Langsom kontakt fra en til en anden win98-~
Fra : Filip Skjerning

Dato : 22-09-03 21:26

Hej.
Jeg har et netværk mellem to Windows 98-maskiner med fil- og printerdeling.
Fra computer 1 til computer 2 fungerer det helt fint, men fra computer 2 til
computer 1 tager det noget tid (et par minutter eller mere) at få kontakt.
Hvis man f.eks. skal hente en fil fra computer 1 for at arbejde med den på
computer 2, tager det et par minutter at få adgang til filen, og hvis man
lidt efter skal gemme den igen med nyt navn, tager det et par minutter at få
adgang til computer 1 igen.

Jeg har desuden konstateret, at jeg ikke længere kan lave nye mapper på
computer 1's drev fra computer 2. Jeg får fejlmeddelelsen: "Problemer ved
oprettelse af objekt. Den angivne fil blev ikke fundet."

Der er pt. installeret NetBEUI og TCP/IP på computer 1 og IPX/SPX, NetBEUI
og TCP/IP på computer 2.
Computer 1 kører med Win98 Second Edition, mens computer 2 har "first
edition" - hvis det har nogen betydning.

Jeg håber, nogle har et forslag til, hvordan jeg kan få løst problemet.

--
Venlig hilsen

Filip Skjerning
http://www.skjerning.net

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 23-09-03 05:49

Fjern IPX og NetBEUI fra begge maskiner. Sikr dig, at begge maskiner ligge
placeret i samme ip-range. Dvs. 192.168.0.x. og subnet 255.255.255.0.
Jeg oplevede selv den fejl i de gode gamle Win98-dage =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Filip Skjerning

Dato : 25-09-03 13:32

Trygleren [9000] wrote:
> [...]
> 255.255.255.0.
> Jeg oplevede selv den fejl i de gode gamle Win98-dage =)

Gjort. Nu kan jeg slet ikke få kontakt mellem maskinerne. Der er dog
stadig en lille forskel. Den maskine, der før havde kontakt med den
anden helt uden problemer kan stadig se den anden maskine. Den anden
maskine kan slet ikke få kontakt til netværket.

Jeg har en router, der er sat til automatisk at uddele adresser i
området 192.168.0.2-192.168.0.50

Er der nogle oplysninger i TCP/IP-protokollen, jeg skal skrive eller
ikke skrive? Gateway? (det må vel være routerens IP, hvis det skal med).
Skal jeg angive IP-adresser selv i stedet for at vælge "Hent
automatisk..."? osv.

Venlig hilsen Filip

Fra : Filip Skjerning

Dato : 25-09-03 13:35

Filip Skjerning wrote:

> Gjort. Nu kan jeg slet ikke få kontakt mellem maskinerne. Der er dog
> stadig en lille forskel. Den maskine, der før havde kontakt med den
> anden helt uden problemer kan stadig se den anden maskine.

Men jeg kan ikke få lov at komme ind på den alligevel (- glemte jeg at
tilføje før).

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 25-09-03 14:42

Det var et stykke TEMMELIG relevant information, som kom noget sent der =)
Hvis du bruger routeren til at dele ipere ud automatisk, skal du IKKE selv
angive dem. Har du prøvet at fjerne ALT under 'Netværk'? Fjern alle
protokoller og netværkskort, og geninstaller så netkortet. Dernæst sørger du
for at der kun optræder netkort, TCP/IP, Klient for Microsoft Netværk(eller
noget i den stil) og at der er kryds i 'Jeg vil dele mine ressourcer'(eller
noget i den stil).
Jeg kan ikke huske de præcise navne, da det er længe siden jeg har brugt
Win98.

Fra : Jens

Dato : 26-09-03 06:58

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> skrev i en

> Jeg kan ikke huske de præcise navne, da det er længe siden jeg har brugt
> Win98.

W98 skal køre i share mode, med windows logon valgt.
Hvis det er "family logon" er lokalnettet lukket.

Mvh Jens

Fra : Jens

Dato : 26-09-03 07:04

"Filip Skjerning" <fornavnefternavn@hotmail.com> skrev

> Der er pt. installeret NetBEUI og TCP/IP på computer 1 og IPX/SPX, NetBEUI

Fjern dem fra begge maskiner.

> og TCP/IP på computer 2.
> Computer 1 kører med Win98 Second Edition, mens computer 2 har "first
> edition" - hvis det har nogen betydning.

Det har det ikke

> Jeg håber, nogle har et forslag til, hvordan jeg kan få løst problemet.

W98 skal stå i deling ved Share mode.
Bruge windowslogon og fildeling skal være valgt jo.

Desuden skal fildeling bindes til ip protokollen.
Samme arbejds gruppe på begge.

En mappe deles og det er det hele, forudsat du ikke har en eller anden
tidligere eller nulevende firewall kørende på en af maskinerne.

Mvh Jens