mekanik
Fra : Jakob Harming

Dato : 26-09-03 16:37

hej NG

Vi har siddet i et stykke tid med en opgave, som vi ikke lige kan
finde ud af.

Vi har en kugle der glider rundt på en kegle med en konstant fart.
kuglen hænger i en snor, der sidder fast på keglens top. hvordan
finder vi snorkraften?

Hvis kuglen han stille, er det nemt at finde snorkraften. Da det er
Fsnor=Ftyngde*sin(theta)

Fnormal=Ftyngde*cos(theta)

men da kuglen bevæger sig rundt med en konstant hastighed på keglen,
altså i en cirkelbevægelse, ændre normalkraften og snorkraften sig.
men hvordan regner man det ud?

Mvh Jakob

Fra : Martin Larsen

Dato : 26-09-03 16:49

"Jakob Harming" <jakob_harming@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:9ol8nvkggq5b67e6u5dljoqefe6rr3l0f5@4ax.com...

> men da kuglen bevæger sig rundt med en konstant hastighed på keglen,
> altså i en cirkelbevægelse, ændre normalkraften og snorkraften sig.
> men hvordan regner man det ud?

Cirkelbevægelsen må jo give en vandret kraft fra den sædvanlige
formel m*v^2/r

Mvh
Martin

Fra : //zigge

Dato : 26-09-03 18:55

> [...]
>
> men da kuglen bevæger sig rundt med en konstant hastighed på keglen,
> altså i en cirkelbevægelse, ændre normalkraften og snorkraften sig.

Tegn et ordentligt "frit legme". Du skal blot have normalkraften til keglen,
snorkraften, tyngdekraften og centripedalkraften med. (og den kraft jeg
sikkert har glemt

Mvh
//zigge