Vrede er ikke det værste man har
Fra : Bo Warming

Dato : 25-09-03 02:54

Vrede=Sindsyge At fortrænge sin allemandsssindsyge er farligt

Ligesom had ikke bør skubbes ned i underbevidstheden, bør man se sin vrede i
øjnene. Vi er alle sindsyge=irrationelle, men de farlige sindsyge fx mordere
er ofte dem der levede på en løgn om at de var lutter gode, og pludselig
slog uigennemtænkt vrede ned i dem, som i Peter Lundin eller i
Lindh-morderen. Og i de titusinder af danskere der stikker deres barn en
lussing, og bør have lov til det.

" Den første del af vreden er galskab og den anden er anger".
Arabisk ordsprog

Kristendommen har gjort skade ved at dæmonisere normal egoisme, Hvem kan
sige sig fri for nogle af følgende oldkirkelige "dødssynder".

" Vrede, grådighed, begærlighed, dovenhed, misundelse, stolthed,
liderlighed."

I omgang med børn bliver den voksne let arrogant og føler sig berettiget
vred. Kølig analyse er en god ting, når man kan det. At bryde hævnens onde
cirkel er en vej til større kærlighed og mere trivsel.

" Man bør frygte et menneske, der hader sig selv. For vi bliver let
offer for hans vrede og hævn. Lad os friste ham til at elske sig selv.
Nietzsche

" Når jeg holder op med at blive vred, så har jeg indledt min alderdom.
André Gide

". Enhver kan blive vred. Men at blive vred på den rigtige person med den
rigtige styrkegrad på det rigtige tidspunkt og af den rigtige grund -
det er ikke let.Konfutse

" The spirit of whrath - not the words - is the sin; and the spirit
of whrath is cursing. We begin to swear before we can talk. .Mark Twain

" Der er to ting, en mand aldrig skulle blive vred over eller ærgre
sig over: hvad han kan gøre for og hvad han ikke kan gøre for. Engelsk
Ordsprog

" "Jøderne valgte et særligt syn på vrede i forhold til andre regioners
folk - de gjorde vreden hellig" Nietzsche

" Når en hvid mand i Afrika ved et uheld ser en infødt i øjnene og
ser det menneskelige væsen (som det er hans hovedbeskæftigelse at undgå),
blusser hans skyldfølelse, som han nægter at have, op i vrede, og han bruger
pisken. Doris Lessing 1919-

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N