Skærme
Fijala 3554
TFT "multiscan"..
Fra : Kim Søvsø Pedersen

Dato : 19-09-03 20:43

Hej

Jeg sad i dag og diskuterede TFT vs. CRT og hvorvidt der findes TFT-skærme,
der kan køre lige godt med forskellige opløsninger. Jeg er af den
overbevisning, at der ikke findes sådanne TFT-skærme, fordi antallet af
pixels på et TFT-panel er fast, men min kammerat siger, at sådan er det også
med CRT-skærme.

Hvad er det der gør, at en CRT kan køre lige godt i f.eks. 1024x768 og
1600x1200, og en TFT ikke kan? Og findes der TFT-skærme med denne
funktionalitet?

Mvh
Kim

Fra : Kim Correll

Dato : 19-09-03 22:52

Hej Kim

En TFT har en optimal opløsning som er den største opløsning, den er opgivet
til. For 17, 18 og 19" er opløsningen næsten altid 1280x1024. Man kan ikke
sætte opløsningen op til f.eks. 1600x1200, da hver pixel på skærmen svarer
til hver pixel i opløsningen. Man kan derimod godt gå ned i opløsning, hvor
skærmen så ekstrapolerer hen over flere pixels. Resultatet er for det meste
et lidt mere uklart billede, afhængigt af skærmens kvalitet.

En CRT-skærm er i princippet én prik, som bevæger sig meget hurtigt hen over
skærmen og tegner billedet. Derved er det ligegyldigt, hvilken opløsning man
bruger, billedet vil være lige skarpt eller sløret, om man vil.

De to er altså vidt forskellige teknologier og kan ikke umiddelbart
sammenlignes.

Hilsen
Kim