Hvor meget giver Dual Ram ?
Fra : Claus Hansen

Dato : 14-09-03 00:41

Jeg har ladet mig fortælle at Dual ram ikke rigtigt gør den store forskel på
et nForce chipset men derimod giver en stor del på et intel...
Nogle der kan be- eller afkræfte dette ?

Og i så fald af at det er sandt hvorfor er der så en forskel/hvor i ligger
forskellen ?

/Claus

Fra : Henning Larsen

Dato : 14-09-03 08:10

"Claus Hansen" <claushansendkSLETMIG@SLETMIGhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3f63aaee$0$97259$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]

> Nogle der kan be- eller afkræfte dette ?
>
> Og i så fald af at det er sandt hvorfor er der så en forskel/hvor i ligger

Computerbladet Alt om Data lavede en ram-test i juli-nummeret, og her gav
dual channel en gevinst på ca. 62% i forhold til single channel på et Intel
chipset. En tilsvarende test på nForce2 viste der ingen gevinst var ved dual
channel på dette chipset. Bladet havde ikke noget bud på en forklaring på
nForce2 resultaterne.

hilsen Henning Larsen

Fra : Peter Christiansen

Dato : 14-09-03 08:34

"Henning Larsen" <henning@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dual
> channel på dette chipset. Bladet havde ikke noget bud på en forklaring på

Det er da ikke svært at forklare.
En ny Intel P4 med f.eks. 200 MHz FSB (800 QDR) har en båndbredde på 6,4
GB/S. Et DDR 400 modul kan overføre 3,2 GB/S og kan derfor kun dække 50 % af
en P4's behov. 2 moduler (Dual Channel) kan derfor dække CPU'ens behov.
En ny Athlon med 200 MHz FSB (400DDR) har en båndbredde på 3,2 GB/s, hvilket
jo kan dækkes af et DDR 400 modul. Dual channel på en Athlon har derfor
meget lille effekt, hvis det overhovedet har nogen.

mvh
Peter

Fra : Claus Hansen

Dato : 14-09-03 14:38

Det lyder faktisk rimeligt logisk! Jeg takker! ;)

/Claus

Fra : Jakob M

Dato : 14-09-03 20:52

Claus Hansen wrote:
> Jeg har ladet mig fortælle at Dual ram ikke rigtigt gør den store
> forskel på et nForce chipset men derimod giver en stor del på et
> intel...
> Nogle der kan be- eller afkræfte dette ?

Ja, her er forklaringen. http://www.overclockers.com/tips00157/

Mvh
Jakob