Abit KT7 Raid - dødt?
Fra : Kasper Ø.

Dato : 20-09-03 11:48

Efter nogle "eksperimenter" i BIOS'en døde min pc totalt (kunne SLET ikke
starte op!). Fik dog et fif og at nulstille BIOS'en. Dette er så gjort ved
at flytter jumperen CCMOS1 (og fjerne 5v batteriet), herefter startede den
fint op, jeg gik med det samme ind i BIOS'en for at stille klokken - så døde
den igen!

Er det bare mit 5v batteri der trænger - eller MB dødt? Det skal siges at
jeg også har haft en del probs i XP med at den fryser... Boardet er ca.
33-34 mdr. gammelt - og har arbejdet "rimelig hårdt".

Kasper

Fra : Ukendt

Dato : 20-09-03 13:15

Kasper Ø. wrote:

> Er det bare mit 5v batteri der trænger - eller MB dødt? Det skal siges at
> jeg også har haft en del probs i XP med at den fryser... Boardet er ca.
> 33-34 mdr. gammelt - og har arbejdet "rimelig hårdt".

KT7 er desværre fra den generation(1998-2001) af bundkort der blev
produceret med dårlige kondensatorer.
Det var ikke kun Abit-bundkort som havde det problem, det var også mange
andre producenter.
Abit var bare de eneste der var ærlige nok til at indrømme, at der var
et problem.
Se evt. http://www.motherboardrepair.com/

Jeg har også et dødt bundkort liggende, med kondensatorer som tydeligvis
ikke har det godt.
Der står Jackcon på dem.
Her er en liste over de mærker af kondensatorer fra den årgang, som
typisk står af:

Choyo
Jackcon
Jpcon
Sanyo
Tayeh

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-09-03 13:20

"Jens C. Hansen [Odense]" <jch©greylion·dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> andre producenter.
> Abit var bare de eneste der var ærlige nok til at indrømme, at der var

Ja lige præcis check om kondensatorerne buler i toppen.
Hvis de gør det, skal de skiftes, eller bundkortet skal kasseres.

Jeg har selv et KT7A-Raid med dårlige kondensatorer, den frøs under
eksempelvis spil.
Dette er netop et symptom på dårlige kondensatorer.

Dem på mit KT7A-Raid er Jackcon.

Fra : Kasper Ø.

Dato : 20-09-03 13:33

> Jeg har selv et KT7A-Raid med dårlige kondensatorer, den frøs under
> eksempelvis spil.
> Dette er netop et symptom på dårlige kondensatorer.

Det var ikke engang når pc'en blevet "presset", også når jeg bare surfere
eller andre småting... Pis, så må jeg jo ud og finde en ny ,(( Godt priserne
er faldet MEGET siden for 33 mdr. siden.... Kunne være man skulle have en
bærbar - bare lidt surt når man lige har købt 110 GB disk

Kasper

Fra : Martin Johansson

Dato : 20-09-03 14:44

"Kasper Ø." <bil@jagt.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er faldet MEGET siden for 33 mdr. siden.... Kunne være man skulle have en
> bærbar - bare lidt surt når man lige har købt 110 GB disk

Har du tjekket at det er kondensatorerne?
Du kan jo se det direkte på bundkortet.
Buler de op er de som sagt døde.
Det skal lige siges at de godt kan skiftes, så kan du spare et nyindkøb.
Hvis det ikke er kondensatorerne kan det jo være mange andre ting man kan
fikse.