Forskel på position absolut og relative?
Fra : Angelbo

Dato : 13-09-03 06:34

Hej NG

Jeg har siddet og leget med at lave min hjemmeside om. Jeg ville gerne lave
den i css, så den er lidt lettere at opdatere, og det fungerede sådan set
også meget godt - på min egen pc. Problemet var bare, at da jeg på mit
arbejde åbnede min side, så rykkede det hele rundt, og det selvom jeg har IE
både herhjemme og på arbejdet. Jeg havde placeret elementerne med "position
absolute", kan det have noget at gøre med det? Jeg har læst IDG´s hæfte om
stylesheets, hvor der står, at absolute placerer elementerne i forhold til
siden, mens relative placerer dem i forhold til hinanden, men hvordan
fungerer relative? Jeg kan tilsyneladende ikke få det til at virke. Nu er
jeg gået tilbage til tabeller, som jeg synes er meget lettere at arbejde
med, når man bygger siden op, men desværre lidt tungt, når man skal
opdatere:(
Nogen, der kan hjælpe en begynder i css?

Mvh
Lisbeth
http://www.angelbo.net/galleri/

--
www.angelbo.net

Fra : Angelbo

Dato : 13-09-03 07:27

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med, når man bygger siden op, men desværre lidt tungt, når man skal
> opdatere:(
> Nogen, der kan hjælpe en begynder i css?

OK, jeg tror, jeg fandt noget her, jeg kan bruge.
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/floating.asp
men vil stadig gerne høre forskellen på absolut og relative.

Mvh
Lisbeth

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 13-09-03 10:14

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> wrote in

> men vil stadig gerne høre forskellen på absolut og relative.

Hvis et element sættes til position absolute tages elementet ud af det
normale flow. Dvs. det optager intet plads det sted hvor elementet skulle
placeres hvis der ikke blev sat position absolute. Elementet placeres
herefter i forhold til det nærmeste "containing block".

Ved position relative placeres elementet som normal og derefter forskydes det
i forhold til denne placering. Der kommer altså et "hul" der hvor elementet
skulle have været placeret.

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>