Trosretninger og Gud
Fra : thomas jensen

Dato : 15-09-03 11:39

Er der nogen der vil forklare for mig, hvordan det kan lade
sig gøre, at der er flere trosretninger, der hævder at deres Gud
er den eneste ene.

Refererer de til den samme?
Er budskabet blevet fortolket forskelligt?

Det er alment kendt at to personer kan høre to forskellige ting
af samme budskab.

Måske er der en gud men så er resten også menneskelig fortolkning.

Fra : OZ5VIB Børge Højlun~

Dato : 15-09-03 11:49

"thomas jensen" <thomas_e_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Jeg vil prøve , mon ikke det skyldes mangel på gaven visdom.
Jeg mener ikke forskel på skriftlig fortolkning for det skyldes nok at vi
ikke er vokset op til mands modenhed.
Men at nogle kirker kunne finde på at kaldes deres retning og tro og Gud for
den rigtige og andre kristne kirker er ikke kristne skyldes mangel på
visdom.
Jeg beklager at mange kristne mangler denne gave.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : thomas jensen

Dato : 15-09-03 12:04

"OZ5VIB Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> visdom.
> Jeg beklager at mange kristne mangler denne gave.

Er det ikke en selvmodsigelse at der findes flere trosretninger der
hævder at deres Gud er "master of the universe"...?

Kan det tænkes at Allah, Buhda, Gud er en og samme, blot
fortolket forskelligt af mennesket ?

Fra : OZ5VIB Børge Højlun~

Dato : 15-09-03 12:43

> "OZ5VIB Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Nej det kan ikke tænkes. Gud er Gud og Jesus er Hans søn og vores frelser
hvis vi tager imod Ham som vores frelser.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 12:51

> "thomas jensen" <thomas_e_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej det kan ikke tænkes. Gud er Gud og Jesus er Hans søn og vores frelser
> hvis vi tager imod Ham som vores frelser.

Undskyld Børge, men Gud er Gud og Jesus er Hans søn og vores frelser, uanset
om du tager imod ham som din frelser eller ikke.

Erik l

Fra : OZ5VIB Børge Højlun~

Dato : 15-09-03 13:10

"erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> skrev i en meddelelse

> "OZ5VIB Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Ja Gud er Gud.
Amen.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : thomas jensen

Dato : 15-09-03 13:22

> "thomas jensen" <thomas_e_jensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej det kan ikke tænkes. Gud er Gud og Jesus er Hans søn og vores frelser
> hvis vi tager imod Ham som vores frelser.

Jo det kan... så er alle de andre trosretninger menneskelige påfund
men ikke kristendommen ?

Fra : jørgen

Dato : 15-09-03 14:57

> Jo det kan... så er alle de andre trosretninger menneskelige påfund
> men ikke kristendommen ?

Måske en kombination af menneskelig påfund og vildledende dæmoners virke.
Der foregår en åndskamp hvor Djævelen vil forsøge at hindre mennesker i at
blive frelst og dette gør han bla. ved at lokke dem til at tro på alt muligt
andet end evangeliet.

Man kan sige at den tid vi lever i nu er et slags åndeligt tag selv bord,
hvor der er frit valg på alle hylder. Især new-age med dets mange facetter
og få krav kan lokke og fastholde mange. Selv sådan noget som horoskoper kan
opfylde menneskets trang til at tro på noget større end dem selv. På den
måde formår satan at opfylde menneskers åndelige behov og derved hindre dem
i at søge den eneste sande Gud og frelser Jesus kristus.

mvh jørgen.

Fra : Lars Pehrsson

Dato : 15-09-03 20:45

> Nej det kan ikke tænkes. Gud er Gud og Jesus er Hans søn og vores frelser
> hvis vi tager imod Ham som vores frelser.

Hvad sker der med det stakkels barn af junglen som aldrig har haft en
kinamandschance for at høre om hvilken gud der er den rigtige. Kommer
han direkte i helvedet? Hvad er retfærdigheden i det? Hvis gud virkelig
ønskede at vi skulle være taknemmelige, ville Gud så ikke have fundet på
noget lidt mere originalt end ti bud på nogle stentavler og en søn på
jorden som påstår at han er søn af gud.

(min mor arbejde i mange år på sct. hans, og hun havde indtil flere
sønner af gud, ofte sloges de om hvem der var mest søn af gud,
forskellen i dag er måske at dem tager ingen seriøst)

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 15-09-03 21:12

"Lars Pehrsson" <usenet@pehrsson.info> skrev i en meddelelse

> [...]
> ønskede at vi skulle være taknemmelige, ville Gud så ikke have fundet på
> noget lidt mere originalt end ti bud på nogle stentavler og en søn på

Tro mig, det der har Vorherre helt styr på.
Han er så retfærdig, at han ikke dømmer noget
for noget, de aldrig har hørt om - men han kender
ethvert menneskes hjerte.

Mvh.Bodil.

Fra : Elmer Jensen

Dato : 15-09-03 11:55

Hej Thomas.
Det er et stort emne du er inde på.

Der kan være mange svar.

Der kan være mange svar man ikke kan få.

HVEM ER GUD ????????????

Fra : OZ5VIB Børge Højlun~

Dato : 15-09-03 12:47

"Elmer Jensen" <har@ikke.nogen> skrev i en meddelelse
> Hej Thomas.

Gud er Hud og verdens skaber.
Alle andre fortolkninger er ikke sande.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 12:55

> "Elmer Jensen" <har@ikke.nogen> skrev i en meddelelse
>

> Gud er Hud og verdens skaber.
> Alle andre fortolkninger er ikke sande.

Men Børge dog, du befinder dig i et meget fældeskirkeligt miljø hvor alle er
af forskellige meninger, men for fredens skyld er meningerne og forskelden
ligemeget, bare du tror på Jesus

Erik L

Fra : OZ5VIB Børge Højlun~

Dato : 15-09-03 13:09

"erik larsen" <erik@larsenstruer.dk> skrev i en meddelelse

> "OZ5VIB Børge Højlund Jensen" <b-h-j@oncable.dk> skrev i en meddelelse

Ja et fælles kirkeligt hvor vi tror at Gud er Gud og at Jesus er Guds søn.
Amen.
Ja og hvis du tror på andet er det god kristen moral at fortælle andre at de
er på vej og ikke på vej til Gud i Himmelen.

--
Hej fra Børge
http://jesusnyt.webbyen.dk

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 13:21

> [...]
de
> er på vej og ikke på vej til Gud i Himmelen.

Kære børge, de tror alle på at Jesus er Guds søn bare på forskellige måder.

Jesus siger ;

Joh 14 v21 Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker
mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske
ham og give mig til kende for ham.«

Og det sotere mange der tror på at Jesus er Guds søn fra de frelste. Og din
tro om at alle der tror på at Jesus er Guds søn holder ikke vand.

Matt 7 v21 Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i
Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.

Og Jesus siger i Matt 7 v 21 stemmer med det Jesus siger i Joh 14v21, Gud
stiller nemlig et krag om lydighed.

Så Børge, tænk over det igen

Erik L

Fra : AF

Dato : 15-09-03 16:28

erik larsen erik@larsenstruer.dk skrev dette:

[ ... ]
> [...]
> ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje.
>
> Og Jesus siger i Matt 7 v 21 stemmer med det Jesus siger i Joh

Jamen Erik dog, vil du nu til at geninføre Loven i evangeliet? Hvad er
den dog af?

Men ellers er jeg da fuldstændig enig med dig i dette udsagn! Man
skulle jo næsten tro du var på vej til at blive adventist

http://sdanet.dk/ + http://skabelsen.info/
*** *Alle med debatforum* ***

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 17:12

"AF" <AP14412552@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> komme

> 14v21,

> Jamen Erik dog, vil du nu til at geninføre Loven i evangeliet? Hvad er

Hold da helt kæft mand, det er Jesus der siger det ikke jeg --------- læs
igen --

> Men ellers er jeg da fuldstændig enig med dig i dette udsagn! Man
> skulle jo næsten tro du var på vej til at blive adventist

NÆ du, jeg bliver frelst uden at holde den frelsende adventist sabaten

Erik L

Fra : AF

Dato : 15-09-03 17:36

> Hold da helt kæft mand, det er Jesus der siger det ikke
jeg ---------
> læs igen --

Ja, bemærkelsesværdigt, ikke sandt!

> NÆ du, jeg bliver frelst uden at holde den frelsende adventist
sabaten

Tja, endnu engang kommer du med et udsagn stik imod hvad du godt
ved! - men det er jo ikke noget nyt, så hvad med at vi skiftede emne?

Fra : erik larsen

Dato : 15-09-03 17:43

> jeg ---------
>
> Ja, bemærkelsesværdigt, ikke sandt!

sikkert for dig

Erik L

Fra : AF

Dato : 15-09-03 17:47

> sikkert for dig

nå ja, den forstod du jo heller ikke, - men det vel heller ikke undre
nogen

Fra : erik larsen

Dato : 16-09-03 11:52

> nå ja, den forstod du jo heller ikke, - men det vel heller ikke undre
> nogen

lad være med at omtale dig selv i flertal, det lyder grimt.

Erik L

Fra : thomas jensen

Dato : 15-09-03 13:21

> "Elmer Jensen" <har@ikke.nogen> skrev i en meddelelse
>

> Gud er Hud og verdens skaber.
> Alle andre fortolkninger er ikke sande.

Lige netop hvad andre fortolkninger siger om
kristendommen....

Fra : Niels Peter

Dato : 15-09-03 14:09

Elmer Jensen wrote:

> HVEM ER GUD ????????????

Det har han så vidt jeg husker selv fortalt Moses (husker desværre ikke
stedet): "Jeg er den, som er".
Om man så bliver klogere af den besked, er så en anden sag.

Niels Peter

Fra : Elmer Jensen

Dato : 15-09-03 15:01

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-09-03 14:54

"Elmer Jensen" <har@ikke.nogen> wrote in message
> Hej Thomas.
> Det er et stort emne du er inde på.
>
> Der kan være mange svar.
>
> Der kan være mange svar man ikke kan få.
>
> HVEM ER GUD ????????????

Gud = advokat = den vi påkaller.

Jhwh blir ofte tolka til jehova som så betyr noko som "den (det?) som er.

Eg trurat mykje handler om å skjønna kva "skrifta" fortel. Når tydingane er
så forskjellige, er det for meg innlysande at mange tek feil.

HM

Fra : Vidal

Dato : 15-09-03 19:31

"Harald Mossige" <haraldmnospam@hkabel.no> skrev i en meddelelse news:3f65c458$1@news.wineasy.se...

Jeg ynder at fortælle at kristendommens gode ven, Michael Rothstein,
siger, der i tidens løb har været 35000 forskellige kirker. For mig lyder
tallet som at være noget i overkanten. Men hvis de 34999 har taget fejl,
er vi kun nogle få, der bliver frelst. Så er de, der har killfilet mig selv ude
om det.

> Eg trurat mykje handler om å skjønna kva "skrifta" fortel. Når tydingane er
> så forskjellige, er det for meg innlysande at mange tek feil.

Tjah, her i dlk har vi jo hele tiden travlt med at fortælle at andre tager fejl.
Men når tydningerne er så forskellige af den samme bog kan vel enten
(næsten) ingen siges at have ret eller (næsten) alle.

Hvis vi tager alle andre verdens gudsopfattelser med bliver det endnu
sværere.

Gud er en størrelse, der ikke er sådan at snævre ind, selv om vi alle
forsøger det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche mener.
Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik noget

Fra : Niels Peter

Dato : 15-09-03 14:07

thomas jensen wrote:
> [...]
> af samme budskab.
>
> Måske er der en gud men så er resten også menneskelig fortolkning.

Jeg tror, der findes forskellige trosretninger, fordi mennesker er
forskellige og har behov for forskellige indfaldsvinkler til Gud.
Jeg ser det lidt som et bjerg, hvor det gælder om at nå op til tinden.
Nogle foretrækker at gå op ad sydsiden, mens andre finder det lettere
fra nordsiden osv.

Niels Peter

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Harald Mossige

Dato : 15-09-03 15:56

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ser det lidt som et bjerg, hvor det gælder om at nå op til tinden.
> Nogle foretrækker at gå op ad sydsiden, mens andre finder det lettere

Med andre ord; Kvar enkelt er "salig" i si tru?

HM

Fra : Niels Peter

Dato : 16-09-03 13:29

Harald Mossige wrote:

> Med andre ord; Kvar enkelt er "salig" i si tru?
>
> HM

Jeg vil i al fald ikke påtage mig at dømme nogen inde eller ude.
Det er der kun én, der er kvalificeret til, og han har i øvrigt udtalt,
at han ikke kom for at dømme verden, men for at frelse den.

Niels Peter

Fra : Erik.D

Dato : 15-09-03 23:35

> [...]
> Er der nogen der vil forklare for mig, hvordan det kan lade
> sig gøre, at der er flere trosretninger, der hævder at deres Gud

Svært at redegøre for, men her er nogle væsentlige grunde.

Punkt 1 : Menneskets nedarvede drift imod guddommelige svar på livets store
spørgsmål (religiøs drift) Punkt 2 : Religionens fortræffelige evne til at
beherske folkemasserne (magtbegær) Punkt 3 : Religionens lokkende tilbud og
åndeverdens manifest (okulte hændelser)

> Refererer de til den samme?

Katagorisk nej ! Hvis der kun findes en sand Gud, som kun har givet en sand
kilde, til bedømmelse af sandheden eller løgnen og således kun åbenbare sig
på dette ene og absolutte grundlag...Må alle andre guder og budskaber
tilskrives som værende " falske ".

> Er budskabet blevet fortolket forskelligt?

I nogle tilfælde, ja ! I andre, er der blot tale om et sprog og
udtrykssammenfald der tilsyneladende samler trosretninger (religioner), men
altså i forhold til den absolutte sandhed, gør det på et misvisende
grundlag.

> Det er alment kendt at to personer kan høre to forskellige ting
> af samme budskab.

Tja.....Men tager du udgangspunkt i evangelisk kristendom, er det svært at
forstå hvordan denne forskel kan optræde. Problemet du her nævner, er
nærmere et sympton end det er selve årsagen til menneskers forskellige
reaktioner.

> Måske er der en gud men så er resten også menneskelig fortolkning.

Der ER en Gud !!!!!

Resten ??.....er et utroligt nuanceret spørgsmål.

--

E.Dalgas