Bundkort stået af?
Fra : Rado

Dato : 24-09-03 12:40

Har lige prøvet at flytte et velfungerende MSI bundkort med 1200 mhz
Athlon over i en andet kabinet, hvorefter det ikke længere fungerer
Disk og blæsere starter normalt op, og power/disk lamperne lyser som
de skal, men intet billede på skærm (melder "check signal"), og ingen
bip fra højttaler. Kan også høre at disken ikke læser OS ind, men blot
standser efter den obligatoriske opstartstikken.

Den opfører sig umiddelbart som hvis RAM er defekt, men det er den
ikke - har testet den i anden maskine. Har også prøvet ned 2 andre
stænger RAM der er testet OK. Grafikkort er også testet og fundet OK,
et andet kort er også prøvet uden held. Disk er også OK. Alle kabler
var korrekt forbundet første gang, og er tjekket flere gange. Har
prøvet at flytte kortet tilbage i det gamle kabinet, men det hjælper
heller ikke.

Spørgsmålet er om jeg har brændt kort og/eller processor af, og i så
fald hvordan. Jeg måtte rode/røre en del ved kortet på grund af nogle
tilpasningsproblemer i det nye kabinet, og har nok rørt en del ved
kabinettets metal med undersiden af kortet hvor lodningerne er, men
gik ikke ud fra det betød noget når det ikke var strøm på. Men nu
kommer jeg til at tænke på at der jo sidder et batteri, og om jeg
måske har kortsluttet et eller ander der, så BIOS er stået af? Har
målt batteriet og der er strøm på (kun 2 år gammelt).

Nogen ide om hvad der kan være gået galt? Jeg overvejer at bygge min
egen PC for første gang, men er blevet lidt betænkelig nu, selvom jeg
er vant til at rode med de her ting og har skiftet drev, indstikskort,
kabler, RAM og diverse andet ud et utal af gange i flere maskiner,
uden problemer. Er der noget specielt man skal være opmærksom på med
bundkort, ud over statisk elektricitet?

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-09-03 12:59

Rado wrote:
> [...]
> kabler, RAM og diverse andet ud et utal af gange i flere maskiner,
> uden problemer. Er der noget specielt man skal være opmærksom på med

Jeg har haft præcis samme problem engang. Jeg tog det bare ud, og flyttede
det. Efter 2½ times fejlfinding fandt jeg ud af at jeg havde strammet
skruerne til bundkortet for meget, så bundkortet kortsluttede med bagpladen.
Prøv (bare for at udlukke ovenstående) at løsne alle skruerne til
bundkortet, og start op igen.

Du skal ikke være nærvøs for at samle selv. Det er et fedt projekt at gå i
gang med. Jeg har snart samlet en del. Og det hele kommer altid til at virke
som det skal... held og lykke med det..

--
Martin K

Fra : Rado

Dato : 24-09-03 15:07

On Wed, 24 Sep 2003 13:59:19 +0200, "Martin Kirschmeyer"
<kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com> wrote:

> [...]
>skruerne til bundkortet for meget, så bundkortet kortsluttede med bagpladen.
>Prøv (bare for at udlukke ovenstående) at løsne alle skruerne til

Det hjalp desværre ikke. Har som sagt også haft det sat tilbage i det
oprindelige kabinet,.uden held.

Men nu læste jeg lige i en anden post om dårlige kondensatorer på
visse kort:

<3f6c442f$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>

Jeg har lige kigget kortet efter, og der sidder faktisk 4 stk. der
tilsyneladene er dårlige (buler ud i toppen). Et par af dem er
ligefrem begyndt at lække - noget brunt stads lige midt i krydset i
toppen. Så det kunne jo tænkes at en af den lige netop er stået helt
af nu, selvom det godtnok ville være et besynderligt sammentræf <t de
lige skulle ske når jeg flytter kortet.

>Du skal ikke være nærvøs for at samle selv. Det er et fedt projekt at gå i
>gang med. Jeg har snart samlet en del. Og det hele kommer altid til at virke
>som det skal... held og lykke med det..

Tak, det beroliger mig lidt. :)

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 24-09-03 15:13

Rado wrote:
> <3f6c442f$0$48904$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>

Så virker den også når man trykker på den...

Det er meget muligt at det er kondensatorerne der spiller dig en pus...

--
Martin K

Fra : Henning Larsen

Dato : 24-09-03 15:49

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kabler, RAM og diverse andet ud et utal af gange i flere maskiner,
> uden problemer. Er der noget specielt man skal være opmærksom på med

Har selv haft samme problem med et Asus bundkort. Jeg fik det byttet. Prøv
at slukke ved at holde knappen inde i fire sekunder, og derefter tænde igen
straks. Der må kun gå et splitsekund fra den slukker og til du tænder igen.
På den måde kunne jeg starte mit Asus bundkort op.

Hilsen Henning

Fra : iceman

Dato : 25-09-03 12:11

har samme problem med et soltek 75 kav

hvad gjorde du ???

Fra : Rado

Dato : 26-09-03 00:25

On Thu, 25 Sep 2003 13:10:33 +0200, "iceman" <vedldel@yahoo.com>
wrote:

>har samme problem med et soltek 75 kav
>
>hvad gjorde du ???

Hehe, har lige bestilt et Soltek 75 KAV (det er ikke engang løgn) til
erstatning for det gamle kort. :)

Fra : iceman

Dato : 26-09-03 12:38

skal siges at mit bundkort er ved at være 2-3 år gammelt måske mere.

og det kom fra den ene dag til den anden, troede først det var
grafikkortet(gf3ti200)
da den jo ikke startede op for skærmen, og da jeg satte et andet(matrox
g100) i så
virkede den igen..............men nu skaber den sig igen.