Netværk i en lang bygning
Fra : Leonard

Dato : 09-04-01 12:00

Jeg skal etablere et netværk i lang bygning.
I den ene ende er der ADSL-forbindelse, i den anden ende er der
printere og kopimaskine, der skal tilsluttes. I rum imellem de to
ender er der 1 eller flere PCere, der skal tilsluttes, så de alle kan
dele ADSL-forbindelsen og skrive ud på printerne.

Jeg har tænkt mig at der skal trækkes et kabel fra rum til rum og i
hvert rum kan der så enten bare sløjfes videre eller sættes en
switch-box, der sløjfer videre og deler ud i rummet. På den måde
regner jeg med at undgå problemer med for lange kabler og få en god
fleksibilitet i mulighederne.

Er det helt galt tænkt ?
Er det vigtigt at alt der tilsluttes netværket har samme nul ?
- så skal der etbaleres edb-strøm i samme omgang.

--
mvh Leonard - http://leonard.dk/

Fra : erik klausen

Dato : 09-04-01 12:16

Leonard wrote:

> [...]
> ender er der 1 eller flere PCere, der skal tilsluttes, så de alle kan
> dele ADSL-forbindelsen og skrive ud på printerne.

Standardmåden er at etablere et eller flere krydsfelter, hvorfra der
trækkes kobberkabling til hver PC/printer. Forbindelsen fra krydsfelt til
PC/printer må være op til 100 meter. Så hvis din bygning er op til 200
meter lang kan du klare det med ét krydsfelt i midten.

Har du flere krydsfelter kan de kobles sammen med en backbone; her bruger
man gerne lysleder.

> Er det vigtigt at alt der tilsluttes netværket har samme nul ?
> - så skal der etbaleres edb-strøm i samme omgang.

Inden for samme krydsfelt, ja. Er enhederne adskilt af lysleder er det
ligemeget.

I et projekt som dette vil jeg anbefale at du tager kontakt til et
elektrikerfirma, der har udført edb-kabling før, og lader dem planlægge
installationen. Du skal alligevel bruge dem til at udføre arbejdet.
Hvis du ikke ved noget om kabling kan du rende ind i mange problemer, som
det tager mange nætter og news-indlæg at afklare.

mvh.
Erik Klausen

Fra : Arne Keller

Dato : 13-04-01 13:12

On Mon, 09 Apr 2001 10:59:34 GMT, not2@sporty.dk (Leonard) wrote:

> [...]
>switch-box, der sløjfer videre og deler ud i rummet. På den måde
>regner jeg med at undgå problemer med for lange kabler og få en god

ja
Sørg for at få etableret en fornuftig Cat 5E eller bedst en Cat 6
installation, så er du sikker på ikke at rende ind i problemer i
fremtiden.

Læs evt. mere her:
http://www.kabling.dk/kabling/index.html

Hvis du som anbefalet i et andet indlæg skal bruge en installatør er
der nogle fornuftige her:
http://www.kabling.dk/systemer/installatxrer.htm

>Er det vigtigt at alt der tilsluttes netværket har samme nul ?
>- så skal der etbaleres edb-strøm i samme omgang.

Det er vigtigt at du får en elinstallatør til at gennemgå
installationen for at sikre at alt er korrekt udført.

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.