Ang betaling af fragt
Fra : Stedmoderen

Dato : 19-09-03 16:42

Hejsa,
hvor kan jeg finde nogen links til hvilke rettigheder eller pligter der er
når en mor med forældremyndighed over et barn flytter til en anden landsdel.
Jeg mener der er et eller andet om at moderen har "pligt" til at betale en
del af udgifterne til transport. Men er jeg helt galt på den? Men kan I
komme med nogen links?

Stedmoderen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 19-09-03 17:08

Stedmoderen wrote:
> [...]
> "pligt" til at betale en del af udgifterne til transport. Men er jeg
> helt galt på den? Men kan I komme med nogen links?

så vidt jeg ved kan det kun komme på tale via en dommerkendelse og hvis
moderen flytter barnet til udlandet.....
jeg fandt dette citat:
"Den af forældrene, der har barnet boende, kan i særlige tilfælde pålægges
at deltage i transporten af barnet og kan i den forbindelse eventuelt også
pålægges at afholde udgifterne til denne del af transporten. Dette er
nærmere beskrevet i Skarrildhusberetningerne for 1996, side 43, 1997, side
32-33 og 1998, side 57-58."

på : http://www.aktivfar.dk/farsret/samret/sam0250.htm

og længere nede...
"Som bekendt skal den samværsberettigede i almindelighed afholde
transportudgifterne i forbindelse med samvær. Der er ikke i lov om
forældremyndighed og samvær hjemmel til at pålægge den, der har barnet
boende, udgifter i forbindelse med den samværsberettigedes transport af
barnet. Et pålæg til den, der har barnet boende, om at betale
transportudgifter kan derfor kun komme på tale i det omfang, den pågældende
pålægges selv at bringe og hente barnet.

En bestemmelse om, at den, som har barnet boende, skal sørge for
transporten, træffes i særlige tilfælde, navnlig hvor det vil være
uforholdsmæssigt besværligt for den samværsberettigede at skulle sørge for
transporten.

Denne praksis gælder i princippet også i situationer med overvåget samvær,
men det vil hyppigt her blive bestemt, at den, som har barnet boende,
bringer og henter barnet. Det bemærkes herved, at det kun er selve
overvågningen, som foretages uden udgift for forældrene.

Spørgsmålet om, hvorvidt den, som har barnet boende, skal have udgiften til
transporten betalt eller refunderet af den samværsberettigede, må efter
Civilretsdirektoratets opfattelse bedømmes ud fra de retningslinier, som
fremgår af Skarrildhusberetningen for 1996, side 43. "

og så fandt jeg følgende : Skarrildhusberetningen for 1996, side 43 :
http://hjem.get2net.dk/far/hjemmeside/skar/96/d.htm#43

Orienterinp, om afholdelse af udgifter i forbindelse med transport under
samvær.
Efter § I 7, stk. I, træffer statsamtet afgørelse om omfanget og udøvelsen
af samværsret og kan fastsætte de nødvendige bestemmelser i forbindelse
hermed.

I forbindelse med forarbejderne til den nye lov om forældremyndighed og
samvær har det været overvejet, om der herefter er hjemmel til at pålægge
den, der har barnet boende, at deltage i betalingen af de med samværets
udøvelse forbundne udgifter.

Justitsministeriet har på et spørgsmål fra Folketingets retsudvalg udtalt,
at man i praksis er meget tilbageholdende med at fastsætte pligter for
forældremyndighedens indehaver i forbindelse med samværets udøvelse. Det
skyldes navnlig, at det kan være vanskeligt at håndhæve sådanne pligter. I
overensstemmelse hermed skal afhentning og aflevering af et barn i
forbindelse med udøvelse af samværet normalt ske på barnets bopæl, og
således at den samværsberettigede afholder udgifterne i forbindelse med
transporten.

Justitsministeriet udtalte videre, at forældremyndighedens indehaver i
særlige tilfælde kan pålægges at deltage i transporten af barnet og på den
måde i udgifterne i forbindelse med denne transport. Afgørelser herom
træffes efter en konkret vurdering, hvor det navnlig tillægges vægt, om det
vil være uforholdsmæssigt besværligt for den samværsberettigede at skulle
afhente barnet på dets bopæl.

Det er herefter Civilretsdirektoratets opfattelse, at det, når det
undtagelsesvist bestemmes, at den, der har barnet boende, skal bringe og
hente barnet, samtidig kan bestemmes, at transportudgifterne for den, der
har barnet boende, skal dækkes af den samværsberettigede.Ved afgørelsen
herom kan der bl.a. efter en konkret vurdering lægges vægt på udgifternes
omfang, og i hvis interesse afgørelsen om transport er truffet.

Der er ikke i loven hjemmel til at pålægge den, der har barnet boende,
udgifter i forbindelse med den samværsberettigedes transport af barnet.
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Charlotte D. Jensen

Dato : 20-09-03 00:36

On 19/09/03 18:07, in article bkf9kt$7v0$1@dknews.tiscali.dk, "Sabina
Hertzum" wrote:

> så vidt jeg ved kan det kun komme på tale via en dommerkendelse og hvis
> moderen flytter barnet til udlandet.....

Korrekt...
Den samværsberretigede skal selv afholde udgifterne til transport.

Mvh.

Charlotte

Fra : Stedmoderen

Dato : 20-09-03 13:46

> Den samværsberretigede skal selv afholde udgifterne til transport.

Kors, det er godt nok unfair, når den med forældremyndigheden vælger at
flytte væk. Nåmen jeg var bare sikker på at jeg havde læst et sted, eller at
der var nogen herinde der fortalte at hun havde pligt til at betale.
Men det er jo også kun 1600 kr om måneden ekstra (efter hun er flyttet) - så
det er jo ikke noget at tale om - NOT.

/Stedmoderen

Fra : SE

Dato : 20-09-03 16:08

> [...]
> der var nogen herinde der fortalte at hun havde pligt til at betale.
> Men det er jo også kun 1600 kr om måneden ekstra (efter hun er flyttet) -

Tjaaa....... Min mands eks. valgte at flytte til Færøerne med ungerne.....
Det koster 5500,- hver gang de skal herned på samvær.

/se

Fra : Stedmoderen

Dato : 20-09-03 21:05

> Tjaaa....... Min mands eks. valgte at flytte til Færøerne med ungerne.....
> Det koster 5500,- hver gang de skal herned på samvær.

Ja okay, så kan jeg godt se at vi ikke har problemer. Så kan det da ikke
være meget I får dem at se?

/stedmoderen

Fra : SE

Dato : 20-09-03 21:32

"Stedmoderen" <stedmoder@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Ja okay, så kan jeg godt se at vi ikke har problemer. Så kan det da ikke
> være meget I får dem at se?
>
> /stedmoderen

Nahhh....det er jo ikke hveranden weekend
Som regel har vi dem alle 3 en måned i sommerferien og så deler de
skoleferierne med hinanden - forstået på den måde, at det ene år har vi
måske de 2 af dem i påsken og næste år er det så den sidstes tur. Det var
nemmere da det kun var den ældste der gik i skole, for der havde vi
indimellem de mindste i 5-6 uger i træk. Det er lidt sværere nu, men det
går.

Andre gange er det min mand der tager op til dem (har gode venner i nærheden
han kan bo hos) - det er lidt billigere i flybiletter - men sommerferien
ligger helt fast.

Heldigvis er de gode til at underholde sig selv (de er fra 9-12 år) i
dagtimerne, da hverken min mand eller jeg kan tage 3 ugers ferie i skolernes
sommerferie uden bøvl. Vi nyder virkelig at have dem så længe ad gangen. Så
når de at komme ind i en "rigtig" rytme herhjemme, istedet for at skulle nå
både Tivoli, Bakken og biograf på en weekend (som det var dengang vi var
weekendforældre). Nu indgår de på lige fod i husstanden - men det er så bare
3 gange så hårdt når de rejser igen

Men man lærer at indrette sig *SS*

/se

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 16:26

Stedmoderen wrote:

> [...]
> Men det er jo også kun 1600 kr om måneden ekstra (efter hun er
> flyttet) - så det er jo ikke noget at tale om - NOT.

det kommer jo an på hvilken løsning man vælger.... og hvor gamle børnene
er.......
jeg har selv med held benyttet børneguden fra DSB til både min søn og min
bonusdatter helt fra min bonusdatter var 4 år.......
det eneste det kræver er at biomoderen gider sætte barnet på toget i den ene
ende, og faderen er der til afhentning i den anden ende......
en løsning jeg personlig synes er god ;)
der kører børneguidetog helt fra frederikshavn og til københavn, og fra
esbjerg til københavn........ mon ikke det skulle være muligt at finde en
løsning?

Fra : Stedmoderen

Dato : 20-09-03 21:04

> det kommer jo an på hvilken løsning man vælger.... og hvor gamle børnene
> er.......

Helt klart, i dette tilfælde er der dog ikke så mange muligheder. Barnet er
5½ (dreng), men moderen mener ikke at han er parat til at tage
børneguide-toget. Det kan først komme på tale om over et år, mener hun.
Selv kan vi jo ikke se det store problem i at han skal sidde 3 timer i et
tog. Vi har naturligvis ikke prøvet det endnu, men jeg antager at det er
noget i sted med en børnehave, hvor der er andre børn man kan lege med, og
hvor der er nogen der holder øje med børnene.

Men for os er alternativerne - tog frem og tilbage dvs 14 timers transport
pr weekend vi har ham, eller bil+færge, hvilket nok i bund og grund bliver
det samme - da færgerne ikke altid går til tiden. Og det er jo forholdsvis
meget - ud over at det naturligvis også er dyrt.
Jeg har overvejet at foreslå at han bliver sendt med børneguidetoget, hvor
vi så sidder i den tilstødende kupé så de bare kan ringe hvis der er noget,
men jeg tror ikke rigtig at det ville ændre de store ting. Hun har det med
at have sine holdninger - og holde ved dem. Og i dette tilfælde er der jo
ikke så meget man kan gøre. Hendes konklusion vil helt sikkert bare være at
så må vi jo se ham sjældnere hvis vi ikke har råd.

> jeg har selv med held benyttet børneguden fra DSB til både min søn og min
> bonusdatter helt fra min bonusdatter var 4 år.......

Det var godt nok tidligt, hvordan vurderede I at de var gamle nok?

> det eneste det kræver er at biomoderen gider sætte barnet på toget i den
ene
> ende, og faderen er der til afhentning i den anden ende......
> en løsning jeg personlig synes er god ;)

Også her, men det nytter jo ikke når man har en rasmus modsat at kommunikere
med.

> der kører børneguidetog helt fra frederikshavn og til københavn, og fra
> esbjerg til københavn........ mon ikke det skulle være muligt at finde en
> løsning?

Desværre ikke i dette tilfælde - ser det ud til.
Hvilke erfaringer har du med børneguide-togene? Hvad sker der på dem,
hvordan oplever børnene turene? Hun mener jo at 3 timer i et tog er alt for
meget.

/Stedmoderen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-03 21:39

Stedmoderen wrote:

> [...]
> jeg antager at det er noget i sted med en børnehave, hvor der er
> andre børn man kan lege med, og hvor der er nogen der holder øje med

3 timer er i småtingsafdelingen.... min bonusdatter har rejst 5 ½ time med
børneguiden da hun var knapt 5 år...... min søn rejser hver anden weekend 2
timer hver vej.....

> [...]
> og grund bliver det samme - da færgerne ikke altid går til tiden. Og
> det er jo forholdsvis meget - ud over at det naturligvis også er dyrt.

vi havde indimellem (læs ofte) problemer med at få billetter til børneguiden
(de kan bestilles op til 2 mdr forud) og det resulterede så i at vi (dvs
jeg, fordi jeg var sygemeldt) skulle rejse med tog fra roskilde til hjørring
kl 8 om morgenen, modtage barnet i hjørring og rejse tilbage igen, og være i
roskilde kl 19 om aftenen.... og samme tur om søndagen hvor tilbageturen dog
foregik sent om aftenen...

> [...]
> i dette tilfælde er der jo ikke så meget man kan gøre. Hendes
> konklusion vil helt sikkert bare være at så må vi jo se ham sjældnere

den løsning er god, men sørg endelig for at børneguiden ikke ved noget, for
så tager de ikke barnet med.....
en anden løsning er at give barnet en mobiltelefon og lære ham at bladre i
menuen så han kan ringe til mor eller far.....
den løsning gik vi over til med min søn for omkring 1½ år siden, og nu
rejser han alene med toget (uden børneguide, han er 9 år) men efter samme
princip som med børneguiden, altså aflevering og afhentning ved toget.....

> Det var godt nok tidligt, hvordan vurderede I at de var gamle nok?

ud fra barnets opførsel i nye situationer blandt andet...
hvis barnet er i stand til at acceptere en forholdsvis fremmed som autoritet
og kontakter denne fremmede (læs pædagog) hvis der er problemer, så er
barnet klar til børneguiden ;) derudover tager børneguiden ikke børn under 4
år.... og den har kørt i mange år efterhånden, så de har en del erfaringer
på feltet ;)

> Også her, men det nytter jo ikke når man har en rasmus modsat at
> kommunikere med.

sådan er det desværre ofte...... men indimellem kan de lade sig gøre at tage
en rationel snak med moderen....... prøv evt hendes løsning i et par
måneder, og lad så barnefaderen tage en rolig snak med hende en dag efter
han har afleveret barnet hvor atmosfæren er ok......
eller henvis feks til denne artikel :
http://www.mandezonen.dk/article.php4?sid=82
(ja ja ja, jeg ved det godt*G* det _er _ mig der har skrevet den ;) )

> Desværre ikke i dette tilfælde - ser det ud til.

har biomor i det hele taget undersøgt hvad børneguiden er for noget??

> Hvilke erfaringer har du med børneguide-togene?

den er som helhed god...... jeg har jo haft to børn med dem, og den ene er
meget udadvendt og den anden meget indadvendt, men begge har haft hyggelige
timer og kommer glade og tilpasse frem ;) altså når de første
tilvænningsture er overstået.,....

> Hvad sker der på dem,

ikke så meget, der er mange børn der bare sidder og slapper af, og andre
børn der tonser rundt og leger......
"pædagogerne" sidder ved døren i den kupe der er afsat til formålet, når
toget holder, følger de de børn ud der skal sættes af, med de papirer barnet
har med ( man skal udfylde en seddel om destination og deslige) og får en
underskrift fra den afhentende forælder...... de modtager også de nye børn,
og følger dem ind til vinduet så de kan vinke, og følger dem derefter ned
til deres plads ( der er jo pladsbestilling), hvor barnet så sidder eller
render fra, indtil destinationen.......
nogle børn har gameboy og deslige med, og det tror jeg er en god ide ;)

> hvordan oplever børnene turene? Hun mener jo at 3 timer i et tog er
> alt for meget.

det synes jeg bestemt ikke det er...... der sker jo noget hele tiden.....
hvis barnet får en lille madpakke, et blad, en gameboy, lidt slik og en
sodavand med, så skal de timer nok gå hurtigt ;) derudover er der jo hele
tiden børn der står af og på, og børn har en forunderlig evne til at finde
nye venner ;)
min søn har indimellem klaget over turens varighed, men efterhånden som han
lærte klokken at kende og fandt ud af hvornår toget ankom på stationen,
havde han noget mere at forholde sig til ;)

faktisk vil jeg påstå at ungerne hygger sig tusind gange mere ved at rejse
med børneguiden hvor der er andre børn at lege med og hele tiden sker noget
spændende, end at rejse med en irritabel og træt forælder der er sprunget
lige på toget fra jobbet og ved at inden de ankommer til destinationen er
barnet faldet i søvn, overtræt og vrælende, og så skal han/hun slæbe barn og
taske i sine trætte arme, indtil de begge kollapser i sengen når de kommer
hjem......... kun for at gentage det hele et døgn senere.......