musik på hjemmeside
Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 26-09-03 14:32

hey gruppe

jeg har fået fat i et styppe mp3 musik der er absolut gratis og der er ingen
copyright på det.
den del er så i orden.

nu vil jeg gerne have det på min hjemmeside, men der skal være på følgende
måde.

1. det skal være muligt at starte og stoppe det.
2. filen fylder 5 Mb og den skal begynde at spille med det samme man kommer
ind på siden dvs. kan man ikke lave så den loader sangen samtidig med den
spiller...

hvordan gør man lige det....
/Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-03 15:37

Henrik Ø. Knudsen wrote:

> jeg har fået fat i et styppe mp3 musik der er absolut gratis og der er ingen
> copyright på det.

Der er /helt/ sikkert copyright på det - eller som vi siger på dansk,
ophavsret.

> den del er så i orden.

Kun hvis ophavshaver decideret har givet lov til, at du må bruge
musikken på din hjemmeside. Bemærk også, at hvis ophavshaver er medlem
af en organisation som KODA eller en lignende udenlandsk organisation,
så skal du også have en aftale med den - og det koster penge.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jane

Dato : 26-09-03 16:25

Kim Ludvigsen skrev i <news:3F744EFC.644C@kimludvigsen.dk>:

> Der er /helt/ sikkert copyright på det - eller som vi siger på dansk,
> ophavsret.

Du ved da ikke om Henrik er musikalsk og selv har lavet den?

Jane

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 26-09-03 16:35

Jane <kkgnsdlkng@hotmail.com.nejtak> wrote in

> Du ved da ikke om Henrik er musikalsk og selv har lavet den?

Der er stadig ophavsret på musikstykket. Det er godt nok Henrik selv der
har ophavsretten, men den er der.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jane

Dato : 26-09-03 18:14

Andreas Haugstrup Pedersen skrev i <news:Xns9402B34E47C6Fusenetsolitudedk@
130.225.247.90>:

> Der er stadig ophavsret på musikstykket. Det er godt nok Henrik selv der
> har ophavsretten, men den er der.

Jeg mener at have lært i juragruppen at for at opnå ophavsret
skal det have værkshøjde - jeg ved ikke om Henrik er så god.
Selv har jeg da haft lavet en mp3 fil hvor jeg bare sagde
"tillykke med fødselsdagen mor" i en mikrofon og hvis jeg ville
putte den på en side og sende hende linket som et elektronisk
fødselsdagskort, ville det absolut ikke være værkshøjde.

Hovedsagen er at Henrik skriver han ikke søger råd om det med
jura men udelukkende om hvordan han får filen op på siden og
det er der ingen som kan/gider hjælpe med?

Jane

Fra : Henrik Ø. Knudsen

Dato : 26-09-03 18:34

orv skal vi prøve at samle tankerne om hvordan man koden skal se ud til det,
så skal jeg nok frigive adressen senere til dem der ikke vil ind på siden.
jeg har ikke selv lavet musikken, men jeg har hentet nummeret på en side med
gratis mp3 free for download. så derfor er der vel ingen problemer, men
altså hvordan laver man så musiken bliver loadet og spille samtidig og med
on off funktion ?
/Henrik

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-03 19:29

Henrik Ø. Knudsen wrote:

> orv skal vi prøve at samle tankerne om hvordan man koden skal se ud til det,
> så skal jeg nok frigive adressen senere til dem der ikke vil ind på siden.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med koden, her må andre træde til.

> jeg har ikke selv lavet musikken, men jeg har hentet nummeret på en side med
> gratis mp3 free for download. så derfor er der vel ingen problemer,

Det kan der sagtens være, og det er der endda sandsynligvis også. Det
kunne jo tænkes, at den pågældende hjemmeside havde fået lov til tilbyde
andre at hente musikken. I så fald har du sandsynligvis lov til at bruge
musikken til privat brug. Det er ikke det samme, som at du må bruge den
på en hjemmeside. Og hvis du bruger musikken uretmæssigt på din
hjemmeside, kan det nemt komme til at koste dig tusindvis af kroner.

Tjek evt. om ikke det pågældende site har en tekst om brugen af
musikken. Du er også velkommen til at oplyse adressen på sitet. Du skal
være opmærksom på, at selv hvis sitet giver dig lov at bruge musikken på
din hjemmeside, så fritager det dig ikke for krav fra ophavshaver, hvis
sitet ikke har lov til at give den tilladelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-09-03 20:42

Jane skrev:

> Jeg mener at have lært i juragruppen at for at opnå ophavsret
> skal det have værkshøjde

Det er også korrekt. Men eftersom der er tale om et stykke musik
der i mp3-form fylder 5 MB er det ganske tænkeligt at det har
værkshøjde (tilsyneladende er det i øvrigt ikke Henriks eget værk).

> Hovedsagen er at Henrik skriver han ikke søger råd om det med
> jura men udelukkende om hvordan han får filen op på siden og
> det er der ingen som kan/gider hjælpe med?

Der er to store problemer i Henriks spørgsmål. For det første er
der spørgsmålet om rettighederne - altså om det i det hele taget er
tilladt. For det andet opfattes selvstartende musik på en
hjemmeside af mange som noget fanden har skabt.

Som Benny skriver, kunne det jo være at man hører anden musik på
pc'en i forvejen. Hvis baggrundsmusik var almindeligt, ville det
også give problemer når man får åbnet flere sider med hver deres
underlægningsmusik.

Hvis man absolut vil have koden til det, kan den findes med en
googling på "bgsound".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jane

Dato : 26-09-03 22:28

Jens Gyldenkærne Clausen skrev i

> For det andet opfattes selvstartende musik på en
> hjemmeside af mange som noget fanden har skabt.

Ja jeg bryder mig heller ikke om det men da han ikke har postet
sin side i ris+ros gruppen kunne det jo være han var ret så
ligeglad med en debat om det?

> Hvis man absolut vil have koden til det, kan den findes med en
> googling på "bgsound".

bgsound (som findes i OSS på usenet.dk forøvrigt) har ikke
mig bekendt en start og stopknap tilknyttet.

Jane

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-09-03 21:16

Jane skrev:

> Ja jeg bryder mig heller ikke om det men da han ikke har postet
> sin side i ris+ros gruppen kunne det jo være han var ret så
> ligeglad med en debat om det?

Muligvis. Men bare fordi der findes en gruppe til ris og ros
betyder det nu ikke at det er forbudt at fortælle at en given
"dims" opfattes negativt af mange.

> bgsound (som findes i OSS på usenet.dk forøvrigt) har ikke
> mig bekendt en start og stopknap tilknyttet.

Sikkert ikke. Jeg har aldrig selv benyttet den, men ville blot give
en mulighed for at Henrik kunne komme videre hvis han stadig ville.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 26-09-03 15:43

"Henrik Ø. Knudsen" <henrik.knudsen@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> 2. filen fylder 5 Mb og den skal begynde at spille med det samme man
kommer
> ind på siden dvs. kan man ikke lave så den loader sangen samtidig med den
> spiller...

Send lige en link til siden, så jeg ved, hvilken side jeg ALDRIG skal
besøge.
Der er ikke noget mere irriterende, end når musikken pludselig begynder uden
jeg har startet det.
Det kunne jo være jeg hørte netradio, eller afspillede CD'er på min PC.

Giv brugeren en mulighed for at vælge, om de vil høre musikken.

--
Benny Nissen
http://web.bennynissen.dk

Fra : Maria Leger

Dato : 26-09-03 20:47

> [...]
> Det kunne jo være jeg hørte netradio, eller afspillede CD'er på min PC.
>
> Giv brugeren en mulighed for at vælge, om de vil høre musikken.

Helt ærligt hvad er det for en tone at lægge an... manden spørger om et
teknisk probelm... hvis du ikke kan løse det så hold dine sure opstød for dig
selv. Det her et en seriøs NG og ligegyldige mavesure meninger har ikke hjemme
her...

Desunden skriver manden også at det skal være muligt at stoppe musikken.

Personligt syntes jeg at der bliver brugt alt for lidt audio på nettet... og
ville selv være interesseret i at se nogle gode tekniske løsninger...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Benny Nissen

Dato : 27-09-03 01:37

"Maria Leger" <detlegerdesign@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
dig
> selv. Det her et en seriøs NG og ligegyldige mavesure meninger har ikke

Seriøs. Hvor er de lige dit kodeforslag til løsningen er ?

Henrik har (ved et uheld) skrevet privat til mig, og jeg har henvist ham til
en side med den ønskede kode.
Du må også godt få den, hvis du vil:

http://tuchacek.ath.cx/HGKZ/dd/doc/dd2-95.htm

En anden mulighed er at lægge det i en flashfil, men jeg ved ikke, om den
kan afspille musikken inden den er helt loadet.

> Desunden skriver manden også at det skal være muligt at stoppe musikken.

Det hjælper jo ikke rigtigt noget, hvis den først er gået i gang og har
irriteret mig (brugeren).

> Personligt syntes jeg at der bliver brugt alt for lidt audio på nettet...
og
> ville selv være interesseret i at se nogle gode tekniske løsninger...

Enig, men det skal til enhver tid være brugerens valg om hun/han vil høre
audio eller ej.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 30-09-03 19:26

Maria Leger wrote:
> Personligt syntes jeg at der bliver brugt alt for lidt audio på nettet... og
> ville selv være interesseret i at se nogle gode tekniske løsninger...

Husk på at der skal være streg under "gode løsninger", da jeg har den holdning
at musik ikke skal afspilles før man selv beder om det. Alt andet er kun til for
at genere brugeren. Jeg dropper straks en side med musik.

--
/kenne
Microsoft doesn't care where you want to go to today,

Fra : Marlene

Dato : 01-10-03 08:12

"Kenneth Kristensen" <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> skrev i en
meddelelse news:blchrk$m0s$1@sunsite.dk...

Snip

> [...]
til for
> at genere brugeren. Jeg dropper straks en side med musik.

Og jeg har det lige omvendt

Mvh. Marlene.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-03 09:56

Marlene skrev:

> Og jeg har det lige omvendt

I så fald kan det ikke være mange sider du kan bruge.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marlene

Dato : 01-10-03 21:08

> I så fald kan det ikke være mange sider du kan bruge.

_Kan_ bruge? Nej, der er ikke mange sider med musik, hvis det er det, du
mener, men jeg synes, det er dejligt, når der er musik på startsiden.

Mvh. Marlene.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-10-03 22:44

Marlene <tunne@heaven.dk> skrev:

> men jeg synes, det er dejligt, når der er musik på startsiden.

Hvad så med de stakler der hører anden musik på pc'en
mens de surfer - eller snakker i telefon over nettet, for den
sags skyld?

For mig virker det temmelig forstyrrende når noget dødssyg
midi-musik blander sig med det jeg hører.

Sørg for at det er brugeren der styrer det - og ikke dig!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Marlene

Dato : 02-10-03 07:42

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i en meddelelse

Snip

> For mig virker det temmelig forstyrrende når noget dødssyg
> midi-musik blander sig med det jeg hører.

Ja, sådan er der mange, der har det, så det er ikke usædvanligt Jeg
elsker at høre musik, når jeg sidder og skriver/læser osv. (hvis det altså
ikke er opera ))) Men den dag at alle hjemmesider har musik på, så er
jeg nok også blevet træt af det!

Mvh. Marlene.

Fra : Chrisser

Dato : 02-10-03 10:32

Marlene wrote:
> Jeg elsker at høre musik, når jeg sidder og skriver/læser osv.
> (hvis det altså ikke er opera ))) Men den dag at alle
> hjemmesider har musik på, så er jeg nok også blevet træt af det!

Det elsker jeg altså også, og jeg har som regel mit eget musik kørende. Det
betyder at jeg, groft stillet op, skal vælge om jeg vil surfe eller høre
musik. Det gør det jo så ikke bedre at jeg ofte benytter mig af
hovedtelefoner, hvilket giver en stor risiko for chok ( eller høreskader )
hvis man glemmer at tage dem af når man surfer.

Jeg synes at det er i orden at stille musik til rådighed, men at tvinge folk
til at høre musik ( og andre mærkværdige lyde ) burde kunne føre til
afstraffelse af webmasteren

Chrisser

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-10-03 17:42

Chrisser <cbjDetteFjernes@egdatainform.dk> skrev:

> Jeg synes at det er i orden at stille musik til rådighed

Det synes jeg også er fint nok - brugeren skal bare selv
kunne vælge.

> lyde ) burde kunne føre til afstraffelse af webmasteren

Jeg vil nøjes med at bringe problematikken ind i debatten,
så designeren gør noget for, ikke at genere andre.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-10-03 22:40

Marlene skrev:

[Kenneth]
> [...]

[Marlene]

[Jens]

> _Kan_ bruge? Nej, der er ikke mange sider med musik, hvis det
> er det, du mener, men jeg synes, det er dejligt, når der er
> musik på startsiden.

Godt ord igen. Jeg læste bare dit udsagn som om du ville droppe en
side hvis der ikke var musik på den (men jeg var godt klar over at
du ikke mente det sådan).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Marlene

Dato : 02-10-03 07:43

Snip

> Godt ord igen. Jeg læste bare dit udsagn som om du ville droppe en
> side hvis der ikke var musik på den (men jeg var godt klar over at
> du ikke mente det sådan).

Jeg opfattede det nu ikke negativt - forstod bare ikke lige, hvad du mente

Mvh. Marlene.

Fra : Miver og Mulle's mor~

Dato : 26-09-03 21:56

<klip hist og pist>
> [...]
kommer
> ind på siden dvs. kan man ikke lave så den loader sangen samtidig med den
</klip>

Hej Henrik
Jeg bruger følgende kode:

<EMBED SRC="musik/bridal.mid" WIDTH="72" HEIGHT=27" AUTOSTART="true"
LOOP="false" TYPE="audio/midi">

Du kan høre/se den her:
http://hei.homepage.dk/bryllup.html

Den begynder når man kommer ind på siden, og man kan slukke den hvos man
ikke orker den.
Hvordan man får den til at loade ind inden siden åbner, ved jeg desværre
ikke

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk

Fra : H. P. Holm

Dato : 27-09-03 01:33

Miver og Mulle's mor Heidi skrev:

> Hej Henrik
> Jeg bruger følgende kode:
>
> <EMBED SRC="musik/bridal.mid" WIDTH="72" HEIGHT=27" AUTOSTART="true"
> LOOP="false" TYPE="audio/midi">

Tilsvarende for MP3 bliver det

<embed> er vistnok en gammel Netscape opfindelse og validerer ikke,
men virker for de fleste. Det direkte link i <noembed> sikrer at
filen kan hentes af alle. Musikken kan ikke gemmes fra <embed>
afspilleren (men ligger naturligvis i cachen et sted).

Hvis man nøjes med et direkte link <a href="musik.mp3">Min musik</a>
så vil det "streame" i nyere versioner af både Windows Media Player
og WinAmp, hvor modtageren så kan starte, stoppe og gemme musikken
fra hvis han har lyst. Keep It Simple...

Man kan muligvis lave noget der validerer med <object> i stedet for?

--
Hans

Fra : Lobais

Dato : 27-09-03 15:06

> Du kan høre/se den her:
> http://hei.homepage.dk/bryllup.html
>
> Den begynder når man kommer ind på siden, og man kan slukke den hvos man
> ikke orker den.
Det kan jeg ikke, Opera 7,2