300 Bar
Fra : Michael August

Dato : 21-09-03 17:36

Hej

Er der nogle som ved hvor meget man får af ekstra luft ved skift til 300Bar.
Har hørt nogle rygter om, at ved 300Bar er det ikke længere 300 * flaske
volumen,
der giver indholdet i liter fri luft.
Men hvad er den nøjagtige formel ?

Michael

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-09-03 18:16

Omkring 270- 280 * flaskevolumen

JZC

Fra : Peter F.

Dato : 21-09-03 21:24

"Johnny Christensen" <Johnny_chri@hotmail.com> wrote in message
> Omkring 270- 280 * flaskevolumen
>
> JZC

Hvad er grunden til det???
Peter

Fra : Michael August

Dato : 21-09-03 21:33

Det er et eller andet med monkyle tætheden bliver for stor ved 300bar,
og derfor opnår man ikke det volumen man tror.
Enten var det sportsdykkeren eller også var det dyk,
der havde en artikel om emnet indenfor det sidste års tid.
Men kan ikke desværre ikke finde den, jeg håbede nogen i gruppen ved det.

Michael

Fra : Johnny Christensen

Dato : 21-09-03 22:31

> [...]
> der havde en artikel om emnet indenfor det sidste års tid.
> Men kan ikke desværre ikke finde den, jeg håbede nogen i gruppen ved det.

DYK nr 11, 2002 artiklen hedder "Tryk på"

Eller se den på http://dyk.dk/dansk/html/default.html > Artikler > Fysik og
Fysiologi, det er den første der dukker op.

JZC

Fra : Anders Arnholm

Dato : 22-09-03 09:44

Michael August <michael@august.dk> skriver:
> [...]
> Har hørt nogle rygter om, at ved 300Bar er det ikke længere 300 * flaske

En sida som jag hittat genom uk.rec.scuba som tar upp allt som
gaslagarna.

http://www.babilim.demon.co.uk/pages/gas_laws/

/ Balp
--
http://anders.arnholm.nu/          Keep on Balping

Fra : Kim H. Nielsen

Dato : 22-09-03 10:29

Prøv at læse artiklen på: http://www.diveinstruct.org.uk/vanderwaals.html

Her kan du også finde grafer og regneeksempler der viser problemstillingen.

Mvh Kim Nielsen

Fra : Hinge

Dato : 22-09-03 14:17

Hej

Beregninger af luftmængder i flaskerne kan ved max. tryk på op til 300 bar
ikke med tilstrækkelig nøjagtighed udregnes efter ideale luftarters
tilstandsligning, men ved virkelige luftarter skal man regne med en
reduktionsfaktor, der ved de omhandlende tryk er ca. 0,92.

Kasper H.