dhcp-server med sql/ldap understøttelse
Fra : Lars Christensen

Dato : 21-09-03 21:15

Davs gruppe

Følgende senario haves:
Netværk med flere routede subnets, hver med sit eget IP-range.

Ønskes:
DHCP-løsning, hvor brugerne får tildelt deres IP-adresse ud fra
forskellige kriterier. Informationerne ønskes gemt i en database, enten
ldap eller sql.

DHCP-serveren skal først undersøge, om MAC-adressen allerede er defineret
i databasen, ellers skal den tages af en pool af adresser.

Umiddelbart har jeg kigget på ISC's DHCP-server, men så skal jeg
efterfølgende til at trække data ud fra lease-filen, kopiere dem over i
en database og så definere en ny dhcpd.conf-fil...

Nogen der kender færdige scripts, der kan dette...?

Og så lige et tillægsspørgsmål...

Hvis jeg så samtidigt vil have muligheden for, at computere med ukendte
MAC-adresser bliver redirected til en specifik hjemmeside, hvordan gør
jeg så det...?
Er det noget med den option, der hedder www-server? Eller er der nogen
der kan give lidt info om, hvad denne option egentligt gør...

mvh
Lars Christensen

Fra : Kim Hansen

Dato : 21-09-03 22:29

Lars Christensen <lars@sjgnksjdf_perseus.dk> writes:

> Davs gruppe
>
> Følgende senario haves:
> Netværk med flere routede subnets, hver med sit eget IP-range.

Jeg overvejede at ændre vores netværk til den slags forleden, for at
begrænse broadcasttraffik fra Blaster/Nachi. Jeg endte med at droppe
det, for så skulle computerne ændre IP-adresse når de blev flyttet fra
det ene subnet til det andet, det blev for rodet.

> Ønskes:
> DHCP-løsning, hvor brugerne får tildelt deres IP-adresse ud fra
> forskellige kriterier. Informationerne ønskes gemt i en database, enten
> ldap eller sql.

Desværre, jeg vil også gerne hører hvis der er nogen der har set et
system hvor dhcpd slår op i PostgreSQL, jeg kunne nemlig også godt
bruge det.

> [...]
> efterfølgende til at trække data ud fra lease-filen, kopiere dem over i
> en database og så definere en ny dhcpd.conf-fil...

Vi kører med en pool af dynamiske adresser til de computere der ikke
er registreret og de registrerede computere ligger i et andet
adresseområde, det system fungerer uden at kigge i lease-filen.

> [...]

> Er det noget med den option, der hedder www-server? Eller er der nogen
> der kan give lidt info om, hvad denne option egentligt gør...

Du kan give dem en privat IP-range hvor gatewayen svarer det samme
uanset hvilken webserver man prøver at få fat i.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.