Linux Filserver i Windows netværk
Fra : Jimmy

Dato : 19-09-03 11:02

Hey

Har en gammel maskine som jeg havde tænkt mig at bruge i et netværk, som
fil- og printserver. Det er bare office dokumenter o.lign., så der er ikke
de helt store krav.

Jeg prøver at bevæge mig lidt væk fra MS, men de andre PC'ere i netværket
kører MS OS'er. Nu er mit spørgsmål så:

Vil det være muligt for mig at bruge Linux som filserver på en gammel PC,
når alle filer der skal gemmes på serveren er Windows filer der kommer fra
filsystemet som NTFS, og alle filer samtidigt kun skal læses fra netværket,
og altså ikke fra selve serveren?

Hvis ja, er det så noget jeg bare kan gøre standard, eller skal jeg have et
eller andet program installeret før at det kan lade sig gøre?

Håber at der er nogen der kan hjælpe... :)

--

Jimmy

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-09-03 11:12

Jimmy wrote:
> [...]
> filsystemet som NTFS, og alle filer samtidigt kun skal læses fra
> netværket, og altså ikke fra selve serveren?

Ja. En fil er en fil, uanset hvilket filsystem det ligger på. Der kan være
enkelte ekstra ting, såsom rettigheder osv., men det er jo ikke det, du
spørger om.

> Hvis ja, er det så noget jeg bare kan gøre standard, eller skal jeg have
> et eller andet program installeret før at det kan lade sig gøre?

Nej - det virker lige ud ad landevejen.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-09-03 11:57

Lars Dybdahl wrote:

> Ja. En fil er en fil, uanset hvilket filsystem det ligger på. Der kan være
> enkelte ekstra ting, såsom rettigheder osv., men det er jo ikke det, du
> spørger om.

Øhhmm... der kan være mange ekstra ting i forskellige filsystemer, der
ikke nødvendigvis kan mappes fra det ene til det andet. Rettigheder er
kun en ting.
Men som du siger... det er ikke det han spørger om. Til de han spørger
om er svaret "Samba".

> Nej - det virker lige ud ad landevejen.

Da ikke uden Samba.

Jimmy... Hvis man vil bruge en Linux-maskine som fil-server i et Windows
netværk, så alle Windows-klienterne kan se filerne på "netværksdrev", så
er der et ganske fint stykke software, der hedder "Samba".
Det kommer med de fleste linux-distributioner, men skal selvfølgelig
startes før det virker.

Peter

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 19-09-03 12:24

Peter Mogensen wrote:
> Men som du siger... det er ikke det han spørger om. Til de han spørger
> om er svaret "Samba".

Øh - ordet Samba indgå slet ikke i hans indlæg.

> Da ikke uden Samba.

Når man installerer en typisk Linux distribution, så er Samba en del af
denne. Så svaret er: Kast f.eks. en Red Hat Linux ind på maskinen og følg
vejledningen til at lave en fil- og printerserver for Windows maskiner.
That's it.

Lars.

--
Freelance programmør

Fra : Peter Mogensen

Dato : 19-09-03 12:51

Lars Dybdahl wrote:

> Øh - ordet Samba indgå slet ikke i hans indlæg.

Nej :) ... det var jo netop det gerne ville have at vide.

> Når man installerer en typisk Linux distribution, så er Samba en del af
> denne. Så svaret er: Kast f.eks. en Red Hat Linux ind på maskinen og følg
> vejledningen til at lave en fil- og printerserver for Windows maskiner.

Ja .. og hvis han allerede har en maskine uden samba på som han gerne
vil have til at være fil-server?

Min pointe er bare at svaret var "samba".

Peter

Fra : Morten Fjendbo

Dato : 19-09-03 14:31

Jimmy wrote:
> [...]
> have et eller andet program installeret før at det kan lade sig gøre?
>
> Håber at der er nogen der kan hjælpe... :)

www.e-smith.org det er nok noget af det nemmeste du kan komme på at sætte en
linux maskine op i et MS netværk.