Harddisk problem
Fra : Jonas Meyer

Dato : 23-09-03 21:24

Hejsa.

Jeg har et problem med at installere Debian. Efter at have
hentet den seneste stable version, brændt cd'en og booted
op på den, så fejler den en kørsel af chkdsk,
og siger at en af mine partitioner går ud over enden af disken.
Den skriver så at jeg kan slette partitionstabellen - hvilket
vil smadre al data - hvilket jeg ikke vil.

Harddisken er en Maxtor DiamondMax plus9 160gb, motherboardet
er et asus a7n8x.

Computeren har installeret windows, der er oprettet 3 partitioner,
og der er 11gigabyte gjort fri(ej partitioneret) til linux _sidst_ på
harddisken.

Jeg har set nogen steder at der er noget med at bootpartitioner skal
ligge i starten af harddisken - men kan det virkelig være tilfældet,
med så nyt hardware?

Hvad kan jeg gøre ? prøve en anden distribution?

mvh Jonas

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-09-03 22:12

Jonas Meyer wrote:
> [...]
> med så nyt hardware?
>
> Hvad kan jeg gøre ? prøve en anden distribution?

Det ville nok være en god idet hvis du kunne liste partitionstabellen.

hvis du kan starte op i en rescue mode, kan du prøve at skrive fdisk -l
dette skuller gerne give noget der ligner dette:

[root@Simba root]# fdisk -l

Disk /dev/hde: 255 hoveder, 63 sektorer, 9729 cylindre
Enheder = cylindre á 16065 * 512 byte

Enhed Opstart Start Slut Blokke Id System
/dev/hde1 * 1 653 5245191 c Win95 FAT32 (LBA)
/dev/hde2 654 1024 2980057+ 83 Linux
/dev/hde3 1025 2330 10490445 83 Linux
/dev/hde4 2331 9729 59432467+ 5 Udvidet
/dev/hde5 2331 6247 31463271 83 Linux
/dev/hde6 6248 6378 1052226 82 Linux swap
/dev/hde7 6379 7684 10490413+ 83 Linux
/dev/hde8 7685 8337 5245191 83 Linux
/dev/hde9 8338 9729 11181208+ 83 Linux

Disk /dev/hdf: 16 hoveder, 63 sektorer, 155114 cylindre
Enheder = cylindre á 1008 * 512 byte

m.v.h. Mikael

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 02-10-03 22:03

In article <b9ec8234.0309231223.6df51f43@posting.google.com>, Jonas Meyer wrote:
> Harddisken er en Maxtor DiamondMax plus9 160gb, motherboardet
> er et asus a7n8x.

Hmmm, og Debian har understoettelse af saa store diske i
stable?

> Jeg har set nogen steder at der er noget med at bootpartitioner skal
> ligge i starten af harddisken - men kan det virkelig være tilfældet,
> med så nyt hardware?

JA! Det drejer sig som regel om at du har en 1st stage bootloader du
benytter til at boostrappe en 2nd-stage bootloader som du saa bruger
til at boostrappe din kerne med. Problemet er at de 2 bootloadere
benytter BIOS-kald til at hoppe rundt i disken og de har en graense
for hvor hoej en cylinder de kan laese. Naar man saa tager de andre
begraensninger med, saa har man tabt, for man kan ikke bare mappe
disken til at have meget store blokke (de har nemlig ogsaa en
upper limit).

Man kan komme ud over den graense ved at rode i ens 2nd-stage boot-
loader, men det er ikke alle operativsystemer der goer dette. Jeg
ved at OpenBSD og NetBSD ikke kan medmindre din bootpartition er
under 540Mb. Jeg er dog ikke bekendt med graenserne i diverse
Linux-distributioner.

--
j.