Måske er jeg bare vanskabt?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 26-09-03 22:50

Mange mennesker, måske de fleste, er tilsyneladende udstyret med
tommelfingre som buer mere eller mindre bagover. Prøv at stikke
hånden frem i goddagstilling med tommelen lodret op, ikke sandt.

Men mine to af slagsen peger stive som pinde direkte op uden at
krumme det mindste.

Kan man gøre noget ved det inden de falder af? Om igen: Er der en
naturlig forklaring på fænomenet?

--
Forbindtligst:
Jørgen www.emiGrandt.dk

Fra : Jane

Dato : 26-09-03 23:12

Jørgen Grandt skrev i <news:bl2cdi$kim$1@sunsite.dk>:

> Men mine to af slagsen peger stive som pinde direkte op uden at
> krumme det mindste.

Jeg kan bøje det yderste led vinkelret i begge retninger.
Ville meget gerne se på et røngtenbillede hvordan jeg gør.

Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-09-03 23:33

Jane skrev:

>Jeg kan bøje det yderste led vinkelret i begge retninger.

Det kan jeg også. Min ekskone kunne ikke få det yderste tommelled
længere 'bagover' end til vandret.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 27-09-03 00:07

Bertel Lund Hansen skrev i

> Det kan jeg også.

Hvorfor er det kun tommelfingeren jeg kan bøje begge veje?
Jeg kan sagtens bøje det øverste led af eksempelvis min
højre ringfinger, men kun fremad. Er tommelfinger leddet
anderledes end de andre fingerled?

Jane

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-03 00:32

Jane wrote:

> Hvorfor er det kun tommelfingeren jeg kan bøje begge veje?
> Jeg kan sagtens bøje det øverste led af eksempelvis min
> højre ringfinger, men kun fremad. Er tommelfinger leddet
> anderledes end de andre fingerled?

Er det fordi I har suttet på jeres tommelfingre som børn?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Jane

Dato : 27-09-03 00:46

Jeppe Stig Nielsen skrev i <news:3F74CC73.AAB692FF@jeppesn.dk>:

> Er det fordi I har suttet på jeres tommelfingre som børn?

Jeg ved jeg har brugt sut for min mor elsker at fortælle en
historie om hvordan jeg solgte min sut for en brandbil, men
om jeg har suttet på finger tror jeg ikke, men skal spørge
hende ved lejlighed.

Tror nærmere mine led er lidt hypermobile.

Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 11:28

Jane skrev:

>Tror nærmere mine led er lidt hypermobile.

Jeg er ikke hypermobil. Det betyder at man kan bøje sine led for
langt - altså længere end de kan tåle. Jeg har ingen problemer
med at bøje tommelfingeren langt over.

--
Bertel

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-09-03 12:54

On Sat, 27 Sep 2003 12:27:38 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg er ikke hypermobil. Det betyder at man kan bøje sine led for
> langt - altså længere end de kan tåle. Jeg har ingen problemer
> med at bøje tommelfingeren langt over.

Jeg har heller ikke noget problem med at bøje min albue længere bagover end
til 180° (sådan ca. 185°) og derved er jeg "hypermobil". Det betyder ikke
at jeg bøjer den længere end den kan tåle, men mere at jeg KAN gøre det.
Faren ved at være hypermobil er at musklerne ikke kan tage fra i tilfældet
af at jeg falder og har mine arme i den stilling. Heldigvis ikke noget, der
sker ofte!

Hmmmm.... Kikker lige på min kærestes tommelfinger... Hun kan også bøje den
helt tilbage..... I er altså nogle underlige mennesker! Hun påstår også at
hun ikke er hypermobil. Måske har nogle folk bare mere smidige tommelfingre
end andre.

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Jane

Dato : 27-09-03 12:58

Jane skrev i <news:Xns94031204F7ABBkkgnsdlkng@62.243.74.162>:

> om jeg har suttet på finger tror jeg ikke, men skal spørge
> hende ved lejlighed.

Min mor brkræfter at jeg ikke har suttet på tommelfinger

Jane

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 27-09-03 13:14

Lars Bo Wassini wrote:

> Jeg har heller ikke noget problem med at bøje min albue længere bagover end
> til 180° (sådan ca. 185°)

Er der ikke noget med at kvinder generelt kan gøre dette endnu mere
end mænd, altså bøje albuen så den »indre« vinkel overstiger 180°?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 11:25

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Er det fordi I har suttet på jeres tommelfingre som børn?

Næ, jeg har ikke specielt suttet på tommelfinger. Jeg kender en
med lige tommelfinger der suttede meget på tommelfinger som barn.

--
Bertel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-03 12:06

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en

> Næ, jeg har ikke specielt suttet på tommelfinger. Jeg kender en
> med lige tommelfinger der suttede meget på tommelfinger som barn.
>
> --
> Bertel

Et halvt år på landevejen, så bøjer både finger og arm bagover
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-09-03 12:59

On 26 Sep 2003 23:06:30 GMT, Jane wrote:

> Bertel Lund Hansen skrev i

> Er tommelfinger leddet anderledes end de andre fingerled?

Ja - det vil jeg skyde på, da de andre fingre består af 2 led, mens
tommelfingeren kun har et led. Da den samtidig er en af de vigtigste
fingre, tror jeg vi har udviklet noget ekstra midighed i den.

Lars Bo Wassini
http://www.wassini.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 13:29

Lars Bo Wassini skrev:

>tommelfingeren kun har et led. Da den samtidig er en af de vigtigste
>fingre, tror jeg vi har udviklet noget ekstra midighed i den.

Det er ikke nødvendigvis en fordel at kunne bøje den bagover.
Hvis jeg trykker tegnestifter ind i noget hårdt materiale,
belaster jeg leddet, og min trykkraft går ikke direkte over til
tegnestiften. Det er en ulempe.

Da jeg i sin tid hæklede meget, førte det overbøjede
tommelfingerled også til at jeg fik en ikke helt ideel
håndstilling som gav lidt problemer ved lang tids hækling.

Til daglig mærker jeg hverken fordele eller ulemper ved det.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 27-09-03 13:38

Bertel Lund Hansen skrev i

> håndstilling som gav lidt problemer ved lang tids hækling.

Jeg har faktisk ikke mærket ulemper heller ikke ved hækling
men eksemplet med tegnestiften kan jeg nikke genkendende til.

Jane

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-09-03 14:19

Jane skrev:

>Jeg har faktisk ikke mærket ulemper heller ikke ved hækling

Har du hæklet meget længe med en tynd nål og sørget for at hækle
stramt? Jeg kastede mig engang over at hækle hatte med skygge med
en 2'er-nål og almindeligt bomuldsgarn.

--
Bertel

Fra : Jane

Dato : 28-09-03 02:36

Bertel Lund Hansen skrev i <news:qc3bnvkd0v4fphl26sjvm5tr9vvrk8e1k3
@news.stofanet.dk>:

> Har du hæklet meget længe med en tynd nål og sørget for at hækle
> stramt?

Jeg hæklede uhyggelgit stramt da jeg var barn men vist ikke med
en særlig tynd nål, men er det ikke mere længden af nålen (og
materialet) som gør om man hækler godt? Jeg syntes hvis jeg bare
har en lang nok nål til mine lange fingre så kan jeg gøre det
meste, så er det bare at finde ekstralange nåle i træ.

Måske skal vi over i ot? skal lige undvære min puter mens jeg
flytter, men skal nok se om du er dér når jeg kommer retur.

Jane

Fra : Martin Larsen

Dato : 27-09-03 13:49

"Lars Bo Wassini" <MitFornavn@MitEfternavn.Danmark> skrev i en meddelelse news:9oav85z1zu9z.17l1gtxxg29yh.dlg@40tude.net...

> Ja - det vil jeg skyde på, da de andre fingre består af 2 led, mens
> tommelfingeren kun har et led.

De har vist alle 3 led
http://www.eatonhand.com/nor/nor002.htm

Mvh
Martin

Fra : Martin Petersen

Dato : 27-09-03 14:09

Lars Bo Wassini (MitFornavn@MitEfternavn.Danmark) skrev følgende:

> Ja - det vil jeg skyde på, da de andre fingre består af 2 led, mens
> tommelfingeren kun har et led. Da den samtidig er en af de vigtigste
> fingre, tror jeg vi har udviklet noget ekstra midighed i den.

Hvis du kun har 2 led i din tommel, er der noget galt.... Prøv at bevæge
den. Så vil du se at der er et led længere nede i hånden, som man ikke
umiddelbart tænker over.

- Martin