Suunto Vyper - forskellige data
Fra : Jacob Mondrup

Dato : 19-09-03 00:49

Hej NG.

Efter endnu en dejlig tur i Rødehavet sidder jeg nu og nærlæse mine
dykkerlogs fra min Suunto Vyper dykkercomputer.

Alle som har være bare en enkelt uge i Rødehavet ved, at det sidt på ugen
godt kan komme meget tæt på dekompressionsgrænsen, og at de krævende dyk på
fx. Thiestlegorm ligger sidst på ugen. Således lå jeg selv og vippede på 2-3
min fra deco, hvilket jo absolut ikke er god PADI skit - men man skulle
jo være en idiot hvis man ikke under sådan et dyk holder godt øje med
computeren, og sikre man kan lave en fornuftig opstigning en med ekstra
langt sikkerhedsstop med en passende mængle luft som sikkerhedmargin.

Nåe, nu til sagen: Når jeg så ser loggen igennem efter jeg har overført den
til min PC, ser tallene lidt anderledes ud: Nu skulle jeg tilsyneladende
have overskrede min non-deco tid og blevet varslet et ekstra sikkerhedstop
(hvilket jeg heldigvis lavede alligevel fordi jeg var på kanten og have
luften til det) - men har andre oplavet at der kan være forskeld på hvad
computeren viser under dykket, og hvad man trækker ud til PC'en når man
kommer hjem ?

På forhold tak for hjælpen

mvh

Jacob Mondrup

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-09-03 05:13

> [...]
> forskeld på hvad computeren viser under dykket, og hvad man trækker ud til

Jeg har set en forklaring engang, jeg mener det skyldes at din computer
beregner informationen konstant, hvorimod logget data gemmes hvert 20.
sekund.

På din PC beregnes din profil så ud fra logget data, men da opløsningen af
data er mere grov, kan dette resultere i at det ser ud som om du har været
længere på en hvis dybde end du reelt har.

Afhængigt af hvordan Divemanageren interpolerer data kan dette være årsag
til forskellen.

Personligt har jeg ikke været ude for at lande i deko mode pga dette, men
jeg har set at divemanageren synes jeg har haft for hurtig opstigning.

Håber dette kan hjælpe lidt.

Hilsen Søren Reinke

Fra : Jacob Mondrup

Dato : 19-09-03 08:21

Hej Søren.

Hmmm - lyder interessant......det giver mening at der selvfølgelig kan være
en forskydning på den måde....men det må virkelig være nede i
marginalerne........

Tak for det

mvh

Jacob Mondrup

Fra : lpp

Dato : 19-09-03 15:02

Læs FAQ på suuntos hjemmeside

Mvh
Lars

Fra : Rene Jensen

Dato : 01-10-03 11:24

Hej Jacob,
jeg gik også over deco græsen på et Rødehavs dyk ('god' undskyldning: der
var hammerhajer på 42 meters dybde....) med min Cobra. Her er
dykkerprofilen: http://walkabout2.dk/DeepSouth/divelog/images/199_jpg.jpg

Bemærk ASC alarmen, dvs at der står 'ascent' der hvor jeg (bevist) overskred
deco grænsen.

mvh
Rene