kundepleje for udl. producent
Fra : P. Nielsen

Dato : 23-09-03 16:50

Jeg er af en udenlandsk producent blevet spurgt om at varetage alm.
kundepleje/kundekontakt m.v. overfor en dansk kæde i samme branche som
jeg i forvejen opererer i (har normalt ikke kontakt med denne kæde).

Jeg kommer ikke som sådan til at være ansvarlig overfor salget og kan
næppe påregne at få en agent status.

Mine spørgsmål er derfor:

Hvordan skal jeg beregne min løn (skal jeg køre på time/km afregning
eller fast beløb eller ...)

Er der visse juridiske aspekter jeg skal tænke på?

Jeg glæder mig til nogle input

mvh
P.Nielsen
P.Nielsen@ofir.dkXXX (fjern XXX)

Fra : Henrik

Dato : 24-09-03 10:49

Et normalt juridisk aspekt er at din hovedarbejdsgiver suverænt har
rettigheden til din arbejdskraft Du kan juridisk set ikke tage ekstraarbejde
uden at få hans tilladelse (selvom mange gør det alligevel )
Det næste aspekt er at en række firmaer har klausuler i deres
ansættelseskontrakter, at diverse bibeskæftigelser og eller jobs kort tid
efter ansættelseophøret hos Dem ikke må være for en konkurrent og eller for
samme branche..

Da du ikke nævner branche og fra hvilken land din nye arbejdsgiver kommer
fra er selve løn modellen svær at svarer på....

Danske virksomheder har tradition for at rette sig efter de lønmodeller der
sædvanligvis opererer på det marked som de skal benytte.

En række udenlandske virksomheder (som opererer i DK ønsker kun at bruge
deres egen model ) og alt efter hvilket land de er fra har du forskellige
problemer med forhandlingen (hvis du ikke kender deres traditioner)..

Tyske virksomheder forhandler f.eks månedsløn efter reglen om at du skal
have 14 mdr. løn om året. Så en danskers lønkrav (ud fra en 12 mdr periode )
bliver opfattet som fuldstændig ublue og useriøst..