hjemmenetværk / egen webserver
Fra : rasmus

Dato : 19-09-03 16:14

Hej med jer allesammen!

Jeg skal lave et lille netværk hjemme. Jeg har en stationær (xp pro) og en
bærbar (xp home) - og den stationære skal undvære tastatur og skærm og skal
betjenes fra den bærbare ... det skulle der ikke være de helt store ben i .
(eller hvad?).

Der skal også kobles en webserver (linux eller win98) på (en ældre p233 med
en lille HD og ganske få ram) som blot skal hoste en håndfuld små sider uden
den voldsomme trafik.

Kan det lade sig gøre således, at jeg tildeler den en vis del af min
forbindelse? Og kan man nemt ændre denne del op og ned?
Og kan jeg ligeledes styre den via den bærbare, når det hele er sat sammen?
Kan man gøre det sådan, at den automatisk tænder klokken 7 om morgenen og
slukker klokken 24.00?

Og hvordan er det IP-adresser ... kan hele showet lade sig gøre med to
dynamiske?
Hvad skal jeg anskaffe mig af hardware ?

Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-09-03 16:28

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> crashed Echelon writing

> [...]
> og en bærbar (xp home) - og den stationære skal undvære tastatur og
> skærm og skal betjenes fra den bærbare ... det skulle der ikke være de

Fjernstyringssoftware, dog kan visse BIOS'er og OS'er ikke lidt at køre
helt uden keyboard.

> [...]
> Og kan jeg ligeledes styre den via den bærbare, når det hele er sat
> sammen? Kan man gøre det sådan, at den automatisk tænder klokken 7 om

Styring af båndbredde for de enkelte PC'ere, kræver enten en router der kan
klare det, eller en linux maskine der kan gøre det.

Hvis det kun er webserveren som skal begrænses, kan du evt. gøre det på
maskinen, dog er det jo så sådan at andre maskiner kan sluge alt
båndbredden fra webserveren.

Start og sluk er mere et OS spørgsmål end et netværks spørgsmål.

> Og hvordan er det IP-adresser ... kan hele showet lade sig gøre med to
> dynamiske?
> Hvad skal jeg anskaffe mig af hardware ?

2 Dynamiske vil være meget dumt, da din webserver så kan skifte IP som den
lyster og dermed skal DNS hele tiden opdateres (medmindre du tænker i
dyndns baner).

Sørg hellere for 1 statisk IP og en router.

Yderligere hardware til webserver, narj ikke hvis du ville bruge den
stationære til det, det er mere med at finde det rette software.

> Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Kan ik lige komme i tanke om noget.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus

Dato : 19-09-03 16:48

> Fjernstyringssoftware, dog kan visse BIOS'er og OS'er ikke lidt at køre
> helt uden keyboard.

- kan det klares med den indbyggede fjernskrivebord i xp? Det med keybordet
har jeg oplevet nogle gange - manskinen vil ikke i gang før stikket bliver
sat i ... det må jeg lige kigge på.

> Styring af båndbredde for de enkelte PC'ere, kræver enten en router der
kan
> klare det, eller en linux maskine der kan gøre det.

- måske kommer webserveren til at køre linux. Ved det endnu ikke helt.

> Hvis det kun er webserveren som skal begrænses, kan du evt. gøre det på
> maskinen, dog er det jo så sådan at andre maskiner kan sluge alt
> båndbredden fra webserveren.

- tjae øh bøh ... jeg tænkte noget i retning af dels at tillede weserveren
en lille del af min forbindelse (100 kb eller noget i den stil) og så
justere rensten efter om en af de andre skal downloade noget ...

> Start og sluk er mere et OS spørgsmål end et netværks spørgsmål.

- ok ... den tid den sorg ...

> 2 Dynamiske vil være meget dumt, da din webserver så kan skifte IP som den
> lyster og dermed skal DNS hele tiden opdateres (medmindre du tænker i
> dyndns baner).

- ja det anede mig. Hvad er fordelen ved køre dyndns?

> Sørg hellere for 1 statisk IP og en router.

- jeg ringer til udbyder og beder om det. Hvil det i øvrige gøre en forskel,
hvis jeg f.eks dels hoster nogle websider på den samme IP jeg gamser CS på?

> Yderligere hardware til webserver, narj ikke hvis du ville bruge den
> stationære til det, det er mere med at finde det rette software.

- så netkort i alle maskiner, en router og en stang kabler (alm.
modemkabler?)

> Kan ik lige komme i tanke om noget.

- det vil sige, at så snart jeg har har fået de enkelte maskiner
konfigureret og sat til og set at det virker, kan jeg kyle skæren på loftet
og så bare bruge den bærbare, der er på netværket, til at lave ændringer på
serveren eller den anden stationære?

- tak

ras

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 19-09-03 17:28

> - kan det klares med den indbyggede fjernskrivebord i xp? Det med
> keybordet har jeg oplevet nogle gange - manskinen vil ikke i gang før
> stikket bliver sat i ... det må jeg lige kigge på.

Ja hvis din server vel og mærke skal køre XP, men ellers VNC, telnet oma.
alt efter hvad du er ude efter at fjernstyre

> [...]
> weserveren en lille del af min forbindelse (100 kb eller noget i den
> stil) og så justere rensten efter om en af de andre skal downloade

Hvis du vil kunne styre båndbredden for alle klienter, så skal du ud og
kigge efter en af de meget dyrere routere eller noget linux software.

> - ja det anede mig. Hvad er fordelen ved køre dyndns?

Dyndns er en service som via et program gør at hosten fx. domain.dyndns.dk
altid peger hen på den IP maskinen nu kører med. Så kan man fx. pege
www.domain.dk hen til domain.dyndns.dk og dermed køre webserver på en linje
med skiftende ip.

> - jeg ringer til udbyder og beder om det. Hvil det i øvrige gøre en
> forskel, hvis jeg f.eks dels hoster nogle websider på den samme IP jeg
> gamser CS på?

Du skal have en router op for at køre flere maskiner på samme linje. Enten
routersoftware på en PC med 2 netkort eller ud og købe en hardware router.

Det vil ikke gøre nogen forskel om du hoster CS spil og webserver da det
styres via NAT. Do gkan du få problemer med programmer der ikke
understøtter NAT.

> - så netkort i alle maskiner, en router og en stang kabler (alm.
> modemkabler?)

Nej, patchkabler til netværk, men sig bare ikke krydsede netværkskabler til
din pusher og han ved hvad du mener.

> [...]
> loftet og så bare bruge den bærbare, der er på netværket, til at lave
> ændringer på serveren eller den anden stationære?

Det afhænger igen af din fjerstyringssoftware, men ja mulighederne er der.

--
Bjarke Andersen

Fra : rasmus

Dato : 19-09-03 17:55

> Ja hvis din server vel og mærke skal køre XP, men ellers VNC, telnet oma.
> alt efter hvad du er ude efter at fjernstyre

- hov stop. Ingen af mine to xp maksiner skal fungere som server. Det er
bare to maskiner, der skal kunne snakke sammen, så jeg kan flytte filer fra
den ene til den anden - og styrede den ene med den anden. Den stationære xp
larmer som et ondt år, så den skal være slukket det meste af tiden ... og
kan således ikke fungere som server for den anden - men den skal kunne gå på
nettet og hente forskellige ting - og fungere som billedarkiv og maskine til
billedbehandling (styret via den bærbare)

> Hvis du vil kunne styre båndbredden for alle klienter, så skal du ud og
> kigge efter en af de meget dyrere routere eller noget linux software.

- det er der ikke penge til ;-( Men det vitigste er også bare, at den 3.
maskine (den lille satan, der skal være webserver) ikke blokerer for f.eks
download på en af de andre maskiner. Men hvis den nu kører på Linux, kan jeg
ordne det bare på den?

> Dyndns er en service som via et program gør at hosten fx. domain.dyndns.dk
> altid peger hen på den IP maskinen nu kører med. Så kan man fx. pege
> [...]

- jeg tror jeg forstår, men det smarteste er vel at få en fast IP og så
bruge gratisdns.dk eller hvad?

> Du skal have en router op for at køre flere maskiner på samme linje. Enten
> routersoftware på en PC med 2 netkort eller ud og købe en hardware router.

- jeg skal have en router ...

> Det vil ikke gøre nogen forskel om du hoster CS spil og webserver da det
> styres via NAT. Do gkan du få problemer med programmer der ikke
> understøtter NAT.

- jeg skal ikke hoste ... men nok i ny og næ logge på en server og skyde
lidt

> Nej, patchkabler til netværk, men sig bare ikke krydsede netværkskabler
til
> din pusher og han ved hvad du mener.

- ok, det almindelige modemkabel fra moden til router - og så tre krydsede
kabler - et til hver maskine? Er det nok?

> Det afhænger igen af din fjerstyringssoftware, men ja mulighederne er der.

- ok, men det kræver nok noget arbejde kan jeg forstå ... jeg må hellere
beholde den gamle skærm lidt endnu

takker igen

ras

Fra : J.K.Arning

Dato : 20-09-03 02:45

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote in message

[Snip]
> [...]

til
> billedbehandling (styret via den bærbare)

Ja hvis du har 30.000 til en citrix løsning er det da muligt men godt bliver
det ikke.
Terminal Services / Remote Desktop / oghvaddetellerskaldes egner sig på
ingen
måde til at afvikle grafisk tunge ting på .. selv det at browse på nettet
kan være
en prøvelse ..

Tag et kig på VNC ( søg på google ) det er gratis og glimrende til
fjernstyring .. så kan du få en fornemmelse for hvad det er for noget.
Du skal huske på at ved fjernstyring har du ikke noget grafikkort til
at afvikle grafikken / opdatere skærmbilledet .. det er rent software
baseret og skal tilmed overføres via nettet ( inter eller intra ) så
medmindre du er et meget .. m e g e t tålmodigt menneske kommer
du ikke langt med billedredigering af den vej.

[Snip]

> - jeg tror jeg forstår, men det smarteste er vel at få en fast IP og så
> bruge gratisdns.dk eller hvad?

Det er en rigtigt god løsning .. meget bedre bliver den ikke.

Regards

Fra : rasmus

Dato : 20-09-03 10:33

"J.K.Arning" <news@nospamarning.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ingen
> måde til at afvikle grafisk tunge ting på .. selv det at browse på nettet

- æv ... men det er nu ikke grafiks tunge ting. Det drejer sig om helt
almindelige familiære digiale billeder, der skal skæres lidt til og den
slags ...

> [...]
> medmindre du er et meget .. m e g e t tålmodigt menneske kommer
> du ikke langt med billedredigering af den vej.

- æv igen. Og man kan ikke på en eller ande måde bare bruge den bærbares
skærm til den stationære? Ikke noget remote eller noget ... bare direkte
kabel fra den stationæres skærmkort til den bærbare? Vi har satme så lidt
plads og det ville være rart at slippe for skærmen ...

> Det er en rigtigt god løsning .. meget bedre bliver den ikke.

- findes der andre?

takker

ras

Fra : J.K.Arning

Dato : 20-09-03 11:19

> - æv ... men det er nu ikke grafiks tunge ting. Det drejer sig om helt
> almindelige familiære digiale billeder, der skal skæres lidt til og den
> slags ...

Prøv VNC og se hvordan det går .. jeg tror du kommer frem til samme
konklusion som jeg.

> [...]
> kabel fra den stationæres skærmkort til den bærbare? Vi har satme så lidt
> plads og det ville være rart at slippe for skærmen ...

Jeg har aldrig hørt om en sådan løsning .. spørg evt. i bærbar gruppen.

Eller spar sammen til en fladskærm .. de er ved at blive meget billige
se edbpriser.dk hvis du venter lidt og handler lidt kan du få en 15" for
2000 kr. eller under .. spørg i skærm gruppen.

> - findes der andre?

Ja DynDns løsningen men det er noget hø ..

Regards

Fra : rasmus

Dato : 20-09-03 11:36

> Prøv VNC og se hvordan det går .. jeg tror du kommer frem til samme
> konklusion som jeg.

- jeg tror dig ...

> Jeg har aldrig hørt om en sådan løsning .. spørg evt. i bærbar gruppen.

- det har jeg heller ikke ... menjeg har en livlig fantasi. Jeg spørger i
> [...]

> se edbpriser.dk hvis du venter lidt og handler lidt kan du få en 15" for
> 2000 kr. eller under .. spørg i skærm gruppen.

- har tænkt tanken, men har brugt de sidste skillinger på den bærbare og
skal nu ud og have fat i router, kabler og et par andre småting, så kontoen
er tom (desuden er der ved at være hustruveto mod flere computerting) ;-()

> Ja DynDns løsningen men det er noget hø ..

- ok, jeg købet et domæne og melder mig til gratisdns.dk

- takker

ras

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-03 12:21

rasmus wrote:

> - æv ... men det er nu ikke grafiks tunge ting. Det drejer sig om helt
> almindelige familiære digiale billeder, der skal skæres lidt til og den
> slags ...

Hvorfor vil du redigere tingene på den maskine der ikke har
skærm?? Sæt i stedet maskinen op til at dele sit drev internt på
dit net, så installerer du billedbehandlingssoftwaren på din
bærbare og henter de billeder du vil redigere over netværket..

Du kan fx. mappe din grafikmaskines c: op til at hedde g: på din
bærbare. Med det grafikprogram du har installeret på den bærbare
redigerer du de billeder der ligger på dens drev g: (som er
grafikmaskinens drev c:). Det er da tosset at installerer
grafikprogrammet på maskinen uden skærm og efterfølgende sidde og
fjernstyre den fra den bærbare til at vise billederne via
fjernstyringsprogrammet, det bliver du med garanti hurtigt træt
af.

Fjernstyringen bruger du til ting som at starte og stoppe
processer på grafikmaskinen, fx. hvis du vil installere et eller
andet, opdatere maskinen og den slags småopgaver.. Jeg har
installeret en ftp-klient på den ene server og når jeg vil hente
noget stort kan jeg finde på at fjernstyre ftp-programmet på
serveren til at hente tingene hjem. På den måde kan jeg slukke min
"arbejdspc" når jeg går i seng mens serveren fortsætter med at
hente tingene natten igennem.

--
Hygge..
Thomas

Fra : rasmus

Dato : 21-09-03 15:53

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dit net, så installerer du billedbehandlingssoftwaren på din
> bærbare og henter de billeder du vil redigere over netværket..

- det er vel egentlig også det jeg har tænkt mig at gøre ... det, der er
vigtigt, er, at billederne kommer til at ligge (i al fald i grundform) på
den stationære. den bærbare laver jeg alt for mange forsøg med

> [...]
> fjernstyre den fra den bærbare til at vise billederne via
> fjernstyringsprogrammet, det bliver du med garanti hurtigt træt

- det kan også være jeg ender med at beholde skærmen. Jeg ville bare så
pokkers gerne af med den af pladshensyn ...

- ok, tak

ras

Fra : jens

Dato : 20-09-03 23:03

> [...]

> ingen
> måde til at afvikle grafisk tunge ting på .. selv det at browse på nettet

Sludder.

> [...]
> medmindre du er et meget .. m e g e t tålmodigt menneske kommer
> du ikke langt med billedredigering af den vej.

Det har ikke noget med RDP at gør hvor hurtigt billedbehandling afvikles.
Med xp på en 1.5 - 2ghz maskine er det ikke remote desktop der sætter
begrænsningen, det er de programmer der bruges til billedbehandlingen, oog
de bliver ikke mindre af at køre via VNC eller Radmin som jeg foretrækker af
de 2, næstefter XP`s indbyggede RDP.

Mvh Jens

Fra : J.K.Arning

Dato : 22-09-03 09:03

"J.K.Arning" <news@nospamarning.dk> wrote in message
> [...]
> ingen
> måde til at afvikle grafisk tunge ting på .. selv det at browse på nettet

Så Rasmus .. jeg tror du er heldig hvis dine krav og forventninger
ikke er for høje .. jeg faldt over en artikel om Radmin Remote
Administration ( http://www.famatech.com ) som benytter en lidt
anden teknik end de andre programmer og prøvede lige deres
trial version og det er faktisk hurtigere til at opdatere skærm billedet.
Om det så er hurtigt nok til lidt hygge billed redigering har jeg ikke
testet
men prøv selv. Programmet koster 35$ for en enkeltbruger licens.

Regards

Fra : rasmus

Dato : 22-09-03 12:52

> [...]
> testet
> men prøv selv. Programmet koster 35$ for en enkeltbruger licens.

- tak, vi får at se hvad der sker. Måske ender det med at jeg må bide i det
sure æble og beholde skærmen.

ras

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 19-09-03 22:51

rasmus wrote:

> Hej med jer allesammen!

Davs..

> [...]
> betjenes fra den bærbare ... det skulle der ikke være de helt store ben i .

Jeg kan se Bjarke er godt igang med at besvare spørgsmål, så jeg
vil bruge krudtet på at fortælle lidt om mit system da det minder
om noget i den stil du efterlyser..

> Der skal også kobles en webserver (linux eller win98) på (en ældre p233 med
> en lille HD og ganske få ram) som blot skal hoste en håndfuld små sider uden
> den voldsomme trafik.

Min server er en p233 eller p266, det kan jeg faktisk ikke helt
huske. Den er i sagens natur ikke voldsomt hurtig, men den ser ud
til at holde udemærket trit med den trafikmængde der kan klemmes
gennem min adsl forbindelse. Den har i lang tid kørt med 128 mb
ram og da jeg for nyligt ville forkæle den med en 256 mb klods
ekstra kunne den kun finde 64 mb, så nu har den 192 mb ram. sdram
kan fås helt ned til ca. 1 kr. pr. mb, så en 128 mb klods burde
vel være indenfor økonomisk rækkevidde, så ingen grund til at køre
med for lidt ram (efter min mening). Hvad angår harddiskplads
lagde jeg ud med en 4 GB hdd som snildt kunne rumme både
windows2000, webserversoftwaren (www.sambar.com) og en stak
hjemmesider.

> Kan det lade sig gøre således, at jeg tildeler den en vis del af min
> forbindelse? Og kan man nemt ændre denne del op og ned?

Hvor meget trafik regner du med websiderne genererer? Hvad har du
planer om at tilbyde folk på siderne, masser af billeder og
videosekvenser eller noget mere "fredeligt"?? Måske bliver der kun
tale om at din CS lagger 15-20 sekunder 3 gange i døgnet når der
er folk på websiden, så er det jo lidt overkill med
båndbreddebegrænsere og den slags..

Jeg lagde ud uden begrænser, men da trafikken på min ftp og
hjemmeside tog til byggede jeg en af en gammel 486'er med 32 mb
ram og to netkort. Jeg fik lagt FreeBSD på maskinen og vhja.
programmet IPFW har jeg begrænset min server til max. at kunne
suge ca. 90% af den effektive båndbredde. De sidste 10% er nok til
at det ikke lagger når jeg spiller rally online (jeg har ikke
testet med CS så det er muligt den har en anden tærskel?). Det er
primært den udgående trafik folk suger når de henter fra min
server, så jeg mærker ingen hastighedsnedgang når jeg surfer og
den slags. Kun når jeg sender mails med vedhæftninger kan jeg
mærke det kan være lidt tungt at komme "ud af huset", men det har
jeg løst ved at sætte en mailserver op på serveren, så er det der
der kommer til at bokse med at få mine mails sendt videre..

Hvad angår at justere båndbredden, så er det noget med at logge på
unixboksen og pille i en config-fil, det er ikke noget jeg gider
gøre ret tit.

> Og kan jeg ligeledes styre den via den bærbare, når det hele er sat sammen?

Både min server og båndbreddebegrænseren kører uden skærm og
taster. Serveren fjernstyrer jeg vhja. VNC, båndbreddebegrænseren
kan telnettes når det er nødvendigt. Jeg har sat op i BIOS på
begge maskiner at jeg ikke gider høre brok over manglende
tastatur..

> Kan man gøre det sådan, at den automatisk tænder klokken 7 om morgenen og
> slukker klokken 24.00?

Det har jeg ikke erfaring med, med det er vel ikke noget et
tænd/sluk-ur ikke kan klare.. *pouf*

> Og hvordan er det IP-adresser ... kan hele showet lade sig gøre med to
> dynamiske?

Ja, men en fast ip er klare at foretrække, selv med
www.dyndns.dk's hjælp er det grundliggende noget bøvl at en server
folk skal kunne få fat i skifter ipnummer i en uendelighed..

> Hvad skal jeg anskaffe mig af hardware ?

En ramklods, en router med noget NAT eller PAT og en stribe
netværkskabler..

> Er der ellers noget jeg skal være opmærksom på?

Hmm, ikke lige hvad jeg kan komme på..

--
Hygge..
Thomas

Fra : rasmus

Dato : 19-09-03 23:26

> Davs..

- tak for opmærksomheden

> [...]
> med for lidt ram (efter min mening). Hvad angår harddiskplads
> lagde jeg ud med en 4 GB hdd som snildt kunne rumme både

- jeg kender ikke de præcise specifikationer, men begavede folk har købt en
halv container med gamle Compaq 233 (der sælges for en hund)... der ligger
vel 32 eller 64 ram i og så kan man vel smide en ekstra klods i ... 1GB
eller 2 kan vel gøre det. Ellers er sådan en lidt større kammerat jo heller
ikke pokkers dyr

> Hvor meget trafik regner du med websiderne genererer? Hvad har du
> planer om at tilbyde folk på siderne, masser af billeder og
> videosekvenser eller noget mere "fredeligt"??

- både og ... det er primært en håndfuld private visitkort men også en ekelt
lidt tungere sag ... en større mysql database og noget php der viser
madopskrifter (en hobby side). Desuden også nogle små videosekvenser, men
det er småting. Ikke noget stort og vildt - blot et par mintter af babyen,
så familien i Jylland kan se jeg ikke lyver når jeg siger han kan kravle ...
men ikke mange besøgende mange gange om dagen

>Måske bliver der kun
> tale om at din CS lagger 15-20 sekunder 3 gange i døgnet når der
> er folk på websiden, så er det jo lidt overkill med
> båndbreddebegrænsere og den slags..

- det var dejligt ... der er i øvrigt 512/256 den kommer til at køre på

> Hvad angår at justere båndbredden, så er det noget med at logge på
> unixboksen og pille i en config-fil, det er ikke noget jeg gider
> gøre ret tit.

- det jeg bare vil sikre mig er, at den dag jeg lige skal hente 100mb et
eller andet til min arbejdspc gør den det med 90% af båndbredden og og ikke
kun det, serveren ikke har taget ...

> [...]
> kan telnettes når det er nødvendigt. Jeg har sat op i BIOS på
> begge maskiner at jeg ikke gider høre brok over manglende

- ok, rart at høre. Men selve opsætningen laver jeg nok inden jeg smider min
gamle 15 tommer på loftet ...

> Det har jeg ikke erfaring med, med det er vel ikke noget et
> tænd/sluk-ur ikke kan klare.. *pouf*

- hehe jeg havde faktisk tænkt på noget i den stil ... man kan vel sætte
skidtet op så det bar kører når det har strøm

> Ja, men en fast ip er klare at foretrække, selv med
> www.dyndns.dk's hjælp er det grundliggende noget bøvl at en server
> folk skal kunne få fat i skifter ipnummer i en uendelighed..

- ok, jeg skaffer mig en fast ...

> En ramklods, en router med noget NAT eller PAT og en stribe
> netværkskabler..

- hvad er NAT og PAT? Og er der standard i de fleste gængse routere? Kan det
klares for en billig penge? Kablerne er sikkert de dyreste ;-()

- takker,

ras

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 20-09-03 10:56

rasmus wrote:

> [...]
> eller 2 kan vel gøre det. Ellers er sådan en lidt større kammerat jo heller

Om en GB eller to er nok afhænger af hvad du installerer af OS.
Jeg kører med win2000 som OS, men skrabet ned til et absolut
minimum. Jeg har disablet alle processer jeg ikke har brug for. På
den grundsten kører jeg så Sambar som webserver, Serv-U som
ftpserver og Mailenable som mailserver, alle tre relativt små
programmer. Det fylder lige omkring 2 GB ialt, men den kan sagtens
tåle et par ekstra GB til swapfiler, websider og hvad der ny
ellers løber på.. Jeg har set du har snakket lidt om linux, det er
muligt den kan klare sig med mindre?

> - både og ... det er primært en håndfuld private visitkort men også en ekelt
> lidt tungere sag ... en større mysql database og noget php der viser
> madopskrifter (en hobby side).

Okay, det lyder som en side folk godt kan blive hængende på et
kvarters tid når først de finder vej til den, så kan det jo godt
blive lidt irriterende for dit CS når der dukker en op der lige
skal se 22 opskrifter og gerne lige når du har fjenden på kornet..

> [...]
> så familien i Jylland kan se jeg ikke lyver når jeg siger han kan kravle ...
> men ikke mange besøgende mange gange om dagen

Det er også vigtigt!

> - det jeg bare vil sikre mig er, at den dag jeg lige skal hente 100mb et
> eller andet til min arbejdspc gør den det med 90% af båndbredden og og ikke
> kun det, serveren ikke har taget ...

Du skal huske at "tænke i retninger".

Din server bruger stortset kun båndbredde i udgående retning, den
uploader materiale til de mennesker der besøger den. Det eneste
den downloader er kontrolpakker på at folk har modtaget det
uploadede korrekt og den slags småtterier.

Når du vil downloade en 100mb fil til din arbejdspc, så bruger du
stortset kun båndbredde i indgående retning. Du uploader kun nogle
små kontrolpakker på at det du har downloadet er landet korrekt.

Hvis nu du laver et 100 mb download samtidig med at serveren er
igang med et 100 mb upload af junior der kravler, så vil du opleve
at dit download falder ca. 5% i hastighed pga. din server modtager
kontrolpakker fra vedkommende der henter filmen med junior.
Kontrolpakkerne "stjæler" en anelse af den båndbredde du
downloader med. Vedkommende der henter juniorfilm vil også opleve
at hastigheden falder en anelse fordi dit download genererer en
række kontrolpakker der "stjæler" lidt af båndbredden ud af
huset.. I praksis er det dog sjældent noget man bemærker..

Der hvor du vil mærke din server er hvis du laver et upload mens
der er trafik på serveren. Lad os sige at en eller anden henter
film af junior samtidigt med at du vil sende en mail med en
vedhæftet fil. Begge dele bruger primært den udgående båndbredde,
så både du og vedkommende der henter juniorfilm vil opleve at
hastigheden falder til ca. det halve mens det står på.

Nu ved jeg ikke om du har erfaring med Linux, men hvis du
alligevel overvejer at sætte dig ind i noget unix-værk for at lave
en server, så kunne du jo kigge på FreeBSD og lave server og
båndbreddebegrænser i en og samme maskine.

> - ok, rart at høre. Men selve opsætningen laver jeg nok inden jeg smider min
> gamle 15 tommer på loftet ...

Det er nok en udemærket ide.. Et hint kan også være at finde et
sted på loftet hvor du nemt kan få fat i skærmen igen, jeg har
indimellem fået lavet noget hvor jeg har fjernbetjent min server
til at reboote og når jeg så efter et par minutter er begyndt at
undre mig over den ikke kommer i luften igen smider jeg en skærm
på og ser spørgsmålet "der er en online på din ftp, skal jeg vente
med at lukke ned til vedkommende logger af (ja/nej)?". Efterhånden
har jeg lært at lukke web- ftp- og mailserver ned manuelt inden
jeg beder om en reboot..

> - hehe jeg havde faktisk tænkt på noget i den stil ... man kan vel sætte
> skidtet op så det bar kører når det har strøm

Det kommer an på om maskinen har en rigtig powerkontakt eller det
der nye med at det bare er en slags "resetknap" der fortæller
bundkortet at man ønsker liv. Min ene server er sådan en med en
software powerknap og hvis strømmen har været smuttet et øjeblik,
så starter den ikke op igen før jeg kommer hjem og trykker på
tænd. Den anden server har en rigtig 220V vippekontakt på fronten,
så den starter af sig selv når der kommer "saft" på ledningen
igen..

> - hvad er NAT og PAT? Og er der standard i de fleste gængse routere? Kan det
> klares for en billig penge? Kablerne er sikkert de dyreste ;-()

Det er Network Address Translation og Port Address Translation.
Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke har luret hvad forskellen på de
to er, et eller andet sted tror jeg der er to navne for samme
ting. Min router har NAT så jeg nøjes lige med at fortælle hvad
den gør..

Mit eksterne ipnummer er 217.157.164.161 - dvs. skal du have fat i
de maskiner jeg har her i huset skal du benytte det ipnummer. På
mit interne net her i huset har jeg kaldt den maskine jeg sidder
ved her 10.0.0.10, min ene server for 10.0.0.11 og den anden for
10.0.0.12. Jeg har så fortalt min router at alle forespørgsler
udefra på port 80 (web) skal sendes videre til 10.0.0.11 (som er
den maskine der har Sambar installeret). Alle forespørgsler til
port 21 (ftp) skal også til 10.0.0.11, mens alle spørgsmål til
port 25 (mail) skal til 10.0.0.12 da det er den maskine der har
mailenable installeret. Denne "oversættelse" mellem mit eksterne
ipnummer og et af de interne kaldes NAT.

En vigtig sidegevinst ved NAT er at den blokerer for samtlige
porte jeg ikke har fortalt hvor skal hen, så når fx. et
virusangreb forsøger at kontakte min server på port 461 så bliver
forespørgslen *ikke* sendt videre til mit interne net. Jeg kan
altså nøjes med at åbne for lige præcis de 3 porte jeg bruger og
ingen andre..

Med en modemløsning fra TDC ryger samtlige forespørgsler til dit
eksterne ipnummer direkte til den maskine ipnummeret servicerer,
ganske ufiltreret. Der er altså ingen "dørmand" på..

Routere kan fås ned til ca. 400 kroner, så ja, det er tæt på
kablerne er det dyreste..

Hvis ikke du allerede har en hub eller en switch, så kan det måske
betale sig for dig at kigge efter en router med indbygget switch??

--
Hygge..
Thomas

Fra : rasmus

Dato : 20-09-03 11:25

> [...]
> tåle et par ekstra GB til swapfiler, websider og hvad der ny
> ellers løber på.. Jeg har set du har snakket lidt om linux, det er

- det hævdes der ... men jeg har jo ikke forsøt endnu. Alternativt skal jeg
bare skaffe en ekstra gb hd ... win 98 fylder jo heller ikke så meget.

> [...]
> blive lidt irriterende for dit CS når der dukker en op der lige
> skal se 22 opskrifter og gerne lige når du har fjenden på kornet..

- he, jeg må vist bare droppe min cs trang ...

> Det er også vigtigt!

- nemlig! ;)

> [...]
> så både du og vedkommende der henter juniorfilm vil opleve at
> hastigheden falder til ca. det halve mens det står på.

- så alt i alt skal jeg bare sætte stikkene i og sørge for at der er hul
igennem ... og så ellers bare springe op og falde ned på hvilken maskine der
sender og modtager hvor meget. Det er i al fald i småtteriafdelingen (især
hvis man tænker tilbage på sit 33.3 modem)

> [...]
> en server, så kunne du jo kigge på FreeBSD og lave server og
> båndbreddebegrænser i en og samme maskine.

- jeg er helt blank på linux, men tager gerne udfordringen op!

> [...]
> med at lukke ned til vedkommende logger af (ja/nej)?". Efterhånden
> har jeg lært at lukke web- ftp- og mailserver ned manuelt inden

- he, jeg har også overveet bare at sætte den op p skabet, men sådan noget
samler bare ufattelige mængder støv! Men jo - den skal stå inden for
rækkevidde

> [...]
> tænd. Den anden server har en rigtig 220V vippekontakt på fronten,
> så den starter af sig selv når der kommer "saft" på ledningen

- jeg ved det faktisk ikke ... det vil vise sig.Men under alle
omstændigheder kan jeg ve bare slukke om aftenen og tænde igen om morgenen.
Der skal nok være en løsning ... Eller skal den bare stå tændt, den trækker
vel ikke alverdens strøm. Der er jo f.eks ingen aktiv køler i (og heller
ingen skærm, som så vidt jeg ved er den tunge i den sammenhæng)

> [...]
> to er, et eller andet sted tror jeg der er to navne for samme
> ting. Min router har NAT så jeg nøjes lige med at fortælle hvad

- hehe ok

> [...]
> mailenable installeret. Denne "oversættelse" mellem mit eksterne
> ipnummer og et af de interne kaldes NAT.

- tak, det var en god og pædagogisk forklaring, som selv jeg kunne forstå!

> Routere kan fås ned til ca. 400 kroner, så ja, det er tæt på
> kablerne er det dyreste..

- og det der med at samle dem selv bliver vist et helvede (og dyrt i
timeforbrug har jeg hørt)

> Hvis ikke du allerede har en hub eller en switch, så kan det måske
> betale sig for dig at kigge efter en router med indbygget switch??

- jeg har en oldsag af en hub, men den er kun 10mbit (!) men det kan vel gå
an. Ellers må jeg skaffe en nyere eler få en router med indbygget switch.

- Hvordan er det i øvrigt med printere? Kan man også bare smide sådan en på
systemet?

-takker

ras

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-03 12:02

rasmus wrote:

[snip]

> [...]
> sender og modtager hvor meget. Det er i al fald i småtteriafdelingen (især
> hvis man tænker tilbage på sit 33.3 modem)

Noget i den stil, ja..

> - jeg er helt blank på linux, men tager gerne udfordringen op!

Jeg er i samme båd, bl.a. derfor jeg kører på en win2000 kerne..
Jeg har som nævnt en maskine med FreeBSD, men den har jeg fået
hjælp til at sætte op og har stortset ikke rørt den siden. For
nylig var Cybercity så venlige at opgradere min linie fra en
512/512 til en 1024/512 (der sendes en varm tanke til CC for det),
så i den forbindelse var jeg lige inde og justere begrænsningerne
lidt. Bortset fra det har jeg ikke rørt maskinen siden den blev
installeret.

> [...]
> vel ikke alverdens strøm. Der er jo f.eks ingen aktiv køler i (og heller
> ingen skærm, som så vidt jeg ved er den tunge i den sammenhæng)

Du kan evt. eksperimentere med noget powersaving på harddisken,
dels slipper du for at høre på den i det daglige og dels kan du
høre når der er folk der logger på.. Det er muligt det giver for
lange svartider når folk går online, det er ikke til at sige før
det er afprøvet..

> - tak, det var en god og pædagogisk forklaring, som selv jeg kunne forstå!

Det var egentlig også meningen med at skrive den..

> - og det der med at samle dem selv bliver vist et helvede (og dyrt i
> timeforbrug har jeg hørt)

Kablerne?? Det kommer an på om du har det rette værktøj. Med den
rette tang er det ikke det store problem, men indrømmet, jeg gider
ikke sidde og crimpe kabler på 2-5 meters længde, dem køber jeg
færdige.. Hvis det skal se lidt prof. ud kan du købe vægstik der
er lige til at samle. Ledningerne skal naturligvis i de rette
huller, men herefter er det bare at klemme sammen om stikket med
en alm. tang af passende størrelse.

> - jeg har en oldsag af en hub, men den er kun 10mbit (!) men det kan vel gå
> an. Ellers må jeg skaffe en nyere eler få en router med indbygget switch.

10mbit er jo rigeligt til en 512/256 kbit forbindelse. Når nu du
har et par maskiner og snakker om billedbehandling og den slags,
så tror jeg dog hurtigt du bliver træt af at overføre data mellem
de to XP maskiner med kun 10mbit.

> - Hvordan er det i øvrigt med printere? Kan man også bare smide sådan en på
> systemet?

Du vil have en printer på din server? Det kommer vel an på hvilket
OS du vælger til serveren og om det er i stand til at tilbyde
printerdeling med dit interne net.. Du kan købe printere og
printservere der kan sluttes direkte til din hub, men de er vist
ganske pebrede..

--
Hygge..
Thomas

Fra : rasmus

Dato : 21-09-03 15:59

> [...]
> er lige til at samle. Ledningerne skal naturligvis i de rette
> huller, men herefter er det bare at klemme sammen om stikket med

- ok, lejligheden er ret lille, så der blive ikke mange og lange kabler at
trække. De skal jo heller ikke sidde for godt fast, for min erfaring siger
mig, at den slags altid skal ud igen før man regner med det

> [...]
> har et par maskiner og snakker om billedbehandling og den slags,
> så tror jeg dog hurtigt du bliver træt af at overføre data mellem

- det tror jeg også. Hvordan beregner man egentlig tidsforbrug til
overførsel. F.eks. Hvor lang tid vil det tage at kopiere 100mb fra den ene
maskine med den anden via f.eks. 10mbit? Og 100mbit ?

> [...]
> printerdeling med dit interne net.. Du kan købe printere og
> printservere der kan sluttes direkte til din hub, men de er vist

- den skal ikke på serveren ... men det ville være rart at kunne printe fra
begge maskiner ... uden at skulle skifte stik og den slags ... og uden at
skulle kopiere fra den ene til den anden maskine, fordi det er kun er den
ene, der er tilsluttet printeren.

ras

Fra : Calle.

Dato : 20-09-03 12:04

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse > Om en GB
> [...]
> tåle et par ekstra GB til swapfiler, websider og hvad der ny
> ellers løber på.. Jeg har set du har snakket lidt om linux, det er

hvorfor bruger du ikke FTP delen i sambar også, istedet for at have 2 prg.
kørende.
--
Calle

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 21-09-03 11:40

"Calle." wrote:

> hvorfor bruger du ikke FTP delen i sambar også, istedet for at have 2 prg.
> kørende.

Jeg kørte med Serv-U længe inden jeg satte en httpserver op.
Serv-U valgte jeg fordi den har indbygget båndbreddebegrænser. Da
jeg senere satte Sambar op, så jeg ikke nogen ide i at skrotte en
stabil og for mig velkendt FTP server til fordel for en jeg ikke
kender. Derfor, såmænd..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 29-09-03 19:08

Ja, jeg starter en helt ny "tråd" da jeg har lidt kommentarer til det hele:

Ad IP-adresser:
Jeg mener kun du skal have EN IP-adresse, den giver du serveren (som skal
køre 24/7)
Så giver du serveren et ekstra netkort hvor du kan tilkoble de to andre
maskiner.
På denne facon, kan du med tiden udbygge din server til at fungere som
filserver, proxy, mailserver, firewall, trafic-shaping og hvad du ellers kan
finde på.

Ad router:
Som sagt skal kun en maskine være tilsluttet direkte, så du kan spare
routeren, men du skal købe en switch. Fordelen er at kommunikation mellem
dine PC'ere og serveren vil være 100 Mbit. og switche er billigere end
routere.

Ad stationær:
Hvad skal du dog bruge den maskine til?
Er det fordi du ikke må installere nye programmer på din bærbare eller er
det bare for at kunne sidde i sofaen? Eller er det bare fordi den er
hurtigere end den bærbare?
Hvis den, som det lyder, skal bruges som filserver, så sæt dog en ekstra
harddisk i din server og lad den fungere som lager/backup.
Hvis du skal bruge dens CPU til billedbehandling, så vil jeg lade andre
komme med ideer til fjernstyring, men ideen med at bruge serveren som
filserver mener jeg virkelig du skal overveje da du om ikke andet kan bruge
den som backup eller bare lager så du ikke behøver at starte "støjekassen"
for at få adgang til dine filer.
Hvis du kan undvære den stationære, behøver du slet ikke at købe en switch
men kan nøjes med et krydset kabel.

Ad Traffic-shaping:
Ved at lade AL trafik gå igennem serveren kan den styres meget bedre end en
simpel opdeling af båndbredden.
I stedet for at tildele forskellige funktioner fast båndbredde, så giv det
prioritet.
Der er jo ingen grund til at webserveren ikke udnytter båndbredden 100% når
ikke du bruger den.
Hvis du så vil sikre dig at du får fuld båndbredde når du spiller CS, så giv
denne trafik høj prioritet og lad familien i jylland vente. De må da kunne
forstå prioriteringen
Ligeledes kan websurfning opprioriteres mens mail jo ikke er så vigtigt hvis
ellers serveren styrer det.

Ad fjernstyring af server:
Hvis du vælger Linux, hvilket jeg klart vil anbefale, kan du med programmet
"Putty" fjernstyre serveren.

Ad filserver:
Da man jo ikke kan sætte særligt store harddiske til gamle PC'ere bør du da
overveje en ekstern harddisk som suplement til filserveren.
På serveren kan du vel snildt have 10 GB til det vigtigste/hyppigst brugte,
og så en ekstern harddisk til sjældent brugte/voldsomt store ting. Den
eksterne harddisk er jo også velegnet til backup. Det er netop dette jeg
bruger min Maxtor 5000XT til, og det er en dejlig disk.

Ad kabler:
Du skal kun bruge krydsede kabler hvis:
* du vil forbinde to PC'ere direkte eller
* du vil forbinde en switch til en anden switch eller router.
Alle kabler mellem Switch og PC skal være "straight"

Det blev så en lang smøre, men der var jo også mange ting

Rune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-09-03 19:51

"Rune Friis Jørgensen" <rfj@friis-partnere.dk> wrote:

>Ja, jeg starter en helt ny "tråd" da jeg har lidt kommentarer til det hele:

Har også en kommentar

> [...]
>finde på.
>
>Ad router:
>Som sagt skal kun en maskine være tilsluttet direkte, så du kan spare

Prisforskellen mellem en switch og en bredbåndsrouter er nærmest null.

Og jeg vil stærk anbefale en bredbåndsrouter, for det er ren
galimatias at ha' en computer/server stående åben mod nettet: Før
eller senere får man uønsket besøg. Og det uanset om den kører Linux
eller Windows.

<mlr>

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 29-09-03 20:27

> Har også en kommentar

> Prisforskellen mellem en switch og en bredbåndsrouter er nærmest null.

Ahh... En router til 400 kan vel sammenlignes med en switch til 300.

> [...]
> galimatias at ha' en computer/server stående åben mod nettet: Før
> eller senere får man uønsket besøg. Og det uanset om den kører Linux

Jeg har nu mere tiltro til den firewall du kan lave på en linux maskine end
den NAT'ing der kan laves på en billig router.

Og hvis du skal have serveren til at fungere som webserver mv., skal du
alligevel åbne for nogle porte.

Rune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-09-03 21:47

"Rune Friis Jørgensen" <rfj@friis-partnere.dk> wrote:

>Jeg har nu mere tiltro til den firewall du kan lave på en linux maskine end
>den NAT'ing der kan laves på en billig router.

Jeg har også stor tiltro til Linux - Min server i kælderen er bare
klippe stabil

Men i et lille hjemmenetværk med en enkelt webserver syn's jeg nok din
opstilling skyder over målet. Hvorfor komplicere noget der kan gøres
enkelt ?

<mlr>

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 30-09-03 22:43

> [...]
>
> Men i et lille hjemmenetværk med en enkelt webserver syn's jeg nok din
> opstilling skyder over målet. Hvorfor komplicere noget der kan gøres

Jeg kan slet ikke følge at min løsning skulle være skudt over målet.

Hvis han alligevel skal installere en webserver bliver han nødt til at sætte
sig lidt ind i Linux

Og der er da ikke meget arbejde i at smide en DHCP server på, en SAMBA og så
lige lidt IP-tables.

Og den båndbredde udnyttelse han kan få ved at lade Linux-boksen styre al
trafikken er da ca. 100 % bedre end blot at begrænse trafikken på de to
"ben"

Alt det andet med proxy og mail er selvfølgelig til senere.
Men hvis han starter "rigtigt" mener jeg bare at han har langt flere
muligheder.

Rune

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-09-03 23:35

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote:

>Hvis han alligevel skal installere en webserver bliver han nødt til at sætte
>sig lidt ind i Linux

Ikke hvis webserveren skal køre på W98

Jeg vil da stærkt foretrække Linux frem for W98, men som manden
skriver, den skal kun hoste en håndfuld sider uden større trafik

>Og der er da ikke meget arbejde i at smide en DHCP server på, en SAMBA og så
>lige lidt IP-tables.

Det ka' godt ta' en aften eller to

Der er principielt intet i vejen med IP-tables, opsætningen bli'r bare
hurtigt meget kompliceret - Og så er det let at lave tastefejl, der
efterlader lokalnettet helt ubeskyttet.

<mlr>