Skærme
Fijala 3554
Opløsning på 17", 18" og 19" LCD-skærme
Fra : Zulfqar Ali

Dato : 21-09-03 23:33

Jeg har en lillebror, som købte en Eizo Flexscan L565 sidste år inden
nytår - den første i verden med S-IPS panel (han gav kr. 8.000-. for den
dengang)
Umiddelbart synes jeg, at det var den flotteste fladskærm, billedmæssigt,
jeg nogensinde har oplevet.

Det eneste ankepunkt var størrelsen på panelet: med en opløsning på
1280x1024, som i øvrigt er en lækker (nok til mit behov) opløsning synes jeg
dog, at skærmstørrelsen på de 17" var lidt for småt.

Er der nogen der kan give en rigtig god beskrivelse af forskellen for øjet,
som betragter billedet, hvis man skal vælge mellem en 18" og en 19" monitor?
Jeg tænker på om man kan illustrere en sammenligning i form af noget grafik
eller lignende? Som markedet ligger nu overvejer jeg at købe den meget roste
Viewsonic VP181s, som fås for bare kr. 5.400-. Alternativt findes der 3-4
andre skærme på 19" - f.eks. Sony, LG, Viewsonic og måske også Phillips?
Disse skærme ligger i prisklassen kr. 6.000-.

Hvor stor vil forskellen opleves mht. springet fra 17" til en 18,1" og
derfra til 19" ? De alle har en opløsning på 1280x1024!

Der må være nogle herinde, som kan svare på dette........hvis ikke, så tror
jeg ikke der er andre i DK, som kan. Jeg kan udfra indlægene herinde
konkludere, at debattørernes viden herinde overgår selv producenternes
teknikere/konsulenters viden om de forskellige spec. på skærmene. Så det må
jeg så, om muligt, gøre go' brug af.......... På forhånd tak (c:

Mvh

Zulfqar Ali

--

Great minds discuss ideas;
Average minds discuss events;

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-03 03:53

I korte træk så vil jeg gå efter en TFT med S-IPS panel, og der er ikke
nogen 19' TFT i verden lige nu, der har S-IPS panel.

Mig bekendt findes der heller ikke nogen 17' TFT med S-IPS panel - derfor
vil jeg uden tøven anbefale dig Viewsonic Vp181s - der har S-IPS panel.

Mht til str. af opløsningen og hvordan dette passer folk, så er dette
ekstremt subjektivt at vurdere - og svarer til at spørge om, hvorvidt folk
bedst kan lide Ferrrari eller Mercedes. De ældre vil nok foretrække
Mercedes, da den er mere komfortabel at køre i, mens de unge vil foretække
Ferrari, da den er hurtig og flot.

Folk med unge øjne kan uden problemer bruge 1280X1024 på en 17' TFT - ældre
med svage øjne vil syntes 1280X1024 på en 19' TFT er passende - de unge
syntes 19' og 1280X1024 er alt for stort.

Mellemløsningen er 18' TFT og 1280X1024 som gennemsnitligt nok vil passe de
fleste bedst - og da du skriver, at 1280X1024 på en 17' TFT var for småt,
så prøv med Viewsonics Vp181s 18' TFT - jeg køber snart selv en som
reserveskærm.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Maestro

Dato : 22-09-03 16:53

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message news:<asizz6g0u1hb.13pl9f01w1z1a$.dlg@40tude.net>...
> [...]
> fleste bedst - og da du skriver, at 1280X1024 på en 17' TFT var for småt,
> så prøv med Viewsonics Vp181s 18' TFT - jeg køber snart selv en som

Hej Dr.Ralph

Er du helt sikker på det med Viewsonic 181s har S-IPS panel?
Som sagt oplyser de jo selv at det er IPS, og hvis det var S-IPS ville
responstiden vel også være lavere end de oplyste 30ms!??

Ved du hvor stor forskel der er rent visuelt, bl.a i spil, på en skærm
med IPS panel 30ms og en med S-IPS 16ms?

Jeg spørger kun fordi jeg selv overvejer at nappe denne skærm, som du
kan se i en anden tråd

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-03 17:19

> [...]
> med IPS panel 30ms og en med S-IPS 16ms?
>
> Jeg spørger kun fordi jeg selv overvejer at nappe denne skærm, som du

Jeg er ikke 100% sikker, men tror slet ikke der laves IPS paneler mere.
Så mpske bruge Viewsonic gamle IPS paneler eller også har de blot glemt at
skrive S-IPS og skriver blot IPS.

De hævder jo iøvrigt selv, at Vp201b/s også har kun IPS panel, men den har
25 ms reponstid - og jeg er overbevist om, at der (også) her er tale om et
S-IPS panel.

Men intet er sikkert - at Viewsonic overhovedet udspecificerer info om
hvilke paneler deres forskellige TFT'er har er imponernede i sig selv - og
ikke noget så mange andre gør - men jeg gætter på, at de blot har kaldt
panelet for IPS - uanset det er S-IPS.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jacob Riis

Dato : 22-09-03 17:41

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke 100% sikker, men tror slet ikke der laves IPS paneler mere.
[klip]

Der findes da mange skærme der benytter IPS paneler. Jeg ville ikke kalde
IPS paneler for gamle. Jeg da i hvert fald komme i tanke om nogle populære
serier fra NEC og Sony der er til salg der benytter IPS paneler.

> De hævder jo iøvrigt selv, at Vp201b/s også har kun IPS panel, men den har
> 25 ms reponstid - og jeg er overbevist om, at der (også) her er tale om et
> S-IPS panel.

Prad har testet skærmen. Den får en ganske god anmeldelse og der står at den
har en S-IPS panel. Kan ses her http://prad.de/new/tests/vp201s.html

> [...]
> ikke noget så mange andre gør - men jeg gætter på, at de blot har kaldt

Det er jo også et IPS panel. Nemlig et S-IPS panel. Ligesom en bil med turbo
diesel også er en diesel bil

--
Jacob

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-03 19:49

> Der findes da mange skærme der benytter IPS paneler. Jeg ville ikke kalde
> IPS paneler for gamle. Jeg da i hvert fald komme i tanke om nogle populære
> serier fra NEC og Sony der er til salg der benytter IPS paneler.

Jep, men de skærme med IPS er- mig bekendt - også mere end halve år gamle.
Men lad mig lge understrege, at på ingen måde besidder konkret viden om
dette - det er ren spekulation fra min side.
Sagen er jo nemlig desværre den, som vi tit har været inde på her i denne
NG, at producenterne jo næsten ikke er til at hive information ud af
omkring dette emne, hvorfor mange såkaldte tekniske chefer dårlig nok aner,
hvad der er sandt og falsk i egen andedam - ja mange aner slet ikke, hvad
et TFT panel er.
Og dette er ingen joke - det er en kendsgerning.
Så derfor må vi basere vores viden på forskellige kilder - med der
tilhørende risiko for fejl.

> Prad har testet skærmen. Den får en ganske god anmeldelse og der står at den
> har en S-IPS panel. Kan ses her http://prad.de/new/tests/vp201s.html

Præcis - så hvis Viewsonic anfører Vp201s til IPS, og det ER et S-IPS
panel, så kan sagen jo sagtens være den samme omkring lillesøsteren Vp181s.

> Det er jo også et IPS panel. Nemlig et S-IPS panel. Ligesom en bil med turbo
> diesel også er en diesel bil

Præcis - blot vil et bilfirma sikkert ikke"kun" nøjes med at angive, at
deres model har Diesel, men nok også skrive Turbo Diesel - det sælger nok
en tak bedre og retfærdiggør nok den højere pris lidt bedre.

At TFT producenterne ikke er opmærksom på dette, skyldes at alt for få
mennesker interesserer sig for sagens rette sammenhæng, og køber derfor
ofte "katten i sækken" og beklager sig så over TFT skræme helt generelt
bagefter, hvilket er med til at ødelægge TFT's ry og omdømme i befolningen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : E. Jensen

Dato : 23-09-03 09:03

http://www.lgphilips-lcd.com:8888/en/product/monitor.html står der at de
kun laver ét 18" panel og det er af typen ips. De laver 2 forskellige 20"
paneler, og i hvert fald det ene er med s-ips. Var der ikke noget med at det
var et LG-Philips panel der sad i Viewsonic, NEC m.fl. ?

Hitachi laver et 18" s-ips panel. Hvem andre der anvender det, udover dem
selv, ved jeg ikke. Men deres 18" skærm koster i DK næsten kr. 8000,-. Føj
for pokker :)

Jeg ved dog ikke om man kan stole på producenternes sites.

Jeg synes vi skal skrive Phil(ips) i stedet for Philips i fremtiden :)

Er der ikke snart nogen der åbner for sin Medion 7218 og kontrollerer om der
sidder et tal på bagsiden af panelet e.l. ? :)

mvh E

Fra : Dr.Ralph

Dato : 23-09-03 20:08

> [...]
> for pokker :)
>
> Jeg ved dog ikke om man kan stole på producenternes sites.

Det er lige det, hvem kan man stole på, og hvem kan man ikke ?

Men jeg har ladet mig fortælle, at der i min Dell 2000FP sidder et S-IPS
panel, der nok er produceret af LG Philips - og det skulle også sidde i NEC
2080UX - men intet ser sikkert.
De små afvigelser, der kan være fra det ene skærmfabrikat til det andet
betyder ikke nødvendigvis, at der ike sidder samme panel i - for
producenterne er ikke helt ærlige, når de angiver specs - eller rettere
sagt, så er nogle mere ærlige end andre.

Eizo bruger f.eks S-IPS i mange af deres skærme, men ligesom de gjorde med
Trinitron billedrørs skærme, kaldte de ikke deres skærme for trinitron
skærm, men brugte et særligt Eizo skabt udtryk, fordi de påstod, at de
modificerede billedrøret selv.
Det kan alle jo påstå (men Eizo lavede fine CRT skærme - jeg havde selv 2 -
ikke et ondt ord om Eizo) - så derfor skal specs tages med gran salt.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : JK

Dato : 22-09-03 09:02

On Mon, 22 Sep 2003 00:33:01 +0200, "Zulfqar Ali"
<fjernes_zulfqar_fjernes@email.dk> wrote:

> [...]
>teknikere/konsulenters viden om de forskellige spec. på skærmene. Så det må
>jeg så, om muligt, gøre go' brug af.......... På forhånd tak (c:

Hej

Jeg vil lige supplere Dr. Rap's udmærkede indlæg med nogle tal.

Vi ved alle, at 15" skærme kører med 1024x768, og de større er med
1280x1024.

Vi ved også, at en TFT skærm skal køres ved sin medfødte opløsning,
ellers bliver den uskarp.

Udregn disse forhold:

15/1024

17/1280

18/1280

19/1280

Så får du, at 19" skærmen har ikoner som er 1.5% større end på 15"
skærmen.

På 17 og 18 " skærme er det klart mindre. Det er ren forholdsregning.

hilsen

John

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-09-03 15:10

Zulfqar Ali skrev:

> Jeg tænker på om man kan illustrere en sammenligning i form af
> noget grafik eller lignende?

Det kunne være noget i retning af det her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/tft/stoerrelser>.

Grafikken vil blive større jo større skærmen er, når opløsningen
(antallet af pixels i højden gange bredden som skærmen viser) er
den samme.

Madsen.

Fra : Zulfqar Ali

Dato : 22-09-03 17:19

Mange tak for din udemærkede illustration Thomas og også et stort tak for de
andre, som svarede på mit spørgsmål. Det var ganske oplysende - så jeg tror
jeg tager en Viewsonic VP181s 18,1" her i næste måned.

Med venlig hilsener

Zulfqar Ali

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-09-03 17:23

> [...]
>
> Grafikken vil blive større jo større skærmen er, når opløsningen
> (antallet af pixels i højden gange bredden som skærmen viser) er

Fint lavet, Madsen - godt illustreret.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Madsen

Dato : 22-09-03 20:55

Dr.Ralph skrev:

> Fint lavet, Madsen - godt illustreret.

Tak.

Madsen.

Fra : JK

Dato : 23-09-03 08:00

On Mon, 22 Sep 2003 16:09:34 +0200, Thomas Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>Grafikken vil blive større jo større skærmen er, når opløsningen
>(antallet af pixels i højden gange bredden som skærmen viser) er

Ja, men du mangler jo 15 " 1024x768, hvor dit F vil være næsten samme
størrelse som for 19" (1280x1024).

Samme opløsning hele tiden kræver ingen omdrejninger i skallen.

hilsen

John

Fra : Thomas Madsen

Dato : 23-09-03 12:14

JK skrev:

> Ja, men du mangler jo 15 " 1024x768, hvor dit F vil være næsten samme
> størrelse som for 19" (1280x1024).

Det indlæg der startede tråden nævner ikke et ord om 15" og det var det
indlæg jeg svarede på.

Madsen.