skoler i Skive i 1500 årene
Fra : Henrik Nors

Dato : 25-09-03 10:09

Egentlig er det min forfader Christen Nielsen jeg søger, men ofte må
man i slægtsforskning gå over åen efter vand

Christen lever i slutningen af 1500 årene og i Wibergs præstehistorier
opgives han som rector i Skive

Jeg har taget det som oplagt at det måtte være latinskolen, men i de
værker jeg fundes med lister over rectorer er Christen ikke nævnt.

Er der nogen der har andre bud på hvor man kan have været rector
i Skive ?

m.v.h.

Henrik Nors

Fra : Jørgen Ladegaard

Dato : 25-09-03 14:26

"Henrik Nors" <henrikn@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værker jeg fundes med lister over rectorer er Christen ikke nævnt.
>
> Er der nogen der har andre bud på hvor man kan have været rector

Iflg. Ordbog over det danske sprog er rector brugt om følgende:

1) katolsk-kirke om visse overordnede gejstlige i den katolske kirke. Nu
specielt om præst ved en kirke, der ikke er sogne- eller kapitelkirke eller
knyttet til et ordenssamfund (rector ecclesiae), eller om styreren af visse
mindre ordenssamfund (recor generalis).
2) Person med læreruddannelse, der styrer og leder en højere skole.
3) Leder af en videnskabelig læreranstalt.

Så din mand kan også have været præst.

Mvh
Jørgen Ladegaard

Fra : Henrik Nors

Dato : 25-09-03 14:53

til Jørgen

tusind tak for informationen - jeg har hele tiden ment at Christen nok er
præst idet en stor del af underviserne på det tidspunkt har en "kirke"
uddannelse bag sig.

en anden faktor er at man på den tid ikke gjorde så mange krumspring,
med det mener jeg at faderens / sønnens erhverv meget ofte er det
samme, og sønnen til Christen, Kjeld Christensen er præst i Nors. Det
er så her min slægt får navnet Nors

endelig har jeg set opgørelser på eleverne ved latinskolerne (kirke styret)
og her kom mellem 70 og 80 % af eleverne fra egne rækker.

m.v.h.

Henrik Nors

Fra : Henrik Nors

Dato : 29-09-03 13:21

dette lader til at være en blindgyde idet Skive lokalarkiv fortæller:
Desværre - der har ikke været nogen katolsk kirke i Skive efter 1536.

m.v.h.

Henrik