Problem med 8RDA3+
Fra : Mikkel Westh

Dato : 19-09-03 10:54

Hej alle..

Jeg har købt en opgradering af min pc.
Den består af:
Epox 8RDA3+
AMD Thoroughbred 2100+ AIUHB (Super Extreme Stepping)
2x 512 mb Kingston HyperX PC3000 (skiftet ud til 2* 256 mb HyperX PC3500,
forklaring følger).
Og en Thermal Take TR2-M3 cpu køler (ved godt den er elendig men det er kun
en midlertidig løsning).

Har derudover et Palit Daytona GF4-Ti4200 m. 128 mb.
En Seagate Barracuda IV 40 GB
CD-rom, og Pioneer DVD drev.
Alt sammen monteret i et Chieftec DX-01DB-USB. (Så altså med en Chieftec
PSU).

Efter installation af Windåse, kører den helt fint, og genstarter f.eks. så
snart man trykker genstart.
Efter installation af lidt programmer og lidt spil, kan der gå mange
minutter, før den begynder at lukke compen ned.
Havde lidt samme problem med min gamle comp, og det eneste levn der er
tilbage fra den er harddisken som jeg bruger nu. Kan en ny løse det problem?

Har endnu et, og det er det største problem.
Jeg ikke kan overclocke.
Det kan jo ikke være rigtigt, da det er et overclocker motherboard,
overclocker CPU, og rammene skulle også nemt kunne clockes. AGP Frequency er
sat til 66% så det ikk bliver clocket, sammen med det andet.
Biosen er af nyeste slags, og bundkortets drivere er også de nyeste.

CPUen kører som default 13*133, og burde uden problemer komme op og køre 200
fsb, med f.eks. 11 som multiplyer. Det kan den bare ikke.
Hvis jeg sætter fsb til 166, kan windows godt starte op, men fryser efter
lidt tid i et program. Varmen burde umiddelbart ikke være et problem, udover
måske på grafikkortet, som ganske enkelt er så varmt at jeg brænder mig på
bagsiden af GPU'en. (jeg har allerede afmonteret køleren, og fjernet
kølepasta, og lagt Arctic Silver III på. Stadig brænd varm.

Jeg returnerede de første sæt ram, i den tro at det var dem der var
flaskehalsen på pc'en, men det hjalp ikke at skifte dem ud til hurtigere.

Har søgt hjælp fra alle mulige, men ingen har kunne komme på et bud på hvad
der er galt.
Er ærlig talt møg træt af det, og er på nippet til at lade lortet være, og
ikke gide computer mere, for jeg har ikke haft andet end, problemer, og
ingen der kan hjælpe.

Skal lige siges at der er et OK airflow i kabinettet, 2x udsugning i toppen,
og siden pillet af. Har normalt også 2 blæsere på bagsiden, lige under
PSU/over CPU.

Ville blive så enormt glad hvis i kan hjælpe mig.
Hvis ikke i kan, køber jeg måske nyt system efter jul (tjener en del penge i
december), og kan så håbe på at det vil virke.

Posten var måske ret forvirrende, men ville have så mange detaljer med som
muligt. Og har ret mange problemer

Mvh Mikkel

Fra : Martin Johansson

Dato : 19-09-03 19:55

"Mikkel Westh" <mikkelwesth@privat.dk> skrev i en meddelelse
[SNIP]

> [...]

> Havde lidt samme problem med min gamle comp, og det eneste levn der er
> tilbage fra den er harddisken som jeg bruger nu. Kan en ny løse det

Jeg tror ikke det er harddisken der laver ballade.
Det kan også være din PSU, det er ikke den allerbedste.
Hvor kraftig er den?

> [...]
> sat til 66% så det ikk bliver clocket, sammen med det andet.
> Biosen er af nyeste slags, og bundkortets drivere er også de nyeste.

Hmm kender ikke lige Biosen på et Epox board, men hvis din AGP står til 66
Mhz så er det ikke der problemet er.

Er den stabil ved standard hastighed?

> [...]
> bagsiden af GPU'en. (jeg har allerede afmonteret køleren, og fjernet
> kølepasta, og lagt Arctic Silver III på. Stadig brænd varm.

Nyere hurtige grafikkort er pr. definition meget varme, så lad være med at
gøre mere ved det lige nu.

Jeg spørger lige igen? Er den stabil ved standard hastigheden?
Har du prøvet at justere det der hedder Vcore?
Det er hvor meget strøm processoren får.
Prøv at give den et nøk opad og prøv så at OC igen.
Du skal ikke sætte den mere end 01-0.15 volt op ad gangen.

> [...]
> ikke gide computer mere, for jeg har ikke haft andet end, problemer, og

Rolig nu, man skal bare starte fra en ende af så løses problemet sikkert.

> Skal lige siges at der er et OK airflow i kabinettet, 2x udsugning i
toppen,
> og siden pillet af. Har normalt også 2 blæsere på bagsiden, lige under
> PSU/over CPU.

Har du ikke nogen indsugning i fronten af kabinettet?
Det vil helt sikkert være en hjælp til at få temperaturen ned.