/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Efter en Backup Ghost Image til CD/DVD Kan~
Fra : david andreasen


Dato : 07-09-03 21:06

Hej.

Lige præcis efter at have lavet en Backup ghost image fil til cd/dvd ( i mit
tilfælde en cd-r) og den lavede 2 cd'er i denne backup/image fil, kan jeg
ikke mere starte computeren op.

Selve ghost backup processen forløb godt. Det er kun det at computeren
ikke kan starte op mere. Lige efter denne backup.
Flg. meldning kommer op efter start af pc'en, såsnart windows 98 SE vinduet
kommer frem:

Copyright 1988-1995 Microsoft Corp.
FEJL A20 linjen kan ikke kontrolleres!
XMS-driveren er ikke installeret.


Advarsel! HMA er ikke tilgængelig.
Den ekstra konventionelle hukommelse (Under 640 KB) bliver brugt igen.
DOSKey er installeret

Og så lidt flere meldninger der ikke vedkommer selve himem. Meldninger om
mit
lydkort og så; All Right Reserved.

Og så lidt længere nede:
MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført

MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført.
Himem.sys mangler.
Kontroller, at filen findes i windows-mappen.

Håber på at der er hjælp at hente her.

Norton support siden på nettet ser ikke ud til at have dette konkrete
problem formuleret nogensteder, og deres side tager langt tid i ventetid,
hvis det overhovedet kommer.


Hilsen
David Andreasen




 
 
david andreasen (07-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 07-09-03 21:45

Det "virker" nu (BOB) (BOB)!
Jeg kom selve image cd'en, ghost havde brændt på, i drevet og genstartede så
pc'en uden problemer.
Så tog jeg cd'en ud igen og lukkede pc'en helt ned og tændte igen, uden
noget
i drevene. Og nu ville den godt.
Hvorfor man mon tilsyneladende skal sætte image cd'en i drevet igen, inden
pc'ens første genstart efter en image brænding til cd, må da siges at være
lidt mærkeligt?

Jeg skal bruge ghost seriøst på en anden computer, så dette lille problem er
for utilfredsstillende til at jeg vil bruge Norton Ghost.

Enten bliver der en anden måde at gøre det på i ghost eller også håber jeg
at man kan finde et andet program?

Såå... bob...bob!
-
Hilsen
David

"david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5b8fb7$0$32547$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Lige præcis efter at have lavet en Backup ghost image fil til cd/dvd ( i
mit
> tilfælde en cd-r) og den lavede 2 cd'er i denne backup/image fil, kan jeg
> ikke mere starte computeren op.
>
> Selve ghost backup processen forløb godt. Det er kun det at computeren
> ikke kan starte op mere. Lige efter denne backup.
> Flg. meldning kommer op efter start af pc'en, såsnart windows 98 SE
vinduet
> kommer frem:
>
> Copyright 1988-1995 Microsoft Corp.
> FEJL A20 linjen kan ikke kontrolleres!
> XMS-driveren er ikke installeret.
>
>
> Advarsel! HMA er ikke tilgængelig.
> Den ekstra konventionelle hukommelse (Under 640 KB) bliver brugt igen.
> DOSKey er installeret
>
> Og så lidt flere meldninger der ikke vedkommer selve himem. Meldninger om
> mit
> lydkort og så; All Right Reserved.
>
> Og så lidt længere nede:
> MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført
>
> MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført.
> Himem.sys mangler.
> Kontroller, at filen findes i windows-mappen.
>
> Håber på at der er hjælp at hente her.
>
> Norton support siden på nettet ser ikke ud til at have dette konkrete
> problem formuleret nogensteder, og deres side tager langt tid i ventetid,
> hvis det overhovedet kommer.
>
>
> Hilsen
> David Andreasen
>
>
>




david andreasen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 08-09-03 01:00

Jeg har nu omsider kunne komme ind på netsiden. Der læser jeg at:

Error: "Unable to control A20 line" when starting Ghost.exe

(nu kan dette problem stadig relateres til mit eget problem, selvom at det
ikke opstår når jeg starter Ghost.exe, Men når jeg starter pc'en)

This problem is most often caused by the computer's CPU using a nonstandard
type of memory management. To resolve this problem, add the....

The number A20 refers to the "line" of the CPU that must be enabled in order
for Himem.sys to access the high memory area. The A20 error occurs when the
A20 line is not enabled.


Så det er bare ikke en let verden man lever i. Nu er problemet forårsaget på
det højeste niveau, cpu'en.
Min cpu er en AMD cpu.
Så jeg har kun tilbage at spørge om en Pentium ville være at foretrække i
dette henseende her?
Og hvorfor Cpu'en bruger en nonstandard type af memory management?

Mennesket har også et "højere" åndeligt center i hjernen der bare venter på
at blive aktiveret.
Skal man så have et specielt designet hoved for at aktivere det?

-
david


"david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5b98b9$0$32444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det "virker" nu (BOB) (BOB)!
> Jeg kom selve image cd'en, ghost havde brændt på, i drevet og genstartede

> pc'en uden problemer.
> Så tog jeg cd'en ud igen og lukkede pc'en helt ned og tændte igen, uden
> noget
> i drevene. Og nu ville den godt.
> Hvorfor man mon tilsyneladende skal sætte image cd'en i drevet igen, inden
> pc'ens første genstart efter en image brænding til cd, må da siges at være
> lidt mærkeligt?
>
> Jeg skal bruge ghost seriøst på en anden computer, så dette lille problem
er
> for utilfredsstillende til at jeg vil bruge Norton Ghost.
>
> Enten bliver der en anden måde at gøre det på i ghost eller også håber jeg
> at man kan finde et andet program?
>
> Såå... bob...bob!
> -
> Hilsen
> David
>
> "david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f5b8fb7$0$32547$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej.
> >
> > Lige præcis efter at have lavet en Backup ghost image fil til cd/dvd ( i
> mit
> > tilfælde en cd-r) og den lavede 2 cd'er i denne backup/image fil, kan
jeg
> > ikke mere starte computeren op.
> >
> > Selve ghost backup processen forløb godt. Det er kun det at computeren
> > ikke kan starte op mere. Lige efter denne backup.
> > Flg. meldning kommer op efter start af pc'en, såsnart windows 98 SE
> vinduet
> > kommer frem:
> >
> > Copyright 1988-1995 Microsoft Corp.
> > FEJL A20 linjen kan ikke kontrolleres!
> > XMS-driveren er ikke installeret.
> >
> >
> > Advarsel! HMA er ikke tilgængelig.
> > Den ekstra konventionelle hukommelse (Under 640 KB) bliver brugt igen.
> > DOSKey er installeret
> >
> > Og så lidt flere meldninger der ikke vedkommer selve himem. Meldninger
om
> > mit
> > lydkort og så; All Right Reserved.
> >
> > Og så lidt længere nede:
> > MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført
> >
> > MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført.
> > Himem.sys mangler.
> > Kontroller, at filen findes i windows-mappen.
> >
> > Håber på at der er hjælp at hente her.
> >
> > Norton support siden på nettet ser ikke ud til at have dette konkrete
> > problem formuleret nogensteder, og deres side tager langt tid i
ventetid,
> > hvis det overhovedet kommer.
> >
> >
> > Hilsen
> > David Andreasen
> >
> >
> >
>
>
>





david andreasen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 08-09-03 01:07

Det er selvfølgelig ikke en amd processor men en pentium II 266 på den jeg
havde problemet på.
ARRGGGHHH!
Defintiv slut med at "skrive tl mig selv"
-
da

"david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5bc680$0$24689$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Jeg har nu omsider kunne komme ind på netsiden. Der læser jeg at:
>
> Error: "Unable to control A20 line" when starting Ghost.exe
>
> (nu kan dette problem stadig relateres til mit eget problem, selvom at det
> ikke opstår når jeg starter Ghost.exe, Men når jeg starter pc'en)
>
> This problem is most often caused by the computer's CPU using a
nonstandard
> type of memory management. To resolve this problem, add the....
>
> The number A20 refers to the "line" of the CPU that must be enabled in
order
> for Himem.sys to access the high memory area. The A20 error occurs when
the
> A20 line is not enabled.
>
>
> Så det er bare ikke en let verden man lever i. Nu er problemet forårsaget

> det højeste niveau, cpu'en.
> Min cpu er en AMD cpu.
> Så jeg har kun tilbage at spørge om en Pentium ville være at foretrække i
> dette henseende her?
> Og hvorfor Cpu'en bruger en nonstandard type af memory management?
>
> Mennesket har også et "højere" åndeligt center i hjernen der bare venter

> at blive aktiveret.
> Skal man så have et specielt designet hoved for at aktivere det?
>
> -
> david
>
>
> "david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> news:3f5b98b9$0$32444$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Det "virker" nu (BOB) (BOB)!
> > Jeg kom selve image cd'en, ghost havde brændt på, i drevet og
genstartede
> så
> > pc'en uden problemer.
> > Så tog jeg cd'en ud igen og lukkede pc'en helt ned og tændte igen, uden
> > noget
> > i drevene. Og nu ville den godt.
> > Hvorfor man mon tilsyneladende skal sætte image cd'en i drevet igen,
inden
> > pc'ens første genstart efter en image brænding til cd, må da siges at
være
> > lidt mærkeligt?
> >
> > Jeg skal bruge ghost seriøst på en anden computer, så dette lille
problem
> er
> > for utilfredsstillende til at jeg vil bruge Norton Ghost.
> >
> > Enten bliver der en anden måde at gøre det på i ghost eller også håber
jeg
> > at man kan finde et andet program?
> >
> > Såå... bob...bob!
> > -
> > Hilsen
> > David
> >
> > "david andreasen" <davidandreasen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3f5b8fb7$0$32547$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > > Hej.
> > >
> > > Lige præcis efter at have lavet en Backup ghost image fil til cd/dvd
( i
> > mit
> > > tilfælde en cd-r) og den lavede 2 cd'er i denne backup/image fil, kan
> jeg
> > > ikke mere starte computeren op.
> > >
> > > Selve ghost backup processen forløb godt. Det er kun det at computeren
> > > ikke kan starte op mere. Lige efter denne backup.
> > > Flg. meldning kommer op efter start af pc'en, såsnart windows 98 SE
> > vinduet
> > > kommer frem:
> > >
> > > Copyright 1988-1995 Microsoft Corp.
> > > FEJL A20 linjen kan ikke kontrolleres!
> > > XMS-driveren er ikke installeret.
> > >
> > >
> > > Advarsel! HMA er ikke tilgængelig.
> > > Den ekstra konventionelle hukommelse (Under 640 KB) bliver brugt igen.
> > > DOSKey er installeret
> > >
> > > Og så lidt flere meldninger der ikke vedkommer selve himem. Meldninger
> om
> > > mit
> > > lydkort og så; All Right Reserved.
> > >
> > > Og så lidt længere nede:
> > > MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført
> > >
> > > MODE vælg tegntabelfunktion er gennemført.
> > > Himem.sys mangler.
> > > Kontroller, at filen findes i windows-mappen.
> > >
> > > Håber på at der er hjælp at hente her.
> > >
> > > Norton support siden på nettet ser ikke ud til at have dette konkrete
> > > problem formuleret nogensteder, og deres side tager langt tid i
> ventetid,
> > > hvis det overhovedet kommer.
> > >
> > >
> > > Hilsen
> > > David Andreasen
> > >
> > >
> > >
> >
> >
> >
>
>
>
>



Thomas Madsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 08-09-03 01:46

david andreasen skrev:

> This problem is most often caused by the computer's CPU using a
> nonstandard type of memory management. To resolve this problem,
> add the....

Udfra den første fejlmeddelelse som du sendte, altså: 'Himem.sys
mangler, Kontroller, at filen findes i windows-mappen', så tvivler
jeg på at det har noget med din CPU at gøre.
Har du kontrolleret om Himem.sys befinder sig i Windows-mappen?

Prøv at holde Ctrl-tasten nede når der står 'Starter Windows98...'
på den sorte skærm under opstarten. Vælg 'Start i MS-DOS' på den
liste som gerne skulle komme frem og når du står ved prompten,
altså C:\>, så skriver du følgende efterfulgt af et tryk på enter-
tasten: dir himem.sys

Finder DOS filen og hvis den gør, hvor befinder den sig så henne?
Er den i Windows-mappen?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

david andreasen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 08-09-03 14:16

Ja, ja, Himem.sys er der. Det er iorden.
Den ligger i c:\windows.
Det er årsaget af selve Norton Ghost, det at den ikke ville starte.
Er det så ikke cpu'en? Men det siger de i norton hjemmeside at det er.
-
David

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93F01C14B6FD3.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> david andreasen skrev:
>
> > This problem is most often caused by the computer's CPU using a
> > nonstandard type of memory management. To resolve this problem,
> > add the....
>
> Udfra den første fejlmeddelelse som du sendte, altså: 'Himem.sys
> mangler, Kontroller, at filen findes i windows-mappen', så tvivler
> jeg på at det har noget med din CPU at gøre.
> Har du kontrolleret om Himem.sys befinder sig i Windows-mappen?
>
> Prøv at holde Ctrl-tasten nede når der står 'Starter Windows98...'
> på den sorte skærm under opstarten. Vælg 'Start i MS-DOS' på den
> liste som gerne skulle komme frem og når du står ved prompten,
> altså C:\>, så skriver du følgende efterfulgt af et tryk på enter-
> tasten: dir himem.sys
>
> Finder DOS filen og hvis den gør, hvor befinder den sig så henne?
> Er den i Windows-mappen?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.



Ukendt (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-09-03 15:56


david andreasen skrev:
> Ja, ja, Himem.sys er der. Det er iorden.
> Den ligger i c:\windows.
> Det er årsaget af selve Norton Ghost, det at den ikke ville starte.
> Er det så ikke cpu'en? Men det siger de i norton hjemmeside at det er.



Nej det du mangler, er konventionel hukommelse
og det får du kun i Windows 98 ved at optimere
din autoexec.bat og config.sys.

Gider du godt lige tage et kik på:
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
og så undlade at medtage alle de
tidligere indlæg fra dig selv til dig
selv. Svar venligst under det du
svarer på og klip så det overflødige
væk.



--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html


david andreasen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 08-09-03 23:36


"Gevaldi" <georg_valdi (at) ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:3f5c9a8a$0$83043$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> david andreasen skrev:
> > Ja, ja, Himem.sys er der. Det er iorden.
> > Den ligger i c:\windows.
> > Det er årsaget af selve Norton Ghost, det at den ikke ville starte.
> > Er det så ikke cpu'en? Men det siger de i norton hjemmeside at det er.
>
>
>
> Nej det du mangler, er konventionel hukommelse


> og det får du kun i Windows 98 ved at optimere
> din autoexec.bat og config.sys.

Det er jeg fuldt ud klar over! Det burde ikke være nødvendigt at gøre det
efter brug af Nort. Ghost. Det er bare det det drejer sig om!
-
David


>
> Gider du godt lige tage et kik på:
> http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html
> og så undlade at medtage alle de
> tidligere indlæg fra dig selv til dig
> selv. Svar venligst under det du
> svarer på og klip så det overflødige
> væk.

De er ikke til mig selv de er til newsgroup.
-
David

>
>
>
> --
> /Gevaldi
> Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:
> http://www.usenet.dk/netikette/signatur.html
>



Thomas Madsen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 08-09-03 14:52

david andreasen skrev:

> Ja, ja, Himem.sys er der. Det er iorden.
> Den ligger i c:\windows.

Ok.

> Det er årsaget af selve Norton Ghost, det at den ikke ville
> starte. Er det så ikke cpu'en?

Jamen har det ikke virket før at du lavede et image med Norton
Ghost? Hvis det er tilfældet så undrer jeg mig meget over at Norton
Ghost kan ændre på opstartsfilerne så du pludselig ikke kan starte
Windows mere. Jeg har vel forstået dig ret når jeg siger at du kun
har lavet et image. Du har ikke genindlæst det image, vel?

> Men det siger de i norton hjemmeside at det er.

Ja, det ved jeg godt, men udfra din første fejlmeddelelse så synes
jeg ikke at det lyder som dit problem.

Prøv igen at boote til MS-DOS og skriv så følgende ved prompten
(efterfulgt af et tryk på enter):

Edit config.sys

Hvad står der ordret i den fil?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

david andreasen (08-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 08-09-03 23:30


"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93F0A151D2776.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> david andreasen skrev:
>
> > Ja, ja, Himem.sys er der. Det er iorden.
> > Den ligger i c:\windows.
>
> Ok.
>
> > Det er årsaget af selve Norton Ghost, det at den ikke ville
> > starte. Er det så ikke cpu'en?
>
> Jamen har det ikke virket før at du lavede et image med Norton
> Ghost?
JA, nemlig, det har det!

>Hvis det er tilfældet så undrer jeg mig meget over at Norton
> Ghost kan ændre på opstartsfilerne så du pludselig ikke kan starte
> Windows mere.
Nemlig, det undrer jeg også over!
Jeg har vel forstået dig ret når jeg siger at du kun
> har lavet et image. Du har ikke genindlæst det image, vel?

Fuldstændigt rigtigt. Jeg har ikke genindlæst det image nogensinde Det var
første gang overhovedet at jeg installerede NG og første gang jeg lavede et
image.

>
> > Men det siger de i norton hjemmeside at det er.
>
> Ja, det ved jeg godt, men udfra din første fejlmeddelelse så synes
> jeg ikke at det lyder som dit problem.

Nå! Den med A20 line? (bare svar med ja eller nej)

>
> Prøv igen at boote til MS-DOS og skriv så følgende ved prompten
> (efterfulgt af et tryk på enter):
>
> Edit config.sys
>
> Hvad står der ordret i den fil?

hehe. Det kan være at jeg skriver indholdet senere, men efter at pc'en
virkede igen kunne jeg se at den henviser til himem.sys som den skal og på
det rette sted.
Før det skete. kan jeg ikke lige huske nu, hvad der stod.
Men når den virker så må den jo måske slev have oprettet linene om himem.sys
i config.sys eller autoexec.bat

-
david

>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.



Thomas Madsen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 09-09-03 00:17

david andreasen skrev:

>> Ja, det ved jeg godt, men udfra din første fejlmeddelelse så
>> synes jeg ikke at det lyder som dit problem.
>
> Nå! Den med A20 line? (bare svar med ja eller nej)

Nej.
Det med at opstarten siger at den ikke kan få kontakt med himem.sys.
Det kan betyde at himem.sys mangler på disken eller også mangler
henvisningen til himem.sys i config.sys. Det er selvfølgelig også
muligt at der mangler en /M(*) switch efter Himem.sys i Config.sys,
men det lyder underligt at den switch skulle forsvinde ved at lave
et image med Norton Ghost, når man inde på Symantecs side kan finde
en vejledning i hvordan man undgår fejlen netop ved at indsætte en
/M switch i Config.sys.

(*) <http://support.microsoft.com/?kbid=73713>
Bemærk i øvrigt:
| This behavior may also occur if you have Norton Utilities or
| Norton AntiVirus installed. For additional information, please see
| the following Symantec Web site [link til web site som ikke virker].

[Config.sys]

>> Hvad står der ordret i den fil?
>
> hehe. Det kan være at jeg skriver indholdet senere, men efter at
> pc'en virkede igen kunne jeg se at den henviser til himem.sys som
> den skal og på det rette sted.

Det vil sige at du godt kan starte Windows nu?

--
Med venlig hilsen
Madsen.

david andreasen (09-09-2003)
Kommentar
Fra : david andreasen


Dato : 09-09-03 18:34

Hej.


> [Config.sys]
>
> >> Hvad står der ordret i den fil?
> >
> > hehe. Det kan være at jeg skriver indholdet senere, men efter at
> > pc'en virkede igen kunne jeg se at den henviser til himem.sys som
> > den skal og på det rette sted.
>
> Det vil sige at du godt kan starte Windows nu?
>

Ja.


Nederst i dette indlæg har jeg lagt/pasted hvad nortons hjemmeside siger om
problemet (deres server er temmeligt belastet). Dels fordi at det ligner det
foreslag du har linket til og dels fordi at det godt kan være at jeg skulle
prøve de alternativer; at tilføje nogle linjer i config.sys og autoexec.bat.
Det prøver jeg faktisk, og håber at parameteren "1" i (/M:1) er den
rigtige, (1-17 problematikken. Jeg har ikke ret meget lyst til at prøve mig
frem til det rigtige tal ). Om de to tilføjelser virker, får jeg at se,
da jeg skal til at lave det hele engang til (backup image fil til cd). Der
er
også alternativet at prøve at slukke maskinen og vente 30 sekunder. Men det
er et lidt langt skud i tågen. Prøver derfor ikke dette alternativ men det
med blandt andet /M:1 .
Skulle det ikke virke har jeg nu fået mig lidt alternative løsninger at
vælge imellem, inclusive mit med at komme image cd'en i drevet inden
genstart. Om det var det der hjalp eller den varighed maskinen tilfældigvis
var slukket i, ved jeg ikke.
Jeg har fundet ud af, at til trods for at det er et yderst mystisk problem,
så kan jeg godt prøve mig frem til den rigtige løsning, om ikke andet. Og
bruge denne løsning på den anden pc, som programmet Norton ghost er
tilsigtet til.

Houston out!
David

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93F1D2091DD5.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> david andreasen skrev:
>
> >> Ja, det ved jeg godt, men udfra din første fejlmeddelelse så
> >> synes jeg ikke at det lyder som dit problem.
> >
> > Nå! Den med A20 line? (bare svar med ja eller nej)
>
> Nej.
> Det med at opstarten siger at den ikke kan få kontakt med himem.sys.
> Det kan betyde at himem.sys mangler på disken eller også mangler
> henvisningen til himem.sys i config.sys. Det er selvfølgelig også
> muligt at der mangler en /M(*) switch efter Himem.sys i Config.sys,
> men det lyder underligt at den switch skulle forsvinde ved at lave
> et image med Norton Ghost, når man inde på Symantecs side kan finde
> en vejledning i hvordan man undgår fejlen netop ved at indsætte en
> /M switch i Config.sys.
>
> (*) <http://support.microsoft.com/?kbid=73713>
> Bemærk i øvrigt:
> | This behavior may also occur if you have Norton Utilities or
> | Norton AntiVirus installed. For additional information, please see
> | the following Symantec Web site [link til web site som ikke virker].
>
> [Config.sys]
>
> >> Hvad står der ordret i den fil?
> >
> > hehe. Det kan være at jeg skriver indholdet senere, men efter at
> > pc'en virkede igen kunne jeg se at den henviser til himem.sys som
> > den skal og på det rette sted.
>
> Det vil sige at du godt kan starte Windows nu?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.





Error: "Unable to control A20 line" when starting Ghost.exe
Situation:
When you run Ghost.exe, you see the message "Causeway error 07: unable to
control A20 line."

Solution:
This message indicates a problem with the Himem.sys file. If the problem
occurs after you "warm boot" the computer, it is usually eliminated by a
"cold boot." Before trying any of the following solutions, turn off the
computer, wait 30 seconds, and then turn the computer on again. Turning off
the computer flushes memory, which might allow the Himem.sys file to load
correctly.

NOTE: For a detailed explanation of Himem.sys and warm and cold boots, see
"Technical explanation of the messages" later in this document.

This problem is most often caused by the computer's CPU using a nonstandard
type of memory management. To resolve this problem, add the lines
Device=A:\Himem.sys and Set DOS16M=2 to the Config.sys and Autoexec.bat
files, respectively. See the section "How to edit the Config.sys and
Autoexec.bat startup files" later in this document.

If adding those lines to the startup files does not resolve the problem,
check the following possibilities:
The Himem.sys file is not in the directory in which the computer expects to
find it.
Make sure that Himem.sys is in the same directory as Ghost.exe or in the
root of the bootable floppy disk from which you are running Ghost.
The Config.sys file is attempting to load the Himem.sys file more than once.
When the Config.sys file calls the Himem.sys file more than once, the
computer can become confused. In this case, edit the Config.sys file to
remove all references (calls) to Himem.sys except one.
The Himem.sys file is damaged.
Delete the copy of Himem.sys from the bootable floppy disk, and replace it
with a fresh copy from the same version of DOS.

How to edit the Config.sys and Autoexec.bat startup files
This procedure modifies the Config.sys and Autoexec.bat files to accommodate
different types of memory handling used by the CPU.

Since a variety of memory handling methods are in use, you may need to
repeat this procedure several times to find the modification necessary for
the particular CPU on your computer, as described in Step 9.

To modify the startup files to accommodate different types of memory
handling:
Restart the computer.
Do one of the following:
For Windows 95: When the message "Starting Windows 95" appears, immediately
press F8. The Windows 95 Startup Menu appears.
For Windows 98: Hold down the Ctrl key after restarting the computer. The
Windows 98 Startup menu appears.
Select Safe Mode - Command Prompt Only and press Enter. The C: prompt
appears.
At the C: prompt, enter:

EDIT Autoexec.bat

The DOS Editor opens and displays the contents of the Autoexec.bat file.
At the beginning of the file, press enter to create a blank line, and then
type the following line:

SET DOS16M=2

This command increases reserved memory blocks from 1 to 2.
Press Alt+F, then X to exit the DOS Editor. When prompted to save the
changes, choose Yes and press Enter. The C: prompt appears.
At the C: prompt, enter:

EDIT Config.sys

The DOS Editor opens and displays the contents of the Config.sys file.
Locate the line loading Himem.sys. For example, it may read:

DEVICE=C:\Windows\Himem.sys

The name and location of the Windows program folder may be different on your
computer.
At the end of the line, type a space, and then type the following:

/M:1

The line should now read:

DEVICE=C:\Windows\Himem.sys /M:1

If you do not have the Himem.sys line, add the line to the beginning of the
file.

Note that the /M:1 line depends upon the hardware version of the A20
handler. You may need to try the numbers 1-17 (for instance, /M:12) to find
the correct version for the computer. PS/2 computers and Prolinea computers,
for example, tend to require /M:2 instead of /M:1.
Press Alt+F, then X to exit the DOS Editor. When prompted to save the
changes, select Yes and press Enter.
Restart the computer. It should now start normally.

If the problem is still not resolved
If none of these procedures resolved the problem, there may be physical
damage to some component of the computer, such as a bad memory chip.
Resolution of such issues is beyond the scope of this document.

Technical explanation of A20 messages
Himem.sys is a DOS program that enables access to the first 64 KB of
extended memory, called "high memory." Although Windows is an operating
system, it needs this file because Windows 3.x, Windows 95, and Windows 98
are not "standalone" operating systems. They require the Disk Operating
System (DOS) to load and run.

During computer startup, the computer first starts up in DOS. Once DOS is
loaded and the computer has access to high memory, Windows can then load. If
the computer does not have access to high memory, Windows cannot load and
the computer will display A20 messages.

The number A20 refers to the "line" of the CPU that must be enabled in order
for Himem.sys to access the high memory area. The A20 error occurs when the
A20 line is not enabled.

Warm boot
A "warm boot" means restarting the computer without first turning off the
power. In DOS, a computer can be warm booted by using the Reset button or by
pressing Ctrl+Alt+Del.

Cold boot
A "cold boot" means starting the computer by turning on the power.
Generally, after turning off the power, wait 5 to 30 seconds before turning
on the power again. This allows time for the hard disk to fully power down
before restarting it and time for old information to "drain" from the
computer.



Product(s): Norton Ghost 2000 Personal Edition, Norton Ghost 2001, Norton
Ghost 2002, Norton Ghost 6.0 Enterprise, Norton Ghost 6.0 Standard, Symantec
Ghost 6.5, Symantec Ghost 7.0, Symantec Ghost 7.5, Norton Ghost 2003
Operating System(s): DOS
Date Created: 28-08-2000








Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408633
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste