Skærme
Fijala 3554
Opløsning/Hz spørgsmål...?
Fra : Magnus

Dato : 15-09-03 13:39

Man skal op på min. 75 Hz for at en skærm den ikke flimre siges det.
Men hvordan hænger det sammen med Hz og opløsningen.

På disse to 19" skærme herunder er der oplyst to opløsninger og to
frekvenser.

Size: 19" ( 18" viewable)
Max Resolution: 2048x1536 @61Hz

Max Resolution: 1600x1200 @76Hz

Vil den første kunne opnå flere Hz end nr. 2 hvis den kørte i samme
opløsning på 1600?
Jeg ville gerne have over 80Hz i en opløsning på 1600 hvis det er til at
betale?

/Magnus

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-09-03 14:14

"Magnus" <arnason@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Max Resolution: 2048x1536 @61Hz
>
> Max Resolution: 1600x1200 @76Hz
>

> Vil den første kunne opnå flere Hz end nr. 2 hvis den kørte i

Måske, det afhænger jo af hvilken skærm du snakker om, og det siger du
jo ikke.

> Jeg ville gerne have over 80Hz i en opløsning på 1600 hvis det er
> til at betale?

Hvor mange penge har du?

Samsung Syncmaster 959NF kan klare 1600x1200@ 87Hz
pris 2350,-

Eizo T766 kan klare 1600x1200@ 86Hz
pris 5900,-

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Peter T.

Dato : 15-09-03 15:00

Magnus wrote:

> Man skal op på min. 75 Hz for at en skærm den ikke flimre siges det.
> Men hvordan hænger det sammen med Hz og opløsningen.

Jeg skal bruge 85hz for ikke at kunne se flimmer. Men det er så
forskelligt fra person til person.

> Vil den første kunne opnå flere Hz end nr. 2 hvis den kørte i samme
> opløsning på 1600?

Muligvis.

> Jeg ville gerne have over 80Hz i en opløsning på 1600 hvis det er til at
> betale?

Jeg har købt en meget billig sekundær 19" Hyundai 910P+ hos www.oneshop.dk
til 1250 kr i juli, som klarer sig fint ved 1600*1200@85hz. Dog ser det ud
til, at prisen for denne model er steget knap 400 kr sidan da. :/ Men
prisen taget i betragtning er den absolut glimrende til langt de fleste
formål.

--
Mvh. Peter T. (ved svar; tag gebisset ud af min emailadresse!)
Korrekt citering -> <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-03 15:55

"Magnus" <arnason@email.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> opløsning på 1600?
> Jeg ville gerne have over 80Hz i en opløsning på 1600 hvis det er til at

Ikke nødvendigvis, det du får oplyst er hvad skærmene max kan køre.

For at finde ud af hvad skærmen kan opdatere med i 1600x1200 er du nødt til
at tyge til en manual eller mail til producenten. Evt. spørge en
forhandler.

--
Bjarke Andersen

Fra : Magnus

Dato : 15-09-03 17:05

Hvor kan jeg se hvad min nuværende skærm kører af Hz?

Min 6 år gamle Nokia skærm viser i skærmens menu 48,8kHz og 60 Hz men hvad
er den aktuelle Hz skærmen?

/Magnus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 15-09-03 17:24

> Hvor kan jeg se hvad min nuværende skærm kører af Hz?
>
> Min 6 år gamle Nokia skærm viser i skærmens menu 48,8kHz og 60 Hz men
> hvad er den aktuelle Hz skærmen?

Nogle skærme, som din Nokia, kan vise den aktuelle frekvens i menuen,
ellers kan du se det, ved at se hvad du har sat skærmen til at køre med i
styresystemet.

Hvad din skærm kan klare, kan du være heldig at se i fx. Windows systemer
ved at installere driveren til præcist den skærm du bruger. Eller
installere Plug&Play skærm driveren og håbe at din skærm understøtter DCC
information, som gør at skærmen udveksler tekniske oplysninger til
computeren.

Resualtatet er at så sørger Windows for at du kun kan sætte de
indstillinger som din skærm nu kan klare.

På Windows systemer gør du følgende for at komme ind og ændre
indstillingerne:
Start->Indstillinger->Kontrolpanel->Skærm->Indstillinger->Avanceret->Skærm

--
Bjarke Andersen