debian woody-installation: Vejledning i ba~
Fra : Villum Sejersen

Dato : 23-09-03 19:33

I disse dage "fejrer" min debian woody installation 4 måneders jubilæum
som et system der aldrig nogensinde har været forbundet med internettet!
(Installeret fra et sæt cd'er) Til trods for at jeg i hele perioden
har haft et tdc adsl-abonnement (dhcp).

Det hænger for mig at se sammen med at tasksel er så ufuldstændigt et
værktøj som det er. Den ene gang får man installeret det ene, den anden
gang får man installeret det andet program, og får ikke undervejs at
vide hvad man egentlig har valgt. Jeg har prøvet fra bunden tre gange,
og hver gang er resultatet blevet forskelligt.

Årsagen er for mig at se den helt banale, at der er masser af
installationsvejledning, men alt, alt for lidt konfigureringsvejledning
at finde til debian.

Eller har jeg bare ikke kigget de rigtige steder?

Selv med den officielle debian vejledning udskrevet og i hånden og med
den danske "debianguiden" ved hånden er man ladt totalt i stikken, når
det kommer til at få et system videre i luften under og efter den basale
installation. Jeg har på et enkelt tidspunkt haft forbindelse med
sunsites mirror; ved ikke om det var ftp: eller http:, men kan ikke
genskabe forbindelsen, og kan ikke få exim eller nogen browser
konfigureret til at komme igennem. Det er i hvert fald ikke spor
oplysende bagefter bare at få at vide at "something nasty happened
resolving...", når man kører apt-get update.

Jeg har været systemadministrator på et Sun OS 1.4.4, har installeret
Slackware, Red Hat og SuSe i flere (ældre) varianter på pc, og har også
kompileret kerner til flere af dem, også debian, men at konfigurere
debian woody mod tdcadsl overstiger desværre min formåen. ;-(

En - begrundet valg efter begrundet valg - applikation for applikation -
punkt for punkt - skærmbillede for skærmbillede - vejledning kunne jeg
unægtelig ønske mig inden jeg helt opgiver debian og prøver en anden
distribution eller en anden *nix.

Eksisterer der overhovedet sådan en vejledning? På dansk, vel at mærke!
Jeg har i hvert fald ikke fundet nogen. Debianguiden er en god samling
tips og tricks, men (endnu) ikke mere, selv om den med tiden måske nok
kan blive det, når de utallige småfejl og sproglige bøffer er blevet
luget ud. Friheden - bøgerne er fine, men næsten kun når man i forvejen
ved præcis hvad det er man ønsker at bruge (og overhovedet ved det, hvad
man så vidt jeg kan konstatere det ikke gør før bagefter med debians
tasksel). Ellers giver de faktisk en uerfaren bruger langt større
problemer end før læsningen, fordi man herefter på grund af de mange
sidestillede men ikke udførligt sammenlignede valgmuligheder kommer
endnu mere i tvivl, om man overhovedet har valgt de "rigtige" løsninger.

Bare at finde ud af hvilke applikationer der rent faktisk er blevet
installeret som standard i debian, og hvilke der egentlig er
tilstrækkelige og nødvendige til at løse opgaven (smtp: og ftp: + http:
- forbindelser på en ganske banal ekeltbruger pc) er noget af et job;
det burde være meget enklere end nu.

Dette indlæg er skrevet fra et w2k-system, der lige bortset fra at det
er en anden harddisk er fuldstændig identisk med det debian-system som
ikke vil fungere. Dvs. alt det fysiske er i orden, men konfigureringen
af debian er ikke, og bliver det ikke før nogen er så venlige at bidrage
med en forståelig vejledning.

Altså:
1) Hvilke applikationer er nødvendige og tilstrækkelige? (exim og ???)
2) Hvordan konfigureres de (uhyre detaljeret og først og fremmest
begrundet! Allerhelst hvert enkelt valg i hver enkel konfigureringsfil)
Har nogen forsøgt at besvare bare en brøkdel af ovenstående?

Henvisning til mere relevant newsgruppe med FUT modtages gerne.

--
med venlig hilsen Villum Sejersen
http://home20.inet.tele.dk/vsevisit/

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 23-09-03 20:12

"Villum Sejersen" <vseFJERN@DETTEprivat.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> oplysende bagefter bare at få at vide at "something nasty happened
> resolving...", når man kører apt-get update.

Jeg plejer at installere fra boot floppy og efterfølgende via nettet og til
en start kun base system og derefter resten via apt-get.
Jeg hopper dog lige over på en anden shell med alt+f2 for at skrive tdc's
nameserver ind i /etc/resolv.
Derefter installere den gladeligt fra nettet.

/Sonni

Fra : Villum Sejersen

Dato : 24-09-03 06:59

Sonni Skammelsen wrote:

> [...]

> en start kun base system og derefter resten via apt-get.
> Jeg hopper dog lige over på en anden shell med alt+f2 for at skrive tdc's

Det glemte jeg at skrive, at det har jeg selvfølgelig gjort.

Gider du poste de relevante linjer i din /etc/resolv, så jeg kan se om
jeg har har misset noget?

> Derefter installerer den gladeligt fra nettet.

Det gjorde et af mine forsøg også, og fik et par sikkerhedsopdateringer
fra sunsite med undervejs, men det er ikke lykkedes at få kontakt senere
ved f.eks. apt-get update.

Fra : Jan Larsen

Dato : 24-09-03 08:04

Villum Sejersen wrote:

> Det glemte jeg at skrive, at det har jeg selvfølgelig gjort.
>
> Gider du poste de relevante linjer i din /etc/resolv, så jeg kan se om
> jeg har har misset noget?

Min /etc/resolv.conf ser sådan ud (også til TDC)

nameserver 194.239.134.83
nameserver 193.162.153.164

> Det gjorde et af mine forsøg også, og fik et par sikkerhedsopdateringer
> fra sunsite med undervejs, men det er ikke lykkedes at få kontakt senere
> ved f.eks. apt-get update.

/Jan

Fra : Claus Larsen

Dato : 23-09-03 21:30

Villum Sejersen wrote:
> I disse dage "fejrer" min debian woody installation 4 måneders jubilæum

Hvad har du af netkort?

Hilsen Claus

Fra : Villum Sejersen

Dato : 24-09-03 06:43

Claus Larsen wrote:

> Hvad har du af netkort?

Et helt standard Intel 10/100 82558-baseret med wake-on lan (det er
faktisk en chip på bundkortet, et tyan S1836), som helt uden
fejlmeldinger bliver fundet af debian ved hver boot, (og bliver brugt
til at sende dette svar tilbage med via en switch og tdc's dhcp adsl :)
men altså fra min w2k harddisk).

Det er ikke hardware, men konfigurering af software, der er hurdlen.

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 23-09-03 22:42

Hej,

Jeg forstår ikke helt de problemer du har haft. Bruger du stable
installationen af Debian.

Jeg installere debian for første gang for 4-5 måneder siden og har ikke
haft mange problemer. Det spillede stortset fra første gang. Specielt
hvad angår det at komme på nettet tog ikke lang tid.

Har du undersøgt om du har netforbindelse?
ifconfig
lsmod (hvilke moduler er loadet - dem til nettet)
bruger du pppoe eller normal
Hvilken debian inst anvender du

Prøv at besvare følgende.

Exim er et kun SMTP og er ikke nødvendig for internet. Med en base
installation er du rimelig sikker på at være nettet fra første færd. Det
virkede her, og min server har kørt upåklageligt siden. Er faktisk
blevet meget glad for debian stable. Kan godt lide den meget
konservative holdning til opdateringer

Hilsen Mikkel

Fra : Villum Sejersen

Dato : 24-09-03 08:11

Mikkel Bundgaard wrote:
> Hej,
>
> Jeg forstår ikke helt de problemer du har haft.

Har - ikke har haft.

> Bruger du stable installationen af Debian.

3.0r1 debian woody

> Har du undersøgt om du har netforbindelse?

Det har jeg; ellers kunne du ikke læse dette: Et helt standard Intel
> [...]

> ifconfig
> lsmod (hvilke moduler er loadet - dem til nettet)

Netkortet _har_ (også under debian) forbindelse til min switch, som igen
har forbindelse udadtil.

> bruger du pppoe eller normal

pppoe. Det er lidt svært at svare på i detaljer, da jeg netop ikke kan
have debian oppe at køre samtidig med w2k - jeg bruger at boote enten /
eller, fra helt forskellige harddiske, på den samme pc.

Hvad er normal i denne sammenhæng helt konkret? Det kan jeg ikke se
beskrevet nogen steder.

> Hvilken debian inst anvender du

Et helt standard 7 cd-sæt 3.0r1, hentet fra sunsites mirror i maj måned.

> Prøv at besvare følgende.

???

> Exim er et kun SMTP og er ikke nødvendig for internet. Med en base
> installation er du rimelig sikker på at være nettet fra første færd.

Hvad består base-installationen da helt konkret af mht. internet mv.?

Jeg mener ellers at have konstateret, at exim er en del af basis, hvis
ikke den specifikt vælges fra undervejs. Kan nogen be- eller afkræfte dette?

Det er det som er utilfredsstillende ved tasksel, at man ikke aner, hvad
man egentlig svarer ja eller nej til, før det er - eller ikke er -
installeret og konfigureret.

> Det virkede her, og min server har kørt upåklageligt siden. Er
> faktisk blevet meget glad for debian stable. Kan godt lide den meget
> konservative holdning til opdateringer

Tja, der er vist et par af BSD-erne som er ligesådan

Fra : Allan Olesen

Dato : 24-09-03 17:04

>pppoe.

Hvad bruger du det til?

Din ip-adresse hoerer saa vidt jeg kan se til et med dhcp.
Hvis du forsoeger at komme paa nettet med pppoe, kan jeg godt
forstaa, at det gaar galt.

Du burde allerede under installationen faa ip-adresse m.m.
tildelt fra TDC via DHCP.

Hvad sker der under den del af Woody-installationen, hvor den
finder dit netkort og forsoeger at konfigurere det?

--
Allan

Fra : Villum Sejersen

Dato : 24-09-03 18:22

Allan Olesen wrote:

> Hvad bruger du det til?

Det ved jeg ikke! Havde / fik jeg nogen valg? Men ingen har hidtil
kunnet forklare og selvfølgelig især begrunde, hvad det så er, jeg skal
bruge i stedet ... :)

Det er desværre utrolig besværligt at jeg ikke i samme boot-session kan
spørge / få svar samt kontrollere hvad det er jeg forsøger. Enten booter
jeg som nu w2k eller jeg booter debian, og jeg kan intetsomhelst
overføre fra det ene til det andet ... ;-(

> Din ip-adresse hoerer saa vidt jeg kan se til et med dhcp.
> Hvis du forsoeger at komme paa nettet med pppoe, kan jeg godt
> forstaa, at det gaar galt.

Begrundet forklaring, tak? Og / eller henvisning til relevant
vejledning. Jeg aner ikke hvorfor pppoe skulle være forkert?

> Du burde allerede under installationen faa ip-adresse m.m.
> tildelt fra TDC via DHCP.

Ja men vel kun midlertidigt, når den skifter hver gang?! Det er _ikke_
installationen, men *konfigureringen* der er mit problem.

> Hvad sker der under den del af Woody-installationen, hvor den
> finder dit netkort og forsoeger at konfigurere det?

Husker det faktisk ikke, da der slet ikke kom nogen fejlmeddelelser op
overhovedet! Bemærk, at jeg fra starten af installerede *alt* fra
cd-rom; først efterfølgende forsøgte jeg at få installationen forbundet
til internettet (men altså hidtil i praksis helt forgæves).

Under hvilken man-side skal jeg søge forklaringen til /etc/resolv.conf?

Jeg har tjekket den for "forbudte" tegn, men kan ikke se noget
mærkeligt. Det er vel i orden at der er et mellemrum (hex 20) imellem
nameserver og ip-adressen? Eller _skal_ det være en <tab>, som i
enkelte andre applikationers konfigurationsfiler?

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 25-09-03 22:30

Hej,

Har nogen dag undret mig over denne tråd, at der var så mange problemer.

Jeg installerede samme Debian fra CD for ½ år siden uden større problemer,
men jeg har også kørt andre Linux-distributioner før. - En begynder kan
nemt misse noget fordi "alting" er anderledes end Windows.

Jeg printede debianguiden.dk (PDF) ud inden jeg gik igang, og fulgte den slavisk. Har kun installeret det, jeg regner med at få brug for. Måske det er noget af dit problem, at du installerede alt?

Netværksopsætning er bekrevet her

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/opsaetning-og-brug.html#OPSAETNING-NETVAERK

Min /etc/network/interfaces ser sådan ud:

******* start *********
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian installation
auto eth0
iface eth0 inet dhcp
******** slut *********

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 30-09-03 11:55

Villum Sejersen skrev:

> I disse dage "fejrer" min debian woody installation 4 måneders jubilæum
> som et system der aldrig nogensinde har været forbundet med internettet!

Det lyder som om du har problemer med netværksopsætningen. Hvad er
uddata fra kommandoen `ifconfig`?

Og fra kommandoen `dpkg -l '*ppp*' | grep '^ii'`?

> Årsagen er for mig at se den helt banale, at der er masser af
> installationsvejledning, men alt, alt for lidt konfigureringsvejledning
> at finde til debian.

Normalt vil et Debian-system virke og være på nettet, når du er færdig
med at installere det. Den eneste erfaring jeg har, hvor det ikke så ud
til at være tilfældet, var det fordi jeg manglede at installere
driveren til maskinens netværkskort.

> [...]
> punkt for punkt - skærmbillede for skærmbillede - vejledning kunne jeg
> unægtelig ønske mig inden jeg helt opgiver debian og prøver en anden

Det ville vel nærmest være totalt uoverkommeligt med Debian. Det er der
alt for mange pakker til at du ville orke at arbejde dig igennem. Og
hvis du orker det, så er det bare et spørgsmål om at gennemgå `dselect`s
pakkelister fra en ende af. Der er der beskrivelser af alle de pakker
du kan installere på systemet, så du kan vurdere om det er noget du har
brug for eller ej.

Jeg synes `tasksel` er en glimrende start, når man skal vælge hvilke
programmer der skal installeres. De kæpheste jeg har derudover kan jeg
altid installere/fjerne i hånden.

> Altså:
> 1) Hvilke applikationer er nødvendige og tilstrækkelige? (exim og ???)

`exim` er ikke nødvendigt. `apt-get` og `apt-cache` er nødvendige.

Jacob
--
"In space, no-one can press CTRL-ALT-DEL"
-- An Ada programmer

Fra : Villum Sejersen

Dato : 02-10-03 19:47

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Det lyder som om du har problemer med netværksopsætningen.

Unægtelig! ;-(

> Hvad er uddata fra kommandoen `ifconfig`?
> Og fra kommandoen `dpkg -l '*ppp*' | grep '^ii'`?

Det kommer jeg tilbage til, når jeg har haft bootet maskinen fra
debian-harddisken. Det er en af vanskelighederne, at jeg ikke kan spørge
her (w2k), og eksperimentere med debian-opsætningen parallelt.

> Normalt vil et Debian-system virke og være på nettet, når du er færdig
> med at installere det.

Det tror jeg gerne. Jeg har nu prøvet for fjerde gang: allerede under de
indledende faser fungerer dhcp mod tdc ikke, og ingen forbindelse med
sunsites mirror (som foreslået blandt flere valg) opnås. Jeg er godt og
grundigt træt af den fejlmelding, som i al sin uformåenhed lyder:
"Something nasty happened resolving address ...", uden så meget som et
eneste ords forklaring på eller forslag til, hvor problemet skal
angribes. (Se flere tidligere svar om hvad jeg har gjort allerede, men
som åbenbart ikke er nok eller er forkert.)

> Det ville vel nærmest være totalt uoverkommeligt med Debian. ...

Det var nu kun for selve tasksel, jeg efterspurgte dette! Og egentlig
til indarbejdelse i debian-guiden, hvor jeg synes den mangler i forhold
til den proklamerede målgruppe dér. Altså for de trods alt ret få
pakker, tasksel vælger (uden at informere om hvilke der egentlig er tale
om).

Spørgsmål: Har nogen læser af denne gruppe installeret debian woody
3.0r1 op mod en tdc dhcp adsl-forbindelse out of the box?

Vil vedkommende så ikke glæde mig ved at fortælle hvordan han gjorde
det? Punkt for punkt; konfigurationsfil for konfigurationsfil. Især mht.
dhcp og 'tilslutning/handshake' (ppp?) til tdc.

> Jeg synes `tasksel` er en glimrende start, når man skal vælge hvilke
> programmer der skal installeres.

Programgrupper, ikke programmer. Forfatteren til tasksel har faktisk
selv udtrykt det som en mangel (i en todo: ... ), at det ikke ses hvilke
pakker hvert valg egentlig indebærer; det må jeg holde med ham i.

> `exim` er ikke nødvendigt. `apt-get` og `apt-cache` er nødvendige.

Apt-get bliver selvfølgelig, men også exim bliver - så vidt jeg kan
konstatere - valgt af tasksel, uden fravalgsmulighed før bagefter.
apt-cache kan jeg ikke lige huske noget om.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-03 14:01

On Tue, 23 Sep 2003 20:33:17 +0200, Villum wrote:

> I disse dage "fejrer" min debian woody installation 4 måneders
> jubilæum som et system der aldrig nogensinde har været forbundet med
> internettet!

(Nå ja, computere _kan_ jo også bruges til noget uden
netadgang. (Selvom man nogle gange glemmer det)).

> [...]
> vejledning kunne jeg unægtelig ønske mig inden jeg helt opgiver
> debian og prøver en anden distribution eller en anden *nix.

Whoa, Debian har tusindvis af pakker - en gennemgang af dem alle ville
være en monsteropgave, både at lave og at køre igennem.

> [...]
> god samling tips og tricks, men (endnu) ikke mere, selv om den med
> tiden måske nok kan blive det, når de utallige småfejl og sproglige

(Mon ikke de gerne vil have feedback på de ting, i øvrigt?)

> [...]
> http: - forbindelser på en ganske banal ekeltbruger pc) er noget af
> et job; det burde være meget enklere end nu.

"dpkg -l | grep ^ii" er vel til at overkomme? Ellers er der jo diverse
menubaserede eller grafiske interfaces (dselect, gnome-apt).

> Dvs. alt det fysiske er i orden, men konfigureringen af debian er
> ikke, og bliver det ikke før nogen er så venlige at bidrage med en
> forståelig vejledning.

Hvis du tror at du får bedre hjælp ved at "true" med at slette
systemet eller skifte til et andet, tror jeg du må tænke om.

> Altså: 1) Hvilke applikationer er nødvendige og tilstrækkelige?
> (exim og ???)

Til hvad? Og for hvem?

Hvis du installerer Debian på en bærbar er nogle pakker nødvendige,
hvis det er en server er det nogle andre, hvis det er en desktop
maskine nogle tredie. Hvis det er på en iPaq er det sikkert nogle
fjerde.

Eksempel: For mig er XEmacs nødvendigt, generelt, og tilstrækkeligt
til at dække mine tekstediterings, email-læsning og
news-læsningsbehov. Andre vil måske skulle installere f.eks. gedit,
Evolution og Pan for at have de nødvendige og tilstrækkelige
programmer til at dække de behov.

Jeg kan ikke se at det er muligt at sige hvilke applikationer der er
nødvendige og tilstrækkelige, med mindre du specificerer til hvad og
for hvem.

(Når jeg har behov for en type program og ikke ved hvad de programmer
der gør det hedder, plejer jeg at søge på freshmeat.net. Som oftest
findes der Debian-pakker med de programmer jeg finder. 'apt-cache
search' er ofte også brugbar).

> [...]
> begrundet! Allerhelst hvert enkelt valg i hver enkel
> konfigureringsfil) Har nogen forsøgt at besvare bare en brøkdel af

Dit spørgsmål giver ikke rigtigt mening, eller også forstår jeg det
ikke, så det tror jeg ikke.

Langt de fleste programmer har en manual der beskriver hvordan man
bruger det; nogle af de mere komplicerede konfigurationsfiler har
deres egne manualsider.

Mvh.

--
"Vi är små citroner" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Villum Sejersen

Dato : 02-10-03 20:32

Adam Sjøgren wrote:

> Whoa, Debian har tusindvis af pakker - en gennemgang af dem alle ville
> være en monsteropgave, både at lave og at køre igennem.

Det var nu udelukkende tasksel og valgene herunder jeg tænkte på!

> (Mon ikke de gerne vil have feedback på de ting, i øvrigt?)

Det har de fået i debianforum. Mit indlæg her var stort set identisk.

> "dpkg -l | grep ^ii" er vel til at overkomme? Ellers er der jo diverse
> menubaserede eller grafiske interfaces (dselect, gnome-apt).

Nej, det jeg søger er vejledning til at træffe fornuftige valg inden
evt. installation; ikke kontrol af hvilke valg en applikation har
truffet for mig. Hvis det er det jeg vil, kan jeg jo bare blive ved w2k.

> Hvis du tror at du får bedre hjælp ved at "true" med at slette
> systemet eller skifte til et andet, tror jeg du må tænke om.

Det har du jo ganske ret i. Jeg vil nu ikke kalde mine frustrationer en
trussel, men et nødråb som ingen åbenbart kan besvare ...

Konklusionen, at hvis jeg ikke får løst problemerne må jeg finde på
noget helt andet, er nu ellers lige uundgåelig, hvad den end kaldes.

> Til hvad? Og for hvem? ...

Det har jeg nu ellers allerede beskrevet i det du svarede på:

> [...]
> der gør det hedder, plejer jeg at søge på freshmeat.net. Som oftest
> findes der Debian-pakker med de programmer jeg finder. 'apt-cache

Før jeg får mulighed for at forbinde mig til freshmeat.net, er det nu så
som så med søgemulighederne! Jeg har de 7 cd-rommer, ikke mere.

Det er noget så tilsyneladende enkelt - og alligevel så svært - som
overhovedet at få konfigureret boksen til at blive forbundet med
internettet via en helt almindelig tdc adsl dhcp-forbindelse, jeg har
problemer med ...

> Dit spørgsmål giver ikke rigtigt mening, eller også forstår jeg det
> ikke, så det tror jeg ikke.

Jeg har fået svar på, at de to linjer i min /etc/resolv.conf var rigtig.
Hvilke andre konfigureringsfiler er der at kontrollere i de programmer,
som tasksel har valgt at installere som standard til at sørge for smtp:,
ftp: og http: forbindelser? Og som er? Kan nogen give et bud?

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-10-03 21:05

On Thu, 02 Oct 2003 21:32:02 +0200, Villum wrote:

> Det har de fået i debianforum. Mit indlæg her var stort set
> identisk.

Hvis det er der de gerne vil have feedback, så: cool.

[...]

> Nej, det jeg søger er vejledning til at træffe fornuftige valg inden
> evt. installation; ikke kontrol af hvilke valg en applikation har
> truffet for mig.
[...]

Jeg svarede på den første del af det du skrev "Bare at finde ud af
hvilke applikationer der rent faktisk er blevet installeret som
standard i debian" - det får du fuldstændigt præcist og entydigt svar
på af dpkg.

> Det har du jo ganske ret i. Jeg vil nu ikke kalde mine frustrationer
> en trussel, men et nødråb som ingen åbenbart kan besvare ...

Deraf mine citationstegn om "true", men det ændrer ikke på at jeg
læser:

> Konklusionen, at hvis jeg ikke får løst problemerne må jeg finde på
> noget helt andet, er nu ellers lige uundgåelig, hvad den end kaldes.

som noget i stil med: "Hvis I ikke hjælper mig, giver jeg op" - det er
en dårlig motivator på usenet, er min erfaring.

Når jeg ser noget jeg opfatter sådan, så er min umiddelbare reaktion:
"Fint, så smut igen og kom tilbage når du har læst/lært lidt mere
selv".

Usenet er et rigtigt godt sted at få svar på konkrete spørgsmål. De
mere luftige/dårligt beskrevne er det sværere med (de er sværere at
svare kontant på).

> Det har jeg nu ellers allerede beskrevet i det du svarede på:

Det kan godt være du mener du har svaret på det - men for mig fremgår
det ikke om du med 'opgaven' mener {smtp, ftp, http}-klienter eller
servere, f.eks.

> Før jeg får mulighed for at forbinde mig til freshmeat.net, er det
> nu så som så med søgemulighederne! Jeg har de 7 cd-rommer, ikke
> mere.

Det er heller ikke så lidt. Ligger 'apt-cache' ikke på cd'erne?

> [...]
> overhovedet at få konfigureret boksen til at blive forbundet med
> internettet via en helt almindelig tdc adsl dhcp-forbindelse, jeg

Hvis du nu beskrev præcis hvad du gør for at prøve at få
netforbindelsen til at virke, så er der sikkert nogle skarpe hajer der
kan hjælpe dig.

Hvis du bare siger at det ikke virker og at du har installeret N gange
og at du snart giver op, så hjælper det naturligvis dig med at komme
af med nogle frustrationer, men det hjælper ikke os andre til at give
dig nogle fornuftige råd til at komme videre, i.e. det er spild af
tid.

En dårlig beskrivelse: "Min netforbindelse virker ikke jeg har
installeret 54 gange, hvad skal jeg gøre?"

En god beskrivelse: "Jeg har en X forbindelse hos Y, uden
router. Linux finder mit netkort Z. Jeg har konfigureret det ved at
skrive A i filen B. Når jeg kører kommandoen C får jeg fejlmeddelelsen
D. Jeg ville have forventet meddelelsen E. Når jeg kører F for at få
flere oplysninger siger den G, jeg ville have troet den sagde H."

Hvor f.eks.:

X = ADSL
Y = TDC
Z = Intel indbygget
C = ifup eth0
D = No DHCP server found
E = Received lease for IP 1.2.3.4
F = ifconfig
G = lo 127.0.0.1 ...
H = eth0 80....

eller noget i den stil.

Beskriv hvad du gør, hvad du forventer der skulle ske og hvad der sker
i stedet.

> [...]
> rigtig. Hvilke andre konfigureringsfiler er der at kontrollere i de
> programmer, som tasksel har valgt at installere som standard til at

Du bliver nødt til at starte med at forklare hvad det er du mener med
de dér forbindelser.

tasksel installerer (s'gu) ikke nogen programmer der er nødvendige at
have for at lave nogen som helst forbindelser (en dhcp-klient er vel
det eneste, når din ADSL-forbindelse bruger DHCP).

Så snart du har forbindelse til nettet kan du snakke hvilken som helst
protokol over det, hvis du (eller et klient-program) kan protokollen.

Der er ingen grund til at bekymre sig om smtp, ftp og http før du har
fået din maskine til at snakke DHCP med TDC i den anden ende og din
maskine har fået tildelt en IP-adresse og kan sende pakker ud på nettet.

Mvh.