Rengøring af badekar + fliser
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 22-09-03 09:34

Er der nogen der har et godt råd om hvordan man kan rengøre et emlajeret
badekar + fliser omkring, som er sat til med kalk, sæberester, rust og
maling.

Jeg har foreløbigt forsøgt med kalkfjerner og skuresvamp, det er hårdt
arbejde, men kan tage noget af det dog ikke det hele.

Findes der andre metoder?? Nej jeg skifter ikke badekar/fliser...

/Tommy

Fra : berbeck

Dato : 22-09-03 18:57

"Tommy Bøgeskov" <tb.nospam@nospam.ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> /Tommy
>

> Nej, der er heller ikke andre metoder end den hårde. Dog skal man huske
også at affedte, kalkfjerner kan nemlig ikke trænge igennem det fedtede lag
af sæberester mm.
Så skift mellem affedtning, f.eks. malerens grundrens, og kalkfjerner, så
skal du nok komme til bunds i det.

God arbejdslyst. Else.

Fra : Anette

Dato : 23-09-03 00:12

Tommy Bøgeskov <tb.nospam@nospam.ddf.dk> wrote:
> Findes der andre metoder?? Nej jeg skifter ikke badekar/fliser...

Jeg lærte engang et lille kneb af en oldfrue på et hotel - og det virker for
mig.
Hæld Harpic eller lignende kalkfjernende wcrens i en forstøver. Sæt
toiletpapir op det sted du vil fjerne kalk og snavs, og spray papiret vådt
så papiret bliver hængende. Arbejd dig roligt frem nede fra og op.
Fidusen er at kemikalierne får tid til at virke. Vent en halv times tid,
saml papiret sammen og skyl efter med rent vand. Tag eventuelle rester med
skuresvampen, eller hvis det er slemt - giv det en tur til.
God arbejdslyst

/ Anette

Fra : Mari

Dato : 23-09-03 22:04

> [...]
emlajeret
> badekar + fliser omkring, som er sat til med kalk, sæberester, rust og

Hvis overfladen er glat, så brug en barblad-spartel,
som malerne anvender til at fjerne maling som de har
strejfet ind på ruder.

/Mari