Skillevæg, materialer ?.
Fra : Brian

Dato : 21-09-03 16:40

Hej !.
Jeg har en diskussion kørende med min far,
som jeg mangler lidt hjælp til at afklare.
Sagen er den at vi skal have opsat en skillevæg i stuen
for at lave et ekstra værelse.
Jeg mener der er regler for hvad der må bruges til det,
hvorimod min far mener at man kan mere eller mindre
bruge de materialer man vil.
Hans ide er at bygge et skelet af lægter og derefter
beklæde det med MDF plader på begge sider + isolering.
Så derfor spørgsmålet, er det lovligt ?.

Hvis du kan hjælpe med et link vedrørende emnet,
siger jeg på forhånd tak .

Mvh. Brian

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-09-03 16:57

"Brian" <b_denmark@hotmail.com> skrev

> Hans ide er at bygge et skelet af lægter og derefter
> beklæde det med MDF plader på begge sider + isolering.
> Så derfor spørgsmålet, er det lovligt ?.

Jeg ved ikke om det er lovligt, men det er ikke anbefalelsesværdigt, da det
ikke virker brandhæmmende.

Et stålskinneskelet i stedet for lægterne og gips i stedet for MDF, så er du
på den sikre side. Og den løsning er med garanti lovlig.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 21-09-03 17:06

Træskelet er helt sikkert lovligt.

MDF ved jeg ikke. I vores tilstandsrapport til huset stod bemærket at der
var træbeklædte vægge. Altså ikke tip top men dermed ikke nødvendigvis
ulovligt (vi gør ihvertilfælde ikke noget ved det)

Fra : //zigge

Dato : 21-09-03 17:22

"Brian" <b_denmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så derfor spørgsmålet, er det lovligt ?.

MDF-plader er i bedste fald sådan lidt på kanten af det fornuftige... De er
ret giftige ved brænd og ikke særligt gode at skrue ting op i (i forhold til
prisen på spånplader)
Men det er helt ok at lave et træskelet og beklæde det med et lag 12mm
spånplader og endnu et lag 13mm gibs. På den måde sikres de brændmæssige
egenskaber og muligheden for at skrue ting op på væggen.
Hvis i yderligere ønsker lydisolering kan i fylde hulrummet op med gulvbats
og sørge for at fuge alle samlinger i plader og kanter med acrylfuge.

Mvh
//zigge

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 21-09-03 17:38

//zigge wrote:
> [...]
>
> MDF-plader er i bedste fald sådan lidt på kanten af det fornuftige...
> De er ret giftige ved brænd og ikke særligt gode at skrue ting op i

Ups
Hvor har du den med større giftighed ved brand fra?
Skruer sidder da fortræffeligt i MDF-plader. Så kan man jo altid diskutere
om man vil betale den højere pris.

Ebbe

Fra : Brian

Dato : 21-09-03 18:07

> Ups
> Hvor har du den med større giftighed ved brand fra?
Det vil jeg også gerne vide ?, derfor også spørgsmålet om det er lovligt at
bruge ?.

> Skruer sidder da fortræffeligt i MDF-plader.
Det var netop en af hans begrundelser for at bruge MDF, at det var godt at
"skrue" i.
En anden var større "holdbarhed" end gips plader.

> Så kan man jo altid diskutere
> om man vil betale den højere pris.
Jo det er da rigtig .

/Brian

Fra : Tømreren

Dato : 21-09-03 20:16

> Det var netop en af hans begrundelser for at bruge MDF, at det var godt at
> "skrue" i.
> En anden var større "holdbarhed" end gips plader.

Samlingerne er bare noget rigtigt møg hvis man bruger MDF.man kan ikke
spartle dem ud..
Jeg har lavet alle mine indervægge med 70mm stålskellet med iso. så en 12mm.
spånplade og til sidst gips.. det giver en "billig" holdbar væg der er nem
at male og god til at skrue ting og sager i.

Mvh
Tømreren

Fra : //zigge

Dato : 21-09-03 23:44

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> spånplade og til sidst gips.. det giver en "billig" holdbar væg der er nem
> at male og god til at skrue ting og sager i.

Jeg er fuldstændig enig, jeg har selv lavet adskellige køkkener med samme
kombination.

Mvh
//zigge
Snedkeren

Fra : //zigge

Dato : 21-09-03 23:42

"Ebbe Rasmussen" <ebberas@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ups
> Hvor har du den med større giftighed ved brand fra?
> Skruer sidder da fortræffeligt i MDF-plader. Så kan man jo altid diskutere
> om man vil betale den højere pris.

MDF indeholder en del stoffer der afgasser ved brand, modsat gibsplader
Monteres de under gibs er virker denne brandhænnende.

Skruer sidder godt nok i MDF, men de sidder lige så godt i alm. spunplader
og er nemmere at få til at bide i denne.

Mvh
//zigge