Hvilken Dist? tons prøvet.
Fra : PipHans

Dato : 21-09-03 22:20

Davs,

Ja jeg ved det...det er et nærmest umuligt spørgsmål, men jeg vover
alligevel idet jeg har lavet et grundigt forarbejde og rent faktisk prøvet
alle jeg er interesseret i. Men jeg mangler stadig input til at kunne tage
en beslutnig.

Jeg står mellem:

OBSD
FBSD
Gentoo
Debian

Der er desværre et par "men" ved alle. Lad mig lige opsummere og jeg vil så
gerne have flere inputs. Evt rettelser til mine observationer:

OBSD:
Hvad der var mest overraskende ved denne Dist er at den var Kanon-hurtig.
Som webserver slog den FBSD klart...Men som Workstation mangler jeg Ports.
Der er ikke meget nytænkning i deres port-tree, og jeg synes ærligt talt at
deres focus på source træet er så massivt at de overser ports/pkg-træet og
det faktum at en server/workstation uden port-installationer ikke er meget
værd. Support gennem bsdforums er Ok.

FBSD:
Support som ved OBSD egentligt ok. Mere fokus på workstation Jeg savner
mere "hype" som ved Linux. Der er flere fine programmer som eksisterer til
Linux, men som nok ikke ser lyset under FBSD. Fx. en LTSP ækvivalent. Eller
K3B som jo er uovertruffent ifht Bakeoven o.a. Jeg synes også at det er et
problem, at man stort set er nødt til at rekompilere systemet hvis der
opdages en seriøs exploit. Det burde være nok at opdatere det udsatte
program, men tingene i FBSD synes så hårdt integreret at en buildworld tit
er det mest rigtige at gøre.

Gentoo:
Fremragende support. Forum er helt specielt godt.
Eneste fejl ved Gentoo er at det udelukkende er sourcebaseret. Jeg har
ganske enkelt ikke tid til at rekompilere KDE over 2 dage blot fordi der er
en ny version. At opdatere systemet (emerge sync && emerge system) er en
metode som ikke må fejle imho...dog så jeg tit folk beklage sig over fails
og det holder ikke når maskinen skal fungere hver dag. Jeg frygter lidt at
et Gentoo system vil kompilere mere end godt er...:(

Debian:
Ok system...fint med en stable/current opdeling så en server kan køre
optimalt.
Jeg savner dog et community hvor man kan stille dumme spørgsmål uden de
sædvanlige rtfm svar.
Ellers har jeg ikke noget at udsætte på denne dist. Er det bare den bedste
eller hvad?

Fælles for dem alle er evnen til at opdatere/installere programmer og deps.
Jeg er lidt usikker på hvordan Suse forholder sig med Deps? Er der en nem og
hurtig måde at installere/afinstallere/opdatere på i Suse? Jeg har faktisk
ikke fået afprøvet det endnu pga deres elendige politik med ikke at levere
ISO's.

Alle tanker omkring disse dists er meget velkomne...jeg skal snart have
taget et valg.

--
PipHans

Fra : Simon Lyngshede

Dato : 21-09-03 22:32

On Sun, 21 Sep 2003 23:19:53 +0200, PipHans wrote:

> [...]
> sædvanlige rtfm svar.
> Ellers har jeg ikke noget at udsætte på denne dist. Er det bare den bedste

Jeg tror ikke du finder nogen steder folk gider hører på dumme spørgsmål.
Især ikke hvis svaret rent faktisk står i manualen eller ville kunne finde
efter 2 sek. på Google. Men Debian har et forum (faktisk mange),
DebianPlanet.org er et godt sted at starte. På dansk har du debianforum.dk

--
Simon

Fra : PipHans

Dato : 21-09-03 22:48

Simon Lyngshede wrote:
> [...]
> ville kunne finde efter 2 sek. på Google. Men Debian har et forum
> (faktisk mange), DebianPlanet.org er et godt sted at starte. På dansk

Ha ha...Nogle folk er sgu morsomme...
10 point for humoristisk indhold.

Spar os begge båndbredde i fremtiden og drop de underlødige rtfm indlæg. Du
gider alligevel ikke svare på dem og jeg gider ikke læse dem.

På forhånd tak.
--
Pip

Fra : Max Andersen

Dato : 21-09-03 23:11

"PipHans" <piphans@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Du
> gider alligevel ikke svare på dem og jeg gider ikke læse dem.

Hvad mente du?. Hans svar var da fint. Han sendte dig endda et par links?

Du må da være nærtagende.....

Max

Fra : PipHans

Dato : 22-09-03 17:57

Max Andersen wrote:
> Hvad mente du?. Hans svar var da fint. Han sendte dig endda et par
> links?
>
> Du må da være nærtagende.....

Cmon det er da totalt rtfm.
Han kalder mig endda dum. Rigtigheden kan diskuteres, men det har da intet
med alm. netikette at gøre. Uanset hvilke links der så kommer bagefter.

Så nej jeg er ikke nærtagende, jeg vil blot behandles pænt. Længere er den
ikke.

--
Pip

Fra : Lars Overgaard

Dato : 22-09-03 00:46

In article <3f6e1caa$0$48909$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, PipHans wrote:

> [...]
>
> Spar os begge båndbredde i fremtiden og drop de underlødige rtfm indlæg. Du
> gider alligevel ikke svare på dem og jeg gider ikke læse dem.

Du virkede ellers så seriøs i dit første indlæg.
Hvad gik der galt for dig?

Suk.

/Lars

Fra : PipHans

Dato : 22-09-03 18:01

Lars Overgaard wrote:
> Du virkede ellers så seriøs i dit første indlæg.
> Hvad gik der galt for dig?
>
> Suk.

Jeg forstår overhovedet ikke kritikken her..Jeg mener selv at jeg spørger
pænt. Jeg modtager et RTFM svar
Han skriver endda at jeg...F*** jeg har misforstået hans indlæg. :(

Det er sgu en klam fornemmelse, øv.

--
Pip

Fra : PipHans

Dato : 22-09-03 18:04

PipHans wrote:
> Spar os begge båndbredde i fremtiden og drop de underlødige rtfm
> indlæg. Du gider alligevel ikke svare på dem og jeg gider ikke læse
> dem.

Jeg har sgi lavet en brøler Lyngshede. Jeg har fejllæst dit indlæg efter en
lang arbejdsdag. Hvis ikke allerede jeg er fanget af dit filter så vil jeg
gerne undskylde - jeg plejer ikke at læse så forbandet forkert.

Jeg må hellere tage en fjernsynsaften...<Fail.wav>.

--
Pip

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 21-09-03 23:56

On Sun, 21 Sep 2003 23:47:50 +0200, PipHans wrote:

> Spar os begge båndbredde i fremtiden og drop de underlødige rtfm
> indlæg. Du gider alligevel ikke svare på dem og jeg gider ikke læse
> dem.

*plonk*

--
"Från och med nu så är 'så snart som möjligt' 53 Adam Sjøgren
timmar!" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 21-09-03 23:26

PipHans wrote:
> Jeg står mellem:
> OBSD
> FBSD
> Gentoo
> Debian

Det ville være meget nemmere, hvis du skrev noget om, hvad du søger, og hvad
du mener med "vælge en distribution".

For mig er det f.eks. ekstremt vigtigt, at distributionen har en
langtidstroværdighed, så jeg f.eks. ikke om 4 år bruger spildtid på at
skifte distributionen ud på en server. Til gengæld har jeg ikke bare "valgt
distribution" men "valgt en distribution til et bestemt formål", og ville
til andre formål sikkert vælge en anden distribution.

Generelt har troværdighedsspørgsmålet fået mig til at fravælge BSD
varianterne - Linux er simpelthen mere repræsenteret i fora og medier, og
jeg tror at BSD stadigvæk taber andele. Jeg ville i hvert fald undre mig
meget, hvis f.eks. IBM pludselig kastede en reklame for BSD ind i
fjernsynet.

Af Gentoo og Debian ville jeg vælge Debian af samme årsag.

Så giv os noget input, som vi kan svare på.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 21-09-03 23:28

On Sun, 21 Sep 2003 23:19:53 +0200, PipHans <piphans@hotmail.com> wrote:

Disclaimer: Jeg er selv NetBSD-bruger, men har da brugt et par af
de andre OS ogsaa.

> [...]
> deres focus på source træet er så massivt at de overser
> ports/pkg-træet og det faktum at en server/workstation uden

Du har misset et par fede ting ved OpenBSD's ports-tree. For det
foerste laver det som det eneste *BSD system fakeroot installs.
For det andet kan det naar man bygger ports oversaette under
systrace policies (taenk sikkerhed mod trojanske heste i ports).
For det tredie tror jeg egentlig ikke du mangler noget der ikke
er i portstraet i forhold til hvad du skal bruge. For det fjerde
supporterer det FLAVORS og MULTI_PACKAGES, noget jeg gerne saa
NetBSD's og FreeBSD's trees tage op.

OpenBSD burde vaere noget langsommere end FreeBSD til webservere.
Det lyder som om at FreeBSD ikke har vaeret konfigureret korrekt,
eller at du koere paa en meget lille maskine.

OpenBSD leverer ikke ISO's.

OpenBSD har en grum grum grum sikkerhedsstruktur der goer at
der er meget lidt patch-arbejde paa en OpenBSD server/workstation.
Det kan vaere temmeligt rart. Mange exploits virker ikke paa
OpenBSD fordi man har gjort det umuligt. Det kan koebe en tid
til at opdatere maskinen og goer den mindre saarbar overfor
angreb. Det er klart at dette kan vaere totalt ligegyldigt alt
efter hvad formaalet med maskinen er.

> [...]
> exploit. Det burde være nok at opdatere det udsatte program, men
> tingene i FBSD synes så hårdt integreret at en buildworld tit

Mht til LTSP og K3B, saa ved jeg ikke, men du kan som regel sagtens
komme rundt om at skulle re-oversaette hele dit userland. Advisories
indeholder normalt instruktioner til at lave partielle oversaettelser
saaledes at du netop kommer rundt om hele buildworld problematikken.

De FreeBSD maskiner jeg drifter har en build-host der laver en release
til de andre maskiner naar der er patches. Hvis du har en hurtig
maskine i naerheden er det maaske en god ide.

> Gentoo:

Kender jeg intet til. Jeg mener dog at de i stil med Debian har
en stable-branch.

> [...]
> dumme spørgsmål uden de sædvanlige rtfm svar. Ellers har jeg ikke
> noget at udsætte på denne dist. Er det bare den bedste eller hvad?

Du maa forvente at hvis der findes god dokumentation omkring et emne
at du vil blive henstillet til den. Hvis dokumentationen er lort, saa
skal din argumentation gaa herpaa og du skal helst have nogle
konstruktive forslag til at aendre den.

Mange Open-source projekter koerer efter parolen at dokumenter en
gang og henvis derefter til den. Det er dokumentationen man retter
op paa hvis det viser sig at den er ukorrekt.

Jeg mener at NetBSD er det bedste UNIX(lignende) operativsystem
der er. Hvis du er til hype vil jeg dog raade dig til at holde
dig vaek fra det, da der bestemt ikke er saadan noget at finde.
Til gengaeld er der mange smukke loesninger paa problemer i
forbindelse med unix-lignende operativsystemer.

Er der en bestemt grund til at du har sprunget NetBSD over i
starten?

--
Jesper

Fra : Stig Johansen

Dato : 22-09-03 06:06

PipHans wrote:

> Davs,
> Jeg er lidt usikker på hvordan Suse forholder sig med Deps? Er der
> en nem og hurtig måde at installere/afinstallere/opdatere på i Suse?

Yeps, download iso filen til bootcd. Ligger (så vidt jeg husker) under boot
directory.
Når du brænder den, har du en bootable cd, som også er en resque cd.
Når du booter op fra cd'en, kan du installere fra nettet.

Stig Johansen

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 07:32

PipHans wrote:

> Jeg står mellem:
>
> OBSD
> FBSD
> Gentoo
> Debian

Hvad med en xandros?

Udpræget nybegyndervenlig. Meget let installation.

En kanon flot debian baseret dist ( woody). Du kan køre alt debian på
xandros.

Meget lækkert opsat xandros-kde. Ligner ikke noget andet kde.

click and run installation af programmer og pakker, updates.

let adgang til netværksopsætning osv.

velfungerende supportforum.

Den koster penge. Dermed støtter du linux økonomisk :0)

www.xandros.com

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-03 08:25

Claus Larsen <brev@linuxwaves.com> writes:

> Hvad med en xandros?

[...]

> Den koster penge. Dermed støtter du linux økonomisk :0)

Jeg har ikke set Xandros være god til at viderdistribuerer penge eller
afledte goder ud af de penge de måtte får ind. Hvis man køber en
boxed-version af linux alene med den grund at støtte linux økonomisk,
så vil jeg mene at der er bedre muligheder.

Hvis man vil have en Debianafledt distribution har jeg oftere set
Lindows støtte Debiansamfundet end Xandros.

Men jeg vil ikke anbefale pipHans at forsøge at køre rigtige
Debianting på hverken Lindows eller Xandros. Det lader hans psyke ikke
til at være til. Det er absolut usupporteret.

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Claus Larsen

Dato : 22-09-03 14:14

Peter Makholm wrote:

> [...]
>

> Jeg har ikke set Xandros være god til at viderdistribuerer penge eller
> afledte goder ud af de penge de måtte får ind.

Er xandros ikke videreførelsen af corel og dermed wine-projekted?

Hvis man køber en
> boxed-version af linux alene med den grund at støtte linux økonomisk,
> så vil jeg mene at der er bedre muligheder.

Det giver anledning til at spørge:

Hvordan?

Vi er nok nogle der gerne vil sende lidt penge i linux.

> [...]
> Debianting på hverken Lindows eller Xandros. Det lader hans psyke ikke
> til at være til. Det er absolut usupporteret.

På xandros er det i første omgang bare at fjerne nogle af disse her : #

i sourcelisten. Hvis man vil avancerede ting er det efter min mening
bedre at installere en debian. Xandros er mere en " debian-light", let
at sætte op og let at blive bruger på.

Jeg håber at Xandros husker på at de kommer fra og er en del af, Debian.

Hilsen Claus

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-09-03 14:57

Claus Larsen <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Er xandros ikke videreførelsen af corel og dermed wine-projekted?

Det kan godt være at Xandros er en viderførelse af den
linuxdistribution som Corel opgave. Men Wine er og bliver et
uafhængigt projekt, som det dog kan være at Corel også prøvede at
involvere sig i.

> Hvis man køber en
>
> Det giver anledning til at spørge:
>
> Hvordan?

Som sagt, hvis man vil støtte ved at købe en kommerciel Debianbaseret
distribution tror jeg Lindows er bedre. Lindows har flere gange
sponseret Debianbegivenheder.

Jeg ved ikke helt hvad Progeny tjener penge på i øjeblikket. De er
vist holdt op med at lave en boxed distribution.

Red Hat, SuSE og Mandrake laver også en del generel udvikling for
linuxsamfundet. Så penge i dem gavner også samfundet. Dermed ikke sagt
at Xandros ikke også laver generel udvikling til glæde for
samfundet. Jeg har bare ikke hørt om det.

Det er også godt at støtte de lokale initiativer. Så køb ting gennem
linuxpusher.dk, linuxshoppen.dk, suse.dk og hvad de nu hedder.

Så er der en række projekter der giver mulighed for donationer (uden
at man skal besværes med at købe noget for det):

http://www.debian.org/donations
http://apache.org/foundation/contributing.html
https://donate.perl-foundation.org/

Igen kan man lokalt støtte http://frisoftware.dk/ men vi er ikke i
samfundet helt så gode til at gøre brug af dem.

> Jeg håber at Xandros husker på at de kommer fra og er en del af, Debian.

De er efter min mening ikke særlige synlige hvis de husker
det. De står ikke så klart indpræget i min hukommelse som Progeny, HP
og Lindows engagement i Debian. Det er selvfølgelig lige så lidt et
bevis for at de ikke husker det som en afprøvning kan vise at der ikke
er fejl i et program.

BTW:
Jeg er Debianudvikler, og forsøger derfor at følge med i hvad der
rører sig i projektet. Men ovenstående er selvfølgelig ikke et udtryk
for projektets holdning.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Claus Larsen

Dato : 25-09-03 11:03

Peter Makholm wrote:

> Det kan godt være at Xandros er en viderførelse af den
> linuxdistribution som Corel opgave. Men Wine er og bliver et
> uafhængigt projekt, som det dog kan være at Corel også prøvede at
> involvere sig i.

Linuxversionen af wordperfect var egentligt bare windowsversionen som
man ved hjælp af wine-(arbejde) fik til at køre på linux. Det satte
vistnok temmelig meget skub i wine.

Xandros er sat op til max kompabilitet med windows. Hvis man kører
dualboot med et windowssystem kan man uden videre se ntfs og
trække-slippe filer over til linux. Ikke at det er enestående men det er
sat op under installationen.

Bare lige for at runde xandros af.

Hilsen Claus