Alktiespil betalt af enkeltmandsfirma ?
Fra : morten sorensen

Dato : 19-09-03 10:18

Jeg ser at man kan lave en firmatilmelding på aktiespillet på
www.aktiespil.tv2.dk

Ville jeg kunne betale dette over mit enkeltmandsfirma uden at Told&Skat
stejler ?

morten sorensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 19-09-03 10:23

In <4Ozab.82724$Kb2.3567792@news010.worldonline.dk> morten sorensen <morten@invalid.mortens.net> writes:

>Jeg ser at man kan lave en firmatilmelding på aktiespillet på
>www.aktiespil.tv2.dk

>Ville jeg kunne betale dette over mit enkeltmandsfirma uden at Told&Skat
> stejler ?

Det ville vaere dumt, for saa skal en evt. gevinst jo beskattes som en indtaegt, saa
skattevaesnet faar halvdelen. Hvis du derimod deltager som privat-person, skal du
betale 15% i gevinst-afgift.

/Martin

Fra : morten sorensen

Dato : 19-09-03 10:50

Martin Moller Pedersen wrote:

> Det ville vaere dumt, for saa skal en evt. gevinst jo beskattes som en indtaegt, saa
> skattevaesnet faar halvdelen. Hvis du derimod deltager som privat-person, skal du
> betale 15% i gevinst-afgift.

OK - den vinkel havde jeg ikke overvejet.

Hvorfor kan man så i det hele taget lave firmatilmeldinger ?

morten sorensen

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 19-09-03 11:12

In <MfAab.82734$Kb2.3568866@news010.worldonline.dk> morten sorensen <morten@invalid.mortens.net> writes:

>OK - den vinkel havde jeg ikke overvejet.

>Hvorfor kan man så i det hele taget lave firmatilmeldinger ?

Well, et A/S betaler ikke saa meget i skat, som en privat-person.

/Martin

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 19-09-03 12:00

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Well, et A/S betaler ikke saa meget i skat, som en privat-person.

Et A/S betaler cirka 30%, hvilket er mere end de 15% som du siger en
privatperson blot skal betale. Hvis man er i VS burde det også kun være 30%.

Imidlertid ser T&S ikke med milde øjne på aktiehandel med likviditet
opsparet i VS, dvs. man bliver personbeskattiget af de penge man bruger til
handlen, det år man køber aktierne.

--
Anders Vind Ebbesen
Ugebrevet Ignorant: http://www.webbesen.dk

Fra : morten sorensen

Dato : 19-09-03 12:17

Anders Vind Ebbesen wrote:

> Imidlertid ser T&S ikke med milde øjne på aktiehandel med likviditet
> opsparet i VS, dvs. man bliver personbeskattiget af de penge man bruger til
> handlen, det år man køber aktierne.

OK - så det der med at have sin pension i form af aktier købt i et firma
- det går ikke ?

Der er muligvis andre ulemper ved det - udover at ens pension er væk
hvis firmaet går konkurs.

morten sorensen

Fra : Henrik Hansen

Dato : 21-09-03 20:32

Nedenstående kan ikke sidestilles med og omhandler ikke reel aktiehandel,
hvorfor amn slet ikke behøver at snakke om beskatning af avancer.

Der er tale om et beløb som betales for at få adgang til konkurrencen. Der
vil ikke kunne foretages fradrag i den skattepligtige opgørelse jf.
Statsskattelovens § 6 - idet der ikke er tale om en driftsomkostning.

- Ville man synes at det var rimeligt folk trak udgifter til Lotto eller
klasselotteriet ???????

Reelt spørger du om man kan betale det over firmaet. Ja, under forudsætning
det bogføres som privat hævet og dermed udtræk til ejeren - dette beløb
indgår ikke i opgørelsen af den skattepligtige indkomst.

MVH
Henrik

ovenstående er min egen vurdering af det beskrevne samt under hensynstagen
til dem af mig kendte regler.

Fra : HH

Dato : 19-11-03 22:38

> [...]
> www.aktiespil.tv2.dk
>
> Ville jeg kunne betale dette over mit enkeltmandsfirma uden at Told&Skat

Hejsa...

jeg mener at dette emne en gang har været der, men hvorvidt det var dig der
spurgte ved jeg ikke.

For at du kan fratrække en udgift i erhvervsmæssig sammenhænge skald en
opfylde Statsskattelovens § 6, hvorom gælder at udgifter der kan fratrækkes
er udgifter der enten er med til at, sikre, ehverve eller vedligeholde den
erhvervsmæssige indkomst.
Betaling af gebyr til et aktiespil kan jeg ikke se opfylder betingelserne i
§ 6. Det kan sidestilles med lotto, ville man trække det fra ??

Ligeledes vil jeg henlede opmærksomheden på at der ikke er tale om regler
der falder ind under aktieavancebeskatningslovens bestemmelser, på nogen
måde, idet der ikke er tale om reel aktiehandel med fiktiv aktiehandel, med
"spillemønter".

Du kan ikke trække dem fra. At spillet udbydes som firmaspil, selvom du ikke
kan trække det fra, skal nok tillægges markedsføringsmæssige aspekter frem
for skattemæssige.

MVH

Henrik Hansen