DSAT TecRec
Fra : Christian

Dato : 23-09-03 00:56

Hej NG,

Er der nogen i gruppen der evt. har stiftet nærmere bekendtskab med DSATs
(PADIs) TecDeep kursus eller det nye Tec Trimix kursus?

Er der nogle positive eller negative ting at sige om DSATs kurser?

Hvordan er DSATs kurser i forhold til de etablerede (IANTD/TDI/NAUI
Tec/ANDI/GUE) organisationers?

Er der måske nogen aktive DSAT instruktører / Instruktør trænere i Danmark?

Til sidst, er der nogen der ved om der evt. eksisterer en uafhængig
sammenligning / tabel mellem de forskellige organisationers
nitrox/deco/mixed gas kurser (både på dykker og instruktør niveau)?

MVH
Christian

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 09:32

Christian skrev i Message-ID: <q7nfBUWgDHA.3720@gud.bends.dk>:

> Hvordan er DSATs kurser i forhold til de etablerede (IANTD/TDI/NAUI
> Tec/ANDI/GUE) organisationers?

Jeg kan udtale mig i forhold til GUE: DSAT synes det er OK at dykke luft
til 50 m - det gør hverken GUE (eller jeg).

Rasmus Lauritsen (www.rldyk.dk) er vistnok DSAT instruktør.

--
Peter Fjelsten Salg af DIR udstyr <http://www.dktechgear.dk/>
DIR-DK, EKPP Læs om ekstrem huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Arnt Eirik

Dato : 23-09-03 12:53

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> Jeg kan udtale mig i forhold til GUE: DSAT synes det er OK at dykke luft
> til 50 m - det gør hverken GUE (eller jeg).

Er dette hele forskjellen??

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 12:58

Arnt Eirik skrev i Message-ID:
<bkpc7o$46jt6$1@ID-195470.news.uni-berlin.de>:

> Er dette hele forskjellen??

Næh, sikkert ikke - men det er i alt fald én ting.

Selvfølgelig er der heller intet krav om DIR-konfiguation, ikke-rygning,
osv., osv. (som ved GUE).

Fra : Arnt Eirik

Dato : 23-09-03 13:56

> Arnt Eirik skrev i Message-ID:

> Næh, sikkert ikke - men det er i alt fald én ting.
>
> Selvfølgelig er der heller intet krav om DIR-konfiguation, ikke-rygning,
> osv., osv. (som ved GUE).

Se det ja... Sikkert mye mere også tenker jeg...

Arnt

Fra : Niels-Jørgen Poulsen

Dato : 23-09-03 20:12

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kan udtale mig i forhold til GUE: DSAT synes det er OK at dykke luft
> til 50 m - det gør hverken GUE (eller jeg).

Synes du så også at erhvervsdykkere verden over hver dag dykker uansvarligt,
når vi dykker til 50 meter på luft??

Mvh

Niels-Jørgen

Erhvervsdykker,
CMAS Instruktør

Fra : Arnt Eirik

Dato : 23-09-03 20:41

"Niels-Jørgen Poulsen" <njp@dykkerteknik.dk> skrev i melding
> Synes du så også at erhvervsdykkere verden over hver dag dykker
uansvarligt,
> når vi dykker til 50 meter på luft??

Dere dykker vel ikke åpen scuba? Hjelmdykkere dere vel?

Arnt

Fra : Johnny Christensen

Dato : 23-09-03 21:45

Tjaa, som det er bevist mange gange så er inteligensen ikke så frygteligt
høj ved luftdykning på 50 meter. Dykkerlederen må ofte gentage sine
instrukserog skære dem ud i pap, dykkerens svar består af mange "hva ?, jeg
kan ikke se noget, hvor ?, hvad ? hvordan ? gentag ! "
Prøv at se lidt på hvad der foregår på Fu Shan Hai i øjeblikket. De dykker
trimix på de dybere dyk og nu kommer dykkeren med inteligente
tilbagemeldinger og foreslag til løsning af problemerne mens de er på
bunden. Koncensus om bord er at nu gider vi ikke det pjat længere, når der
kommer flere dybe opgaver så er åndingsgassen ændret fra luft til trimix.
Dykkeren får lavet mere effektivt arbejde, så derfor tjener det gasudgiften
ind igen.

Men det var fa...... også på tide at erhvervsdykningen kom op på linie med
sportsdykningen på det område, lige der var det omkring 14 år bagud.
Det startede godt nok i erhvervsdyknings regi, men blev af underlige årsager
glemt til dykning i mellemområdet.

Mvh

Johnny

Kommerciel dykker
IANTD Instruktør

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 23-09-03 22:25

Niels-Jørgen Poulsen skrev i Message-ID:
<3f709df7$0$164$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Synes du så også at erhvervsdykkere verden over hver dag dykker
> uansvarligt, når vi dykker til 50 meter på luft??

Ja. Men så længe de folk jeg dykker med ikke gør det er jeg temmelig
ligeglad.

Mvh

Peter Fjelsten

For sjov dykker,
Ikke instruktør ved noget som helst.

Fra : uw

Dato : 26-09-03 11:45

Hej NG.
Som ivrig læser og forholdsvis ny dykker, får jeg en del fin information, om
dette og hint i denne NG.
Det er vældig rart når man ikke lige helt har "styr på det hele"..Altså et
godt sted synes jeg, for nybegyndere at "hente lidt erfaring" mht. udstyr og
uddannelse mv.
'MEN - hvorfor er det så, at nogle svarer på noget andet end det der bliver
spurgt om?
I dette tilfælde om nogle har kendskab til DSAT ......m.m
Jeg kan ikke se noget svar på Christians spørgsmål, men må måske konstatere,
at det "tråden" er endt i p.t, er noget med erhvervsdykning og deres brug af
luft m.m.
Jeg synes det er lidt ærgeligt når der garanteret er nogle derude, som ved
noget om det Christian spørger til.
Gad vide om Christian nogensinde få svar på sine spørgsmål ? - På trods af,
at der er mange gode indlæg fra mange kompetente dykkere - det være sig både
TEK og "alm. sportsdykkere", instruktører m.m.
Mvh.
Ulrik

Fra : Johnny Christensen

Dato : 28-09-03 18:47

"uw" <diverman@sol.dk> wrote in message news:bl15as$3b$1@sunsite.dk...
> [...]
både
> TEK og "alm. sportsdykkere", instruktører m.m.

Men hvis du læser indlægene så opdager du at det der blev fremført som et
"klagepunkt over kurset" var at det underviste luftdykning til 50 meter.
Modargumentet var at denne dykkerform var bevist sit værd i andre sammenhæng
(erhvervsdykning).

Sorry, men jeg mener at jeg holdte mig i relation til grundemnet med mit
svar.

JZC