Problemer med !doctype
Fra : Maria Leger

Dato : 26-09-03 19:48

Har haft problemer med placeringen af scrolling layers.

se en FØR side her : http://www.iliano.dk/profil.html

Fik det råd at bruge
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

da URL'en gør forskelle på standard og quirks mode.

men se EFTER siden her : http://www.iliano.dk/profil1.html

som det ses er layoutet jo helt gal hvad skal jeg stille op?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 20:32

Maria Leger skrev:

> se en FØR side her : http://www.iliano.dk/profil.html
> men se EFTER siden her : http://www.iliano.dk/profil1.html
>
> som det ses er layoutet jo helt gal hvad skal jeg stille op?

Hm - som det ses vises de to sider jo helt ens - hvis man ser dem
med Mozilla. I Opera og IE er der forskel i tekststørrelsen - men
det er ikke lige til at se hvad der er forkert.

Prøv at læse Lasses gode råd om at få brugbar hjælp:
<http://infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria Leger

Dato : 27-09-03 08:07

> Hm - som det ses vises de to sider jo helt ens - hvis man ser dem
> med Mozilla. I Opera og IE er der forskel i tekststørrelsen - men
> det er ikke lige til at se hvad der er forkert.

Okay så se her....

http://www.iliano.dk/profil.jpg

her er hvad jeg ser i FØR billedet.... Hvor det store billede går
til ydrekant. Sitet er pænt kvadratisk som designet er tænkt....

men mit EFTER billede ser således ud....

http://www.iliano.dk/profil1.jpg

Aflangt og med en forkert skriftstørrelse der ikke er pæn.

Jeg forstår bare ikke hvad der er galt og mit EFTER site reagere
ikke på mit CSS.....

Fra : Lobais

Dato : 27-09-03 10:42

Maria Leger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Okay så se her....
>
> http://www.iliano.dk/profil.jpg
Sådan ser det også ud I Opera 7.2 nu, men boksen er bare ikke
centreret. Prøv at sætte margin:auto på den.

--
Thomas

ps. svaret løser ikke dít problem, men en anden fejl der viste sig i
Opera

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-03 21:03

Maria Leger skrev:

> Aflangt og med en forkert skriftstørrelse der ikke er pæn.

Hvis du sætter skrifttypen ned, vil størrelsen nok komme til at
passe igen.

> Jeg forstår bare ikke hvad der er galt og mit EFTER site
> reagere ikke på mit CSS.....

Hvad har du prøvet at ændre?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Maria Leger

Dato : 29-09-03 08:54

> Hvis du sætter skrifttypen ned, vil størrelsen nok komme til at
> passe igen.

Nej det sker nemlig ikke....

> Hvad har du prøvet at ændre?

Ja skriftstørrelsen har jeg forsøgt at ændre s¨min side igen kan
blive fin kvardratisk....

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-09-03 11:14

Maria Leger skrev:

> Nej det sker nemlig ikke....

Prøv at slette din cache og se på siderne igen. Herfra - set med
IE6 - er såvel <http://www.iliano.dk/profil.html> som
<http://www.iliano.dk/profil1.html> helt ens i størrelse (både på
det hvide område og de fonte der benyttes).

Den eneste forskel der er, er at den nye udgave ikke er centreret
lodret på siden. Det er fordi height: 100% på en tabel ikke virker
som forventet i standardmode. Lodret centrering er ikke helt nemt
uden at kende browserens størrelse, men du kan prøve at sætte
height: 100% på body eller html. Det kan give uønskede resultater
hvis siden ikke kan være i browservinduet - så test før du sætter
noget på officielt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen