Den daglige forurening
Fra : Live4Him

Dato : 08-04-01 21:57

I vor daglige kontakt med andre mennesker og berøring med verden som sådan,
kan der være ting som afstedkommer en slags forurening i vor ånd og sjæl.
Møder man mennesker som generer, irriterer eller provokere en, kan man i
vrede komme til at synde ved at "give igen" og dermed er forureningen et
faktum. Man bliver som ens fjende, man begynder at tænke som han, og trækkes
uvilkårligt ned på hans niveau.

Dette har Gud ikke ønsket for sine børn og der er hjælp at få - den daglige
forurening, i dets mange former (og forklædninger ikke mindst), bør besvares
med den daglige renselse.

Jesus vasker disciplenes fødder i Joh 13 og dette er et billede på at vi som
kristne har behov for et dagligt bad - at blive renset af Jesus. For lige så
sikkert som disciplenes fødder blev snavsede på de støvede veje i Israels
land, hvorhen de end gik, lige så sikkert er det at vi som kristne dagligt
bliver udsat for forurening fra mennesker, fra verden og djævelen.

At blive renset af Jesus, hvordan? -
Jeg tror det starter med at komme til Ham og erkende sine synder. Vi siger
det Han siger om vor synd, og vi beder om hjælp til at give godt for ondt og
at være rene i vores tanker. Men jeg tror også at vi bare ved at VÆRE med
Jesus i bøn, opnår en slags renselse - Hans Ånd bliver virksom i os og Hans
kærlighed i os kan erstatte vrede og had.

At komme til Jesus.
At være med Jesus.
At blive "vasket" af Jesus.
Hvis man tager kong David som eksempel, har vi her en mand der blev kraftigt
forfulgt og generet, en mand der havde al mulig grund til at hævne sig på
sin fjende Saul og give igen, ondt for ondt - men David holdt sig ren. David
kom til Gud i bøn og salmer. Han udøste virkelig sin nød for Gud - Han gav
ikke ondt igen men holdt sig i Guds renhed. David syndede, men Han omvendte
sig og lod sig rense - igen og igen var David indfor Gud og blottede sin
sjæl, sin smerte og sine problemer og han blev aldrig bitter på Gud men lod
sig også rense for bitterhed.

En gang viste Gud mig et billede af en håndvask der var blevet tilstoppet -
forureningen havde fået lov at stå på et stykke tid og det hindrede vandets
naturlige "flow". På samme måde tror jeg, at vore hjerter hvis de opsamler
forureningen uden at bringe den til gud kan blive tilstoppet og udarte sig i
bitterhed mod Gud og er man først bitter på Gud så kommer man ikke til Ham i
bøn, og det naturlige flow der skulle kendetegne ens liv i Ånden bliver
stoppet og mere skidt kan samle sig.

Men Gud gjorde det også klart for mig at ligesom en tilstoppet håndvask kan
ordnes, så kan vort hjertes "tilstopning" ordnes, og hvilken herlig lyd er
det ikke når der kommer et "svup" skidtet skyldes væk og vandet render frisk
og kraftigt og ubesværet igennem igen.

Føler du dig snavset. Føler du dig bitter og skuffet på Gud, eller er du
helt tilstoppet så du ikke ved hvad du føler, så er der håb forude. Jesus
har gjort det til en af Hans opgaver at rense sine børn - som en mor vasker
sit barn. Ligesom Jesus frivilligt vaskede disciplenes fødder og tog
tjenerdragt på, vil Han også vaske dine. Og hvilken glæde det er når Han får
lov, og det rene, glinsende, livets vand får lov at strømme frit igennem dit
hjerte og ud til mennesker i en tørstende verden.

jørgen.