Emanuel Minus og nadveren
Fra : Mr. D

Dato : 23-09-03 09:08

Fandt lige en undervisning af Emanuel Minos om nadveren. Hans skelner ikke i
dette stykke mellem Zwingli og Calvin, og taler kun om det "baptistiske
nadversyn", men det synes at være Zwinglis syn, han hævder.

http://www.korsets-seier.net/index.cgi?art=3311

http://www.korsets-seier.net/index.cgi?art=3343

Mr. D

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 23-09-03 19:34

Scripsit Mr. D:

> [...]
> dette stykke mellem Zwingli og Calvin, og taler kun om det "baptistiske
> nadversyn", men det synes at være Zwinglis syn, han hævder.

Skulle jeg være lidt uærbødig, ville jeg fristes til at kalde dette
nadversyn synkretistisk. Der er både renselse, opbyggelse, fællesskab og
profeti om den endelige forening - og der er ikke mange ord om hvad det
ikke må forveksles med, så for den skrålæsende lutheraner eller katolik
forekommer nadversynet som fremstillet ikke så forskelligt fra hvad
vedkommende måtte finde ortodokst korrekt.

--
Med venlig Hilsen
Lars Erik Bryld

Fra : Mr. D

Dato : 23-09-03 19:48

"Lars Erik Bryld" <larserik@dadlnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Scripsit Mr. D:
>
> Skulle jeg være lidt uærbødig,

Jamen dog...

> [...]
> forekommer nadversynet som fremstillet ikke så forskelligt fra hvad
> vedkommende måtte finde ortodokst korrekt.

Jeg synes ikke der er problemer med begreber som opbyggelse, fællesskab,
profeti og ihukommelse, men jeg undrede mig lidt over Minus´ forklaring
omkring renselsen.

....og nu er Minus nok ikke vant til debatgrupper, hvorfor hans fremlæggelse
ikke tager hensyn til afgrænsning i forhold til andre kristnes syn.

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Fra : Lyrik

Dato : 30-09-03 13:51

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message
> [...]
> dette stykke mellem Zwingli og Calvin, og taler kun om det "baptistiske
> nadversyn", men det synes at være Zwinglis syn, han hævder.

++++++++++++++++++++++++++++++++++
Gør "Minusdage" til "Plusdage".

Jeg mangler lige det nadveren betyder for migselv, nemlig slet og ret
offermåltid.
Jesu legeme og blod parteret, som jeg spiser af for at opnå andel af dette
perfekte offer. Ligesom præsterne ved templet spiste af gryden.

Hilsen
Jens

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 03-10-03 19:23