PC som router.
Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-09-03 13:36

Hejsa - har en gammel Pentium 75 med... ehm, nok 16-32 mb ram, og en 540 mb
harddisk, som jeg fik den idé at bruge til Router.

Har tænkt mig at smide 2 netkort i den - det ene bliver forbundet direkte
med ADSL-modemet, og det andet med min 100mbit switch.

Findes der ikke en forholdsvist lille Linux-compilation der kan dette, og så
kan administreres via web-interface, sådan at jeg bare tænder computeren, og
så kører det?

Den må MEGET gerne være med DHCP-server, da jeg satser på at sætte en
domæneserver op herhjemme også - bare lidt til leg - så det er vigtigt at
det fungerer på samme måde som en router/switch - maskinen skal route trafik
ud på nettet, og ellers skal maskinerne fungerer 100% som i et netværk.
Domæneserveren, som jeg selv sætter op med en Windows 2003, skal også køre
active directory - så det er derfor særdeles vigtigt at der kan køre et
netværk ved siden af :)

Skal også meget gerne kunne konfigurere porte - bruger ICQ - og den må gerne
kunne lade filoverførsler på MSN gå igennem

Håber I kan hjælpe mig!

// Troels

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 24-09-03 14:19

Således skrev "Troels [around 9000]" <news@FJERNputtitat.dk> i
dk.edb.netvaerk Wed, 24 Sep 2003 14:35:50 +0200:

>Findes der ikke en forholdsvist lille Linux-compilation der kan dette, og så
>kan administreres via web-interface, sådan at jeg bare tænder computeren, og
>så kører det?

Floppyfw fra <http://zelow.no/floppyfw> ?

Godt nok uden web (eller noget andet) interface, men virker fint på en
486 20 Mhz med 20 Mb ram, et floppydrev og 2 netkort.

Knud
--
Die dulci fruere

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-09-03 14:52

> Floppyfw fra <http://zelow.no/floppyfw> ?
>
> Godt nok uden web (eller noget andet) interface, men virker fint på en
> 486 20 Mhz med 20 Mb ram, et floppydrev og 2 netkort.

Kan godt hænde det skal prøves, men jeg vil sgu helst med noget der har et
webinterface... Vil gerne have portkonfiguration o.l., der er ret let at gå
til-interfacet var netop for en nemheds skyld, så jeg ikke skal sætte mig
ind i alverdens ting forinden

// Troels

Fra : Bent Nielsen

Dato : 24-09-03 15:03

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
>
> Skal også meget gerne kunne konfigurere porte - bruger ICQ - og den må gerne
> kunne lade filoverførsler på MSN gå igennem

http://www.bbiagent.net/ denne kan du hvis alt det du vil.

Den har web o.s.v og du laver den med lige de netkrot som du vil bruge.

Har leget med denne, men har valgt at bruge en hardware rouuter

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 24-09-03 15:21

> http://www.bbiagent.net/ denne kan du hvis alt det du vil.

Den er mildest talt genial- der er bare 1 hage:

Den gamle IBM-computer jeg har kan ikke boote fra CD-rom

// Troels

Fra : Bent Nielsen

Dato : 24-09-03 15:52

Troels [around 9000] wrote:

> Den er mildest talt genial- der er bare 1 hage:
>
> Den gamle IBM-computer jeg har kan ikke boote fra CD-rom
>
> // Troels

den er også fra floppy

Fra : Arne Møller-Hansen

Dato : 24-09-03 20:47

Hej!

Det kunne være en opgave for GnatBox light:

http://www.gta.com/products/gblight/

Det er en home-udgave af en kommerciel firewall, som er freeBSD baseret, og
som har webinterface såvel som et windows-baseret administrationsprogram.

Begrænsninger i light-udgaven:
Understøtter kun 5 interne PC'er (hvis du registrerer den, ellers 3).
Understøtter kun 2 netkort.

Men ellers en rimelig prof firewall med mulighed for alverdens typer
portforwards og sager.

Den opererer på en floppy, så kan du spare lidt strøm ved at hive HD'en ud
af din kværn

Med venlig hilsen

Arne

(Som til daglig supporterer bl.a. betalings-udgaverne af ovenstående,
hvorfor jeg måske ikke er helt objektiv)

Fra : Calle.

Dato : 24-09-03 23:01

Gnatbox

--
Calle

Fra : Soren Rathje

Dato : 25-09-03 01:46

"Troels [around 9000]" <news@FJERNputtitat.dk> wrote in message
> Hejsa - har en gammel Pentium 75 med... ehm, nok 16-32 mb ram, og en
540 mb
> harddisk, som jeg fik den idé at bruge til Router.

Kiggede lidt på Google..

FloppyFW kan tilsyneladende konfigureres med denne pakke:
http://www.fwbuilder.org/pages/news.html

FloppyFW: http://www.zelow.no/floppyfw/

"Access lists, IP-masquerading (Network Address Translation), connection
tracked packet filtering and (quite) advanced routing. Package for
traffic shaping is also available.

Requires only a 386sx or better with two network interface cards, a
1.44MB floppy drive and 12MByte of RAM ( for less than 12M and no FPU,
use the 1.0 series, which will stay maintained. )

Very simple packaging system. Is used for editors, PPP, VPN, traffic
shaping and whatever comes up. (now this is looking even more like LRP)

Logging through klogd/syslogd, both local and remote.

Serial support for console over serial port.

DHCP server and DNS cache for internal networks.

It will get more features, but only if it is possible to cram it into
the one, single diskette. More than one floppy is bloatware.. "

-- Søren Rathje

Fra : Knud

Dato : 25-09-03 06:36

Troels [around 9000] wrote:
> [...]
>
> Skal også meget gerne kunne konfigurere porte - bruger ICQ - og den må gerne
> kunne lade filoverførsler på MSN gå igennem

Prøv FreeSco ( Free Cisco )

Den kan køre fra en enkelt floppy ( eller HD ) kan nemt vedligeholdes
via DOS, behøver ikke det store kendskab til linux

http://www.freesco.org/

Knud

Fra : Henning Petersen Wan~

Dato : 25-09-03 12:05

On Wed, 24 Sep 2003 14:35:50 +0200, "Troels [around 9000]"

Prøv at kigge på www.ipcop.org eller www.smoothwall.org

--
Venlig hilsen / Best regards
   Henning