Kontering pension ?
Fra : Henrik

Dato : 23-09-03 01:10

Hvordan vil man som selvstændig (enkeltmandsfirma) kontere en
kapitalpensionskonto som oprettes hos en børsmægler og benyttes til VP
handel ?

Altså, hvor i kontoplanen hører en sådan hjemme, og hvorledes vil
debet/kredit konteringen være for at få fradraget for indskuddet med som
skattefradrag lige før resultatberegningen i driftdelen ?

Hilsen Henrik

Fra : IMB

Dato : 25-09-03 15:54

"Henrik" <henrik@henrik.> skrev i en meddelelse
> [...]
som
> skattefradrag lige før resultatberegningen i driftdelen ?

Hej Henrik

Pension o.l. kan kun konteres under:
Privat hævet: Debet
Bank: Kredit

Dine årlige indbetalinger til kap.pension o.l. kommer aut. med som et
fradrag på dit servicebrev til brug for din udvidet selvangivelse.

Pensionen har ikke noget at gøre i dit regnskab og kan derfor ikke
nedbringe dit driftsresultat/overskud af selvstændige virksomhed,
hvilket beløb der beregnes AM/SP.

Mvh Inge

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-09-03 16:01

IMB wrote:

> [...]

> Pensionen har ikke noget at gøre i dit regnskab og kan derfor ikke
> nedbringe dit driftsresultat/overskud af selvstændige virksomhed,

Hm, blot supplerende,
der er max fradrag for pensionindskud over en 10 års periode, når det
enkelte års fradrag er over opfyldningsfradraget, pt ca 40 kkr.

Har du hævet derudover af VS-overskud, er du skatteafregningspligtig
i det år, hævningen sker, og med nedsat fradrag resten af tiden,
men flere oplysninger, hvis det er relevant..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik

Dato : 28-09-03 21:28

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in

> [...]
> i det år, hævningen sker, og med nedsat fradrag resten af tiden,
> men flere oplysninger, hvis det er relevant..

Ovennævnte gælder det kun for virksomhedsordningen, eller også
enkeltmandsvirksomheder ?

Hvordan kan man som enkeltmandsvirksomhed udenfor VS, udnytte
skattesystemet på den mest optimale måde vedr pensionsordninger ?

Hilsen Henrik

Fra : Henrik

Dato : 28-09-03 21:20

"IMB" <imb@mail.tdcadsl.dk> wrote in news:3f73015e$0$54853
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Pensionen har ikke noget at gøre i dit regnskab og kan derfor ikke
> nedbringe dit driftsresultat/overskud af selvstændige virksomhed,
> hvilket beløb der beregnes AM/SP.

Jeg har opbygget min kontoplan så den viser den skattepligtige indkomst. Er
godt klar over at mange konti skal tilbageføres, for at få AM-
bidragsgrundlaget.

Indskuddet til kapitalpensionen er vel fradragsberettiget i skattepligtig
indkomst ?

Henrik

Fra : IMB

Dato : 29-09-03 00:47

Klip..

> Indskuddet til kapitalpensionen er vel fradragsberettiget i
skattepligtig
> indkomst ?
>
> Henrik

Ja, max ca. 36.000 for 2003 (det stiger lidt hvert år).

Mvh
Inge