Hvordan laver man en bootable cd-rom ?
Fra : Martin A

Dato : 09-04-01 19:22

Hello !

Jeg har tænkt at prøve Progeny Debian 1.0 (www.progeny.com) og
er derfor i gang med at dl to image filer (newton-386-1.raw og
newton-386-2.raw). Etteren skulle være bootable, men hvordan brænder
man den ? I xcdroast kan man vælge "Make CD bootable" og "Standard PC", men
så skal man angive boot image og boot sti.
I winblows plejer jeg at brænde med cdrwin, og der skal man ikke angive
noget boot image, såvidt jeg kan huske.
Og hvordan er det med .raw filer, er det det samme som .iso filer ?
Måske er det bedre at bruge cdrecord kommandolinie ?

Hilsen Martin

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 09-04-01 20:57

On Mon, 9 Apr 2001 20:22:20 +0200, Martin A wrote:

> Og hvordan er det med .raw filer, er det det samme som .iso filer ?

Yeps.

> Måske er det bedre at bruge cdrecord kommandolinie ?

Jeg ville, noget i stil med:
$ cdrecord dev=0,4,0 -v speed=12 -eject <flaf.iso>

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Martin A

Dato : 10-04-01 11:08

Michael Lyngbøl wrote:

> Jeg ville, noget i stil med:
> $ cdrecord dev=0,4,0 -v speed=12 -eject <flaf.iso>

Ok, jeg har brændt den (dog med speed = 4, hehe).
Jeg kan desværre ikke boote med den, men det kan være
mit system ikke fungerer ordentligt. Jeg har et Abit KA7 bundkort, så
det burde virke.
Så jeg blev nødt til at lave en boot diskette.

Tak for hjælpen !

Hilsen Martin

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 10-04-01 13:43

On Tue, 10 Apr 2001 12:08:12 +0200, Martin A wrote:

> Ok, jeg har brændt den (dog med speed = 4, hehe).

# dmesg |grep ^cd0
cd0 at ahc0 bus 0 target 4 lun 0
cd0: <PLEXTOR CD-R PX-W124TS 1.06> Removable CD-ROM SCSI-2 device

Er noget der dur

> Jeg kan desværre ikke boote med den, men det kan være
> mit system ikke fungerer ordentligt. Jeg har et Abit KA7 bundkort, så
> det burde virke.

Har du 'boot fra cd' enablet i BIOS'en?