Scalar leg ?
Fra : RuneR

Dato : 16-09-03 11:19

Her i weekenden lagde min scalar hun æg, hannen hjalp til hvor han kunne
Og de jagede de andre fisk væk og luftede pænt ægene. Men da mørket faldt på
kunne de ikke forsvare ægene, så næste morgen var de væk.

Min plan er at efter endt leg (næste gang) at hive bladet over i et lille
akvarie hvor jeg kan nurse dem selv.
Hvor tit leger de ? Og jeg har ledt efter noget anti skimmel middel hvad
skal jeg købe ? Andre tips ?

--

MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-03 13:07

Hej Rune

Vi har scalare der leger og der går 14 dage næsten på timen hos os mellem
legeturene en 3-4 gange så holder de en pause.

Ja æggene forsvinder når mørket falder på og alt bliver stille JEP. Vi lader
lyset være tændt i de 48 timer det tager inden æggene begynder at klække.
Så sætter vi dem i et lille ruge/føde-kasse ( til at hænge inde i akvariet )
dels for at vandet er det samme og at temp er den samme.
Pas på med at løfte genstanden med æg op af vandet ( har vi meget dårlige
erfaringer med ) Husk at fjerne de æg der bliver hvide eller grå så skimmel
ikke spreder sig til ungerne. kan gøres med pincet.
Man kan tilsætte noget skimmel hæmmende ( kan ikke huske hvad det hedder )
men det kan være svært hvis det er i en fødekasse.
Hvis man er bange for at ungerne falder ud ved hullerne kan man sætte en af
fruens tynde nylonstrømper uden om

Held og Lykke

Fra : Ib Madsen

Dato : 18-09-03 20:03

Hej den bedste måde at lave scalarer på er:
Flydt æggene over i 90 % blødt vand og 10 % akvarievand.
Ikke blødt vand hentet på vaskerierne, det dur ikke.
Akvariet skal være helt rent og gerne kun 12- 20 liter.
Tilsæt svampemiddel men kun havldelen af doseringen som står på flasken.
Sæt bladet eller potten med æggene over i akvariet, det gør ikke noget at de
kommer over vand i mens du flytter dem.
Sæt en luftsten i akvariet med lidt luft, og ikke direkte på æggene.
For hvis luften er for kraftig kun du skade ungerne når de kommer ud af
æggene.
Når de er klækket er det MEGET vigtigt at du ikke fodre før de svømmer 2-3
dage, de dør hvis der er skidt på bunden de falder ned i.
Foder med nyklækket artemia.
Sæt et filter med en svamp i akvariet i stedet for iltstenen, det skal være
en svamp så ungerne ikke bliver suget ind.
Skift lidt vand hver dag i begyndelsen og rens bunden med et lille stykke
slange.
Jeg har lavet og solgt mange scalarer. og det største kuld var på 1207 stk.
normat er kuld størrelserne på 250 - 600 stk.
Mine avlsfisk lagde æg hver 7. dag, hvis æggene vel og mærke blev flyttet.
Når du fodre scalarer op så husk at give dem plads ellers for de dårlige
ryg- og bugfinner.
Du kan lave rigtig mange scalarer, og pas på ikke at lave for mange, de skal
jo også sælges.
Har du spørgsmål kan du ringe.
hilsen
Ib Madsen Dyrehandler i Odense