Kornede billeder
Fra : FePe

Dato : 23-09-03 19:35

Når jeg laver et screenshot med xwd, enten via kommandolinje eller via
gimp (som bruger xwd) bliver mit screenshot kornet. Kornene er lidt
neon-agtige. Man kan tydeligt se elementerne på billedet, men det er
irriterende urent. Forresten (måske ikke så uvigtigt) vises alle
billeder på denne måde.

Er der nogen, som har oplevet samme situation og som kan give en løsning
eller et tip? Mit system består af RH 6.1, blackbox-0.65.0 og XFree86
3.3.5.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 23-09-03 21:27

FePe wrote:
> [...]
>
> Er der nogen, som har oplevet samme situation og som kan give en løsning
> eller et tip? Mit system består af RH 6.1, blackbox-0.65.0 og XFree86

hmm. på min RH 7.3 kan jeg ikke konstatere problemet, hverken med gimp
eller Ksnapshot.

Hvad filformat bruges? f.eks. kan gif hvist max have 256 faver, kan det
måske være forklaringen.

hvis din PC ikke er langsom (ældre CPU) kunne det måske hjælpe at
forsænke optagelsen nogle sekunder. Har dog ingen erfaring hermed, bare
et forslag som nemt kan afprøves.

m.v.h. Mikael

Fra : FePe

Dato : 24-09-03 11:20

Mikael Hansen wrote:

> hmm. på min RH 7.3 kan jeg ikke konstatere problemet, hverken med gimp
> eller Ksnapshot.
>
> Hvad filformat bruges? f.eks. kan gif hvist max have 256 faver, kan det
> måske være forklaringen.

Ifølge manualsiden bruger xwd vist dette format: "XWDFile.h - X Window Dump
File format definition file." Men også i mine pixmaps (.xpm) kommer kornene.
Jeg tror mere, at det er et generelt grafisk problem af en slags.

> hvis din PC ikke er langsom (ældre CPU) kunne det måske hjælpe at
> forsænke optagelsen nogle sekunder. Har dog ingen erfaring hermed, bare
> et forslag som nemt kan afprøves.

Jeg har prøvet med en forsinkelse på et par sekunder, men det hjælper ikke på
det.

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 24-09-03 19:58

FePe wrote:

> Ifølge manualsiden bruger xwd vist dette format: "XWDFile.h - X Window Dump
> File format definition file." Men også i mine pixmaps (.xpm) kommer kornene.
> Jeg tror mere, at det er et generelt grafisk problem af en slags.

Ksnapshot lager i png format. Har ikke selv eksperimenteret med xvd.

Hvor stor er din farveopløsning?
Er der nogen problemer med billeder vist på skærmen?

m.v.h. Mikael Hansen

Fra : FePe

Dato : 25-09-03 17:44

Mikael Hansen wrote:

> Ksnapshot lager i png format. Har ikke selv eksperimenteret med xvd.

Jeg kunne ikke installere Ksnapshot, eller rettere, jeg gad ikke - det krævede en
masse andre installationer.

> Hvor stor er din farveopløsning?
> Er der nogen problemer med billeder vist på skærmen?

Efter at have rettet Depth til 16 i stedet for 8 i "Screen" sektionen i min
XF86Config er problemet nu løst. Så er det bare at `startx -- -bpp 16`. Nu ser
billederne bedre ud, og det gør den grafiske brugergrænseflade også (lidt ligesom
at få kontaktlinser...).

Mvh.
--
_ __ _ __
| |__ | _|| |__| | _|
|_| |__ |_| |___| http://www.fepe.dk

Fra : Mikael Hansen

Dato : 26-09-03 07:55

FePe wrote:

> Jeg kunne ikke installere Ksnapshot, eller rettere, jeg gad ikke - det krævede en
> masse andre installationer.

Min RH 7.3 instalerede den selv, ikke et prg. jeg specifikt valgte.

> [...]
> billederne bedre ud, og det gør den grafiske brugergrænseflade også (lidt ligesom

Ja så var det for få farver der var problemet, men godt du fik løst
problemet.

m.v.h. Mikael