Flere beskidte fliser...
Fra : //zigge

Dato : 23-09-03 09:52

Hej.

Nu vi var ved den med rengøring på toilettet.
På vores toilet har vi nogle meget lysegrå matte fliser, der er fuget med en
lys fuge.
Der er en del kalk i vandet og muligvis også lidt okker.
Under bruseren står der gerne en lille pyt (man har vel placeret afløbet på
det højeste sted og omkring det sted bliver der en kalkrand. Hvad værre
er så bliver fugerne imellemfliserne brune alle steder hvor der også bliver
fugtigt.
Jeg kan tage det af med eddikesyre, skurepulver og tre timers hårdt arbejde
med en børste. Jeg har prøvet ting som baderumsrens, fortyndet saltsyre,
grundrens mm. Og alle tingene virker som sådan nogenlunde.
Men det der mit indtryk at jo mere jeg gør rent jo hurtigere sætter skidtet
sig igen i fugerne. Kan man ikke mætte dem med et eller andet der tåler vask
med alm. gulvrengøring og giver en smudsafvisende overflade?
Jeg har tænkt lidt på at give dem lindolie, men er bange for at jeg så får
gule fuger "for ever".

Hvad kunne i foreslå?

Mvh
//zigge

Fra : Anette

Dato : 23-09-03 20:21

//zigge <ziggeFJERN@privat.dk> wrote:
> Hvad kunne i foreslå?

Jeg har ikke selv prøvet dette, - men bare en ide, der måske kunne virke -
Sæbespåner.
Hvis fugen og fliserne er rene , kan man så ikke mætte overfalden med en
solid sæbespånevandopløsning ? - uden det vel at mærke tager farve af nogen
slags. Sæbespåner laver jo en næten fedtet vandafvisende overflade.
Det bruger jeg på et ældre fyrretræsbord, hvor der står en hel del planter -
og det gør bordet nemt at holde rent og fri for kalkrande. - men som sagt,
om det kan virke på fuger ville jeg lade komme an på en prøve hvor det ikke
kan ses

/ Anette

Fra : //zigge

Dato : 23-09-03 22:03

"Anette" <anette@snotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> og det gør bordet nemt at holde rent og fri for kalkrande. - men som sagt,
> om det kan virke på fuger ville jeg lade komme an på en prøve hvor det

Sådan set en god ide, men har du hørt udtrykket glat som (brun) sæbe?

Jeg var nu også ude efter noget der ikke kræver mere end en behandling og
stadig tåler rengøring i Snavvsi (når der skal være hysterisk rent

Mvh
//zigge

Fra : Anette

Dato : 23-09-03 22:32

//zigge <ziggeFJERN@privat.dk> wrote:

> Sådan set en god ide, men har du hørt udtrykket glat som (brun) sæbe?

Behøver du stå lige der hvor der bliver glat ? )))))))

> Jeg var nu også ude efter noget der ikke kræver mere end en
> behandling og stadig tåler rengøring i Snavvsi (når der skal være
> hysterisk rent

Ahhh die Grünes.......

He he- lidt mere alvorligt - så skal du vel nærmest over i "noget lak
noget-agtigt" der lukker porerne helt, Ikk? Evt vandglas/ metasilikat ?

/ Anette

Fra : //zigge

Dato : 23-09-03 22:32

> //zigge <ziggeFJERN@privat.dk> wrote:

> metasilikat ?

metasilikat ?

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-03 22:08

file://zigge <ziggeFJERN@privat.dk> skrev i en
> [...]

> med alm. gulvrengøring og giver en smudsafvisende overflade?
> Jeg har tænkt lidt på at give dem lindolie, men er bange for at jeg så får

Plasticmaling, malefejl rettes med fugtig klud.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : //zigge

Dato : 23-09-03 22:24

> Plasticmaling, malefejl rettes med fugtig klud.

Det lyder som en god ide, hvilken type vil du anbefale?
Er det noget du har prøvet selv?

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-09-03 23:05

> "Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder som en god ide, hvilken type vil du anbefale?
> [...]

Det var et uprøvet forslag, jeg ville bruge en heldækkende, men starte med
50% vand så der ikke kommer penselspor. Det er sansynligvis lettest at male
sjusket, og så tørre sig til fin finish (den bruger jeg f.eks. ved
fodlister: nemmere og hurtigere og bedre).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-09-03 08:43

//zigge wrote:
> [...]
> en smudsafvisende overflade?
> Jeg har tænkt lidt på at give dem lindolie, men er bange for

Leth præsenterede på et tidspunkt følgende produkt:
"Fuger, udbedring af grimme fuger:
Fugefrisk (Polyfilla). Fugefrisk kan tones med MIXOL."

Det er en maling der kun binder på kalkholdige overflader
(fugen).
Fremgangsmåden er affedtning med malerens/grundrengøring.
Afkalkning af fliser. Maling af fuger med Fugefrisk. Efter
tørring fjernes overskydende maling let med vand, da det ikke
binder på fliserne.

Måske en mulighed. :)

--
Carsten (3600), HELD er noget der indtræffer når grundige
forberedelser

Fra : //zigge

Dato : 24-09-03 11:41

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Afkalkning af fliser. Maling af fuger med Fugefrisk. Efter
> tørring fjernes overskydende maling let med vand, da det ikke

Det lyder da som om det er lige det

Mvh
//zigge

Fra : Preben Riis Sørensen