra : Jean Seeberg

Dato : 13-04-01 19:57

Hvad du skal vælge kommer an på hvilken have du har, har du trapper, og skal
du benytteden ude på jorden er vogn med luft gummihjul helt at foretrække.

Det er rigtig der findes mange billige tilbud rundt omkring, men det er også
noget skrammel meget af det.
Pris og kvalitet hænger altså sammen her.

Jeg har nu på 5 år benyttet ukrudtsbrænder af BP modellen, MIDI brænder og
MAXI vogn.
Her kan du se de forskellige modeller http://www.bpgas.dk/ BP`s brændere er
også blevet kåret af Den Jydske Haveforening som den bedste.
Modellen er udformet så du kan gå med den i timevis uden at blive træt.

Jeg bor på meget kuperet grund og denne vogn er meget nem at trække med
rundt og op ad trapper, da hjulene, hver for sig kan vippe hvilket også gør
vognen meget stabil.

Du kan sætte en 5 kg. flaske på vognen hvis du syntes 11 kg. er for tung.
Eller benytte dig af det tilbud der er på trapperne, med at få byttet en
alm. stål flaske til en af de lette i plastik. Den er næsten 10 kg. lettere
end en alm.

Ukrudsbrænderen er også god til hurtigt at få tændt op i trækullene, hvis du
da ikke har gas grill.
Skal du have brændt tagpap på, eller bare have lidt ekstra varme.

Med hensyn til damp"brænderen" så kan den ikke bruges til andet end ukrudt,
men skal have forlænger ledning med rundt, er noget langsommere, den har
selvfølgelig den fordel at den ikke kan sætte ild, som med gas.
Pas på med de tidligere modeller med damp, der var nogle der kunne koge over
med stor fare for skoldning.

En 11 kg. gas koster idag 200 kr. men du har også gas til rigtig lang tid.

Og som andre har skrevet, husk kun at blanchere, du kan tydelig se, når de
har fået nok, bladene bliver blanke og så stopper du. Gas brænderen har også
den fordel at den ødelægger de ukrudtsfrø der er blevet smidt på jorden så
de ikke gror.

Hilsen Jean