Byggetilladelse til ombygning - Hvordan?
Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 22:51

Hej.

Som subj. antyder, har jeg været ved at bygge om

Det drejer sig mere nøjagtigt om at et hidtil uudnyttet loft er blevet
ombygget til en stue og at der er sat et stort vindue i gavlen.
Jeg har fået en formular fra teknisk forvirring, der skal udfyldes. På den
(som sædvanligt) er der jo en masse felter og der står noget om rids og
tegninger, men ikke hvilke og af hvad i forbindelse med denne type
ombygning.

Er der nogen af jer der kan fortælle hvad jeg skal have tegninger af, om der
er krav til målestok osv. Der skal vel også specificeres noget om
flugtvejsarealer osv.?

Mvh
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 24-09-03 23:29

> [...]
om der
> er krav til målestok osv. Der skal vel også specificeres noget om

Been there, done that - got the "byggetilladelse"

Der er en hulens masse regler i bygningsreglementet der skal være
opfyldt. Men da du har lavet det er det jo bare at beskrive det og så
håbe at det er godt nok. Da det er et uudnyttet men udnytterligt tagrum
der er udnyttet skal der rigtignok en byggetilladelse til da er lavet en
ændring i etagearealet.

Bygningsreglemetet (BR-S 98) hentes nemmest fra rockwool's hjemmeside
som et pdf dokument

Mht til grundplan skal den normalt være i 1:100 - Og det kan sagtens
gøres med pen & papir. Da du også har ændret på huset udfra skal der
også lige laves en skitse af gavlen. Medmindre du også har sat
tagvinduer i har du ikke ændret andre facader så den ene af gavlen er
nok.

Mht flugtveje er det bare at sikre at dit store vindue lever op til
reglerne. Se BR-S 98

Så er der brandkravene. Din etageadskilelse til stuen skal være BD30...
(Det var mit store problem - Min etageadskilelse levede ikke op til
kravet, så jeg bliver nødt til at lave enhelt ny gulvkonstruktion over
den eksisterende). Hvis den indeholder mindst 95mm fastholdt mineraluld
så "går den nok" - Men se de andre tråde her om det samme.

Ventilation - Du skal have en åbning til det fri på mindst 60cm2

Det var lige lidt at gå igang med

/A

Fra : //zigge

Dato : 25-09-03 00:06

"anders majland" <andersDOTmajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Been there, done that - got the "byggetilladelse"

> Bygningsreglemetet (BR-S 98) hentes nemmest fra rockwool's hjemmeside
> som et pdf dokument

Been there - got that

> [...]
> også lige laves en skitse af gavlen. Medmindre du også har sat
> tagvinduer i har du ikke ændret andre facader så den ene af gavlen er

OK, en tegning af gavlen, men hvorfor en af grundplanet? Mener du en tegning
af stuen set oppefra?

> Mht flugtveje er det bare at sikre at dit store vindue lever op til
> reglerne. Se BR-S 98

Det gør det.

> [...]
> den eksisterende). Hvis den indeholder mindst 95mm fastholdt mineraluld
> så "går den nok" - Men se de andre tråde her om det samme.

Du tager pis på mig, der er 50mm rockwoll i mellem spærene og 26mm
gulvbrædder på gulvet ovenpå og bløde masonitfliser på lofter under gulvet.
Er det ikke i orden?
Vil det sige at jeg kommer til at pille fliserne af loftet for at sætte
rockwool op med ståltråd under? Det er sq da hul i hatten når der er en åben
trappeskakt der forbinder rummene oppe og nede...

> Ventilation - Du skal have en åbning til det fri på mindst 60cm2

Det er vel også klaret i og med at vinduet kan åbnes i gavlen eller hvad?

> Det var lige lidt at gå igang med

Takker.
//zigge

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 09:11

> OK, en tegning af gavlen, men hvorfor en af grundplanet? Mener du en
tegning
> af stuen set oppefra?

Ja - målfast og med døre, vinduer og trapper.
> Du tager pis på mig, der er 50mm rockwoll i mellem spærene og 26mm
> gulvbrædder på gulvet ovenpå og bløde masonitfliser på lofter under
gulvet.
> Er det ikke i orden?

Nej - desværre

Jeg har 28mm brædder og 50 mm isolering og en klasse 2 beklædning - Det
ville min kommune ikke give dispensation på.

> [...]
en åben
> trappeskakt der forbinder rummene oppe og nede...

Korrekt. Da mit loft i stueetagen er ny fra 1998 og jeg ikke ønsker mere
byggerod dernede lægger jeg istedet et nyt gulv ovenpå. 95x45regler for
hver 60cm og så nye gulvbrædder over ....

> Det er vel også klaret i og med at vinduet kan åbnes i gavlen eller
hvad?

Nej det hedder vinduer/dør _og_ friskluftsventil på mindst 60cm2

/A

Fra : //zigge

Dato : 25-09-03 12:52

> tegning
>
> Ja - målfast og med døre, vinduer og trapper.

Ok, det er nemt klaret da jeg har hele bygningen i 3D på autocad :)

> Korrekt. Da mit loft i stueetagen er ny fra 1998 og jeg ikke ønsker mere
> byggerod dernede lægger jeg istedet et nyt gulv ovenpå. 95x45regler for
> hver 60cm og så nye gulvbrædder over ....

Har husets alder noget at sige? Der er ikke ændret i etageadskillelsen, og
derfor kunne man jo godt påstå at det ikke er en del af ombygningen - eller
går den ikke, da det drejer sig om at der er lavet beboelse ovenpå?

> hvad?
>
> Nej det hedder vinduer/dør _og_ friskluftsventil på mindst 60cm2

Det skulle også være sundt...... er der regler for hvor tit man skal bruge
den?

Kommer de og kontrollere alt det når man har ansøgt?

Mvh
//zigge

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-09-03 13:07

> [...]
eller
> går den ikke, da det drejer sig om at der er lavet beboelse ovenpå?

Da etagen har ændret status fra et loftrum til et beboelsesrum, skal alle
omgrænsende bygningsdele opfylde de gældende regler.

Du har vel undersøgt på forhånd at du må inddrage etagen til beboelse.?

> Kommer de og kontrollere alt det når man har ansøgt?

Nogle kommuner gør, og andre gør ikke.

Martin Christiansen

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 13:46

> [...]
eller
> går den ikke, da det drejer sig om at der er lavet beboelse ovenpå?

Den går ikke grandberg - Ved udvidelse af etagearelet skal "det nye"
leve op til gældende krav - og det gælder også det bærende gulv - altså
etageadskillelsen.

Jeg havde endda 10m2 beboelse på 1.sal i forvejen og skulle bare have
det udviddet lidt.... Så der er rigtigt mange der vil få problemer når
de tror at deres udnyttelige tagrum er nemme og hurtige at indrette...

Jeg går og tygger på om jeg skal forsøge at inddrage min
ejerskifteforsikring da de forrige ejere ikke har lavet etageadskilelsen
korrekt da de renoverede i 1998. Kravet om BD30 mod udnyttelige tagrum
går mange år tilbage så der er ikke tvivl om at de ved renovering skulle
have sørget for at det blev BD30. Men med en selvrisiko på 35000 er det
næsten ikke besværet værd da jeg selv kan udbedre det for et beløb
deromkring....

> Kommer de og kontrollere alt det når man har ansøgt?

Nej det skal du ikke regne med - men de har vel lov til det ...

Den dag du skal sælge vil det heller ikke være så heldigt ... Og endnu
værre hvis huset brænder ned og nogen kommer tilskade pga at
etageadskillelsen falder ned fordi den ikke er lavet korrekt....

/A

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-09-03 15:13

> [...]
> have sørget for at det blev BD30. Men med en selvrisiko på 35000 er det
> næsten ikke besværet værd da jeg selv kan udbedre det for et beløb

Det skal du ikke være sikker på.
Selvfølgelig, hvis selvrisikoen er på 35000 pr. fejl, så har du ret.
Men hvis selvrisikoen er på 35000 totalt, så skal du anmelde det.
Efterfølgende er din selvrisiko skrevet ned med det beløb, du har måttet
udbedre denne fejl for. Så hvis du finder andre skjulte fejl, er der ikke så
meget selvrisiko tilbage.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-09-03 12:51

> Det var lige lidt at gå igang med

Ja..

Husk også at bebyggelsesprocenten ændres når et loftrum inddrages til
beboelsesrum. Og husk at undersøge lokalplanen for området, hvis der er
ændret facadeudtryk eller monteret tagvinduer... Har der slet ikke været
beboelse på tagetagen før skal trappen opfylde gældende krav. Har du
samtidig kælder, må der ikke være åben forbindelse fra kælder til 1. sal..
Der skal være lukket af med min. BD-30 dør. Etc...Etc...

---
Med venlig hilsen

Martin Christiansen

Fra : Ove Hansen

Dato : 25-09-03 07:33

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> wrote in message

[...klip]
> Er der nogen af jer der kan fortælle hvad jeg skal have tegninger
af, om der
> er krav til målestok osv. Der skal vel også specificeres noget om
> flugtvejsarealer osv.?
[klip...]

Hvis jeg var dig, ville jeg nok bede om hjælp i Teknisk Forvaltning.
Jeg ved ikke, hvilken kommune du bor i, men personalet i TF er normalt
meget hjælpsomme. Så får du det gjort rigtigt - til kommunens og din
tilfredshed.
/Ove

Fra : anders majland

Dato : 25-09-03 09:13

> Hvis jeg var dig, ville jeg nok bede om hjælp i Teknisk Forvaltning.

Men det skader ikke at have forsøgt at sætte dig lidt ind i reglerne
først - og det er usenet da godt til. Og hvis man kommer med en
beskrivelse på skrift er der noget nemmere for dem at tage stilling til
tingene...

/A

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-09-03 13:46

anders majland wrote:
Forvaltning.

> Men det skader ikke at have forsøgt at sætte dig lidt ind i
reglerne
> først - og det er usenet da godt til.

Helt klart ja.

Men det lyder som at det stort set er lavet færdig, og så er det
måske lidt sent at begynde, at undersøge reglerne ?

Det burde vist være gjort FØR starten....

--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : //zigge

Dato : 25-09-03 20:31

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> skrev i en meddelelse
> Men det lyder som at det stort set er lavet færdig,

Det er færdigt
Men vi kontaktede TF før vi startede og beskeden lød at hvis vi ikke hørte
andet inden 14 dage, skulle vi bare mokke på med at lave det. Nu har vi
mulighed for at lægge lån om til 1% og vil derfor gerne regne det nye med i
boligarealet - derfor ansøgningen til TF.

> Det burde vist være gjort FØR starten....

Det er nu ikke fordi jeg ikke har læst i reglerne, men man kan jo ikke huske
alting. Og den med gulvet er altså en smutter. Der er f.eks. muret brandmur
op til et tilstødene ladeloft (vinkelejendom) og vinduet til gavlen blev
bestilt i "flugtvejsstørrelse".

Mvh
//zigge

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-09-03 12:44

Prøv at kigge her www.martinchristiansen.dk/ under links..

Martin Christiansen

Fra : //zigge

Dato : 25-09-03 20:24

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> Prøv at kigge her www.martinchristiansen.dk/ under links..

Takker for linket, der er mange timers læsning.

Mvh
//zigge

Fra : Martin Christiansen

Dato : 25-09-03 20:47

"//zigge" <ziggeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Takker for linket, der er mange timers læsning.

Kig på de to sidste i bunden. De viser hvad kommunen normalt kræver.

Mvh - Martin

Fra : anders majland

Dato : 28-09-03 14:13

> Som subj. antyder, har jeg været ved at bygge om

Husk at foræller hvordan det går ...

/A - Der lige har slæbt 100 gipsplader i 120x240 op på 1sal sammen med
en ikke ubetydelig mængde tømmer ....