Excel, dynamisk nye rækker ?
Fra : Tina Nilsen

Dato : 21-09-03 16:08

Goddag her

Jeg har et kæmpe regneark som anvender kolonnerne A-D og uendelige rækker.
Jeg har lavet formler i række 1.

Er der nogen her som kan fortælle hvorledes man (evt med VBA), laver det
sådan at når række 1 er udfyldt med data, og man går videre til række 2 -
så skal forrige rækkes formler og formattering fyldes en række ned ?

Jeg ved godt at jeg kan lave en autofil til samtlige 65536 rækker, men
regnearket kommer så til at fylde meget. Men værst er at printfunktionen så
vil se at cellerne er udfyldt og så printe disse. Jeg ønsker ikke manuel
tilpasning af print, eller manuel sletning af overflødige rækker inden
print.

Mvh Tina

Fra : Leo Heuser

Dato : 21-09-03 16:36

Hej Tina

Det skulle nok kunne lade sig gøre, men jeg er i tvivl om,
hvordan dit ark er indrettet. Du skriver, at der er formler
i række 1, men skriver også "at når række 1 er udfyldt
med data". Betyder det, at der er både formler og indtastninger
i række 1? Vil *alle* 4 celler i en række altid indeholde data?
Kan du ikke give et eksempel på hvordan række 1 kan se ud?

Leo Heuser
MVP Excel

Followup to newsgroup only please.

Fra : Tina Nilsen

Dato : 21-09-03 21:07

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in

> [...]
> i række 1? Vil *alle* 4 celler i en række altid indeholde data?
> Kan du ikke give et eksempel på hvordan række 1 kan se ud?

Hej Leo

Regnearket er til kørselsregnskab, og lidt mere omfangsrigt end jeg
skrev tidligere, men jeg måtte jo skære spørgsmålet ned.

Jeg har en startrække hvor bilens km status pr den angivne dato er
angivet.

Arket er opbygget som en database, altså således at alt vedr den
pågældende tur står på samme række (record). Dette for at kunne generere
rapporter i datointervaller, kunne sorte og at kunne bruge
pivottabeller. Alle formler er navngivet.

Kolonneoverskrifterne er bl.a.:

| B | C | D | E | F | G |
2 | Dato | Start km | Kørt til | Slut km | Formål | Kørte km |
3 | 1/1 | 100000 | Hovedgade| 100020 | Job1 | 20 |
4 | 1/1 | =E3 | Sidegade | 100025 | Job2 | =E4-C4 |
5 |

Der skal så fyldes formler og formattering efterhånden som man indtaster
dataene.

Jeg er ikke dygtig nok til at vide hvordan

Kan nogen hjælpe ?

Hilsen Tina

Fra : Tina Nilsen

Dato : 21-09-03 21:09

Tina Nilsen <tina.nilsen@.> wrote in news:Xns93FDE12751E4Btinanilsen@
130.225.247.90:

PS
Brug "fixed font" (ikke-proportional skrifttype) for se indlægget.

Fra : Dan

Dato : 22-09-03 05:12

> Brug "fixed font" (ikke-proportional skrifttype) for se indlægget.

Der er vel ingen i dag , der IKKE bruger Lucida Console til at læse
nyheder
Når jeg laver mine nyhedsindlæg, laver jeg dem da altid ud fra ide om at
der ikke er nogen længere, der benytter proportional fonts til nyheder.

til i news.
(Selvom jeg må indrømme, at jeg også bruger Lucida Console til mine mails
også - det gør mine små ASCII-billeder pænere

mvh,
Dan

Fra : Tina Nilsen

Dato : 22-09-03 12:21

"Dan" <No_Sp@m.Net> wrote in news:bklsr5$ki0$1@sunsite.dk:

> Der er vel ingen i dag , der IKKE bruger Lucida Console til at læse
> nyheder

Jeg har nu altid brugt Courier New som er lidt smallere

Mvh Tina

Fra : Dan

Dato : 22-09-03 13:41

> Jeg har nu altid brugt Courier New som er lidt smallere

Men Lucida Console er mere læse-venlig

Anyway, har du fået en løsning på dit problem?
Ellers, så prøv at maile mig dit regneark, så skal jeg kigge på det.
Min mail adresse er mit navn før @ og yaws.dk efter.

mvh.,
Dan

Fra : Else Holm

Dato : 22-09-03 13:57

"Dan" <No_Sp@m.Net> skrev i en meddelelse news:bkmqke$qut$1@sunsite.dk

> [...]
>
> Anyway, har du fået en løsning på dit problem?
> Ellers, så prøv at maile mig dit regneark, så skal jeg kigge på

Jeg har slet ikke været opmærksom på, at der var en
valgmulighed! - Lucida Console er også efter min
opfattelse mere læsevenlig, så jeg har straks skiftet
- og så kan jeg sige: Så lærte jeg også noget i dag!

--
Else

Fra : preben nielsen

Dato : 22-09-03 15:47

indlægget.

> Der er vel ingen i dag , der IKKE bruger Lucida Console til at
læse
> nyheder

Jo da. Andale Mono.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Leo Heuser

Dato : 22-09-03 16:09

Hej Tina

Her er så én måde, du kan klare den på.
Løsningen benytter hændelsen (event) change,
der finder sted, når indholdet i en celle forandres
ved indtastning.

1. Højreklik arkfanen og vælg "Vis programkode"
2. Kopier nedenstående kode og indsæt den i det
højre vindue.

For at få det hele startet:
1. Indtast overskrifter i række 1 af "Database"
2. Indtast række 2 med formler osv.
3. Indtast række 3 med formler osv. Der dukker nu
formler op i række 4.
Når du har indtastet hele række 3, sletter du
indholdet af række 4. Dernæst indtaster du i en
tilfældig celle i række 3 for at få *alle* formlerne
fra række 3 ned i række 4.
Du er nu klar til at bruge systemet fra og med række 4.
Hvis du ikke er helt tilfreds med funktionaliteten, må
du vende tilbage.

'Leo Heuser, 22-9-2003
Dim ActiveRow As Range
Dim CheckRange As Range
Dim FirstRow As Long

On Error GoTo Finito

Set CheckRange = Range("Database")

FirstRow = 3

With CheckRange
Set CheckRange = .Rows(FirstRow). _
Resize(.Rows.Count - FirstRow + 1, .Columns.Count)
End With

If Union(CheckRange, Target).Address = _
Union(CheckRange, CheckRange).Address Then

Set ActiveRow = CheckRange. _
Rows(Target.Row - CheckRange.Row + 1)

With Application.WorksheetFunction
If .CountA(ActiveRow) > 0 Then
If .CountA(ActiveRow.Offset(1, 0)) = 0 Then
Application.EnableEvents = False

With ActiveRow
.Copy Destination:=.Offset(1, 0)
.Offset(1, 0). _
SpecialCells(xlCellTypeConstants). _
ClearContents
End With
End If
End If
End With
End If
Finito:
Application.EnableEvents = True
On Error GoTo 0
End Sub

Fra : Tina Nilsen

Dato : 24-09-03 21:51

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in news:bkn3g0$3g09h$1@ID-
168125.news.uni-berlin.de:

> Hej Tina

Hej Leo
Jeg forsøger snart din løsning, og du hører mere.
Tusind tak.

Mvh Tina

Fra : Tina Nilsen

Dato : 24-09-03 21:59

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in news:bkn3g0$3g09h$1@ID-
168125.news.uni-berlin.de:

Hvad bruger man iøvrigt af log-in for at bruge news.uni-berlin.de ?

Fra : Lars Klintholm

Dato : 24-09-03 22:09

Den 24 sep 2003 skrev Tina Nilsen i dk.edb.programpakker.ms-office:

> Hvad bruger man iøvrigt af log-in for at bruge news.uni-berlin.de ?

Du skal registrere dig: http://news.individual.net/

Lars Klintholm

Fra : Tina Nilsen

Dato : 28-09-03 11:00

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in news:bkn3g0$3g09h$1@ID-
168125.news.uni-berlin.de:

> Hej Tina
>
> Her er så én måde, du kan klare den på.

Leo ! Du er bare genial

Din kode kører bare helt perfekt.
Jeg havde selv fedtet med noget lignende, men havde altså ikke den
nødvendige viden, til at få det til at fungerer.

Det overrasker mig at der findes så dygtige programmører her. 1000 tak Leo.

Mit næste skridt er så at beskytte formlerne mod overskrivning/sletning.
Her har jeg markeret hele arket som "Locked" og derefter alle "variable
dataceller" er unlocked. Herefter har jeg sat "Protect sheet". Er det
muligt at få din kode til at virke fortsat under disse betingelser, og
hvorledes ?
Den kopierer ikke rækkerne når de er beskyttede

De bedste hilsener, Tina

Fra : Leo Heuser

Dato : 28-09-03 12:12

Hej Tina

> [...]
> nødvendige viden, til at få det til at fungerer.
>
> Det overrasker mig at der findes så dygtige programmører her. 1000 tak

Velbekomme og tak for de pæne ord

> [...]
> hvorledes ?
> Den kopierer ikke rækkerne når de er beskyttede

Kør denne version i stedet for. Den slår beskyttelsen fra, kopierer
rækken og slår beskyttelsen til igen. Jeg er gået ud fra, at du *kun* har
sat
beskyttelsen til som en sikkerhed for ikke at overskrive, så der er intet
password. Har du et password med, skal det stå mellem gåseøjnene,
men så skal du også til at sætte password på projektet, da brugerne
ellers kan se arkets password i koden.

'Leo Heuser, 28-9-2003
[...]

ActiveSheet.Unprotect password:=""

[...]

ActiveSheet.Protect password:=""
On Error GoTo 0
End Sub

Med venlig hilsen
LeoH

Fra : Tina Nilsen

Dato : 28-09-03 16:41

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in news:bl6fn6$7i0u9$1@ID-
168125.news.uni-berlin.de:

> Kør denne version i stedet for. Den slår beskyttelsen fra, kopierer
> rækken og slår beskyttelsen til igen.

Ja det funker

> [...]
> password med, skal det stå mellem gåseøjnene, men så skal du også til
> at sætte password på projektet, da brugerne ellers kan se arkets

Jeg har nu sat password på projektet også, da arket ikke må kunne ødelægges
ved en fejloverskrivning i en af de mange andre celler som genererer
rapporter fra databasen.

Endnu engang tusinde tak for hjælpen
Du er så absolut dygtig.

Hilsen Tina

Fra : Leo Heuser

Dato : 28-09-03 18:46

Velbekomme, Tina

Mvh
LeoH

Fra : Tina Nilsen

Dato : 28-09-03 20:00

Jeg fandt dig på listen herunder over de få i Norden som behersker Excel
så suverent

http://mvp.support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com/directory/worldwide/sv/mvp/list.asp

Endnu engang tak for en imponerende VBA kode.

Fortsat god weekend.
Hilsen Tina

Fra : Tina Nilsen

Dato : 21-09-03 21:18

"Leo Heuser" <leo.heuser@adslhome.dk> wrote in news:bkkghj$2q4eu$1@ID-
168125.news.uni-berlin.de:

PS
Brug "fixed font" (ikke-proportional skrifttype) for se indlægget.

Hej Leo (og andre Excel hjerner)

[...]

3 | 1/1 | 100000 | Hovedgade| 100020 | Job1 | =E3-C3 |
4 | 1/1 | =E3 | Sidegade | 100025 | Job2 | =E4-C4 |
5 |

Der skal så fyldes formler og formattering efterhånden som man indtaster
dataene. Det er række 4 som skal "autofylde" efterfølgende rækker.

Fra : Lars Klintholm

Dato : 21-09-03 21:34

Den 21 sep 2003 skrev Tina Nilsen i dk.edb.programpakker.ms-office:

> [...]
> 5 |
>
> Der skal så fyldes formler og formattering efterhånden som man

Du kan måske bruge flg.:

Lav de første par rækker manuelt.
Placer markøren i databasen.
Vælg menuen Data, Formular og klik på Ny
Formler og formater bliver kopieret automatisk til den nye række

Lars Klintholm

Fra : Tina Nilsen

Dato : 21-09-03 23:02

Lars Klintholm <nospam2003@klintholm.com> wrote in

> Lav de første par rækker manuelt.

Har allerede gjort

> Placer markøren i databasen.

Såfremt man navngiver området "database", hvilket jeg allerede har gjort,
så vil alle databasefunktioner i Excel kunne finde området - UDEN at man
placerer curseren rigtigt. Dette er afgørende for at databasemakroer kan
fungere

> Vælg menuen Data, Formular og klik på Ny
> Formler og formater bliver kopieret automatisk til den nye række

Ja så sandelig også, det gør den jo

Det er denne funktion jeg skal bruge, men blot ved indtastning direkte i
Excel´s databaseområde ?

Mit databaseområde er navngivet fra kolonnernes overskrifter og til R65536.

Hilsen Tina