spm. vedr. backup/spejling løsning!
Fra : - ZULU -

Dato : 18-09-03 20:10

Min far har en lille 2-mands virksomhed og har lige været udsat for en
mekanisk fejl i et laptop drive, der gjorde drevet ubrugeligt og
ulæseligt... Det er derfor gået op for ham at han skal til at lave backup...

Jeg ønsker at kunne tage en komplet kopi af harddisken, for at undgå at
skulle bruge 1 dag på at loade maskinen op fra bunden med alle programmer og
settings.... Ved dog ikke noget om hvilket software og hardware der skal
anvendes hertil. Havde forestillet mig en 200-250 GB ekstern harddisk? Det
skal være lidt á la windows Restore points/ eller genskabelsesfunktion. Det
skal være nemt at lave backup'en - da han ikke er superbruger... Løbende
skal der så tages backup af datapartitionen, således at ændrede filer backes
up på faste tidspunkter eller ved nedlukning af PC - hvilket program kan
det...

Dem der solgte ham en ny HDD forslog at bruge nero til at brænde backups,
men jeg mener da det må kræve masser af cd'er og ikke er holdbart for så
skal maskinen jo loades med winXP og nero inden der kan genskabes noget?

Al hjælp, kommentarer og idéer modtages...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-09-03 22:26

- ZULU - skrev:

>Min far har en lille 2-mands virksomhed og har lige været udsat for en
>mekanisk fejl i et laptop drive, der gjorde drevet ubrugeligt og
>ulæseligt... Det er derfor gået op for ham at han skal til at lave backup...

I skal bruge Ghost eller DriveImage. De kan lave en pakket fil
for et helt drev og pakke den ud igen så drevet er fuldstændig
magen til. Det betyder bl.a. at man kan tage et 'øjebliksbillede'
af systemdrevet og så til enhver tid vende tilbage til den
situation igen. Det betyder naturligvis at systemændringer der er
foretaget siden, går tabt, men det betyder også at det kun tager
nogen minutter at komme på fode igen efter at systemet har været
totalt kvadret eller virusangrebet.

Datadrevene kan man lige så godt pakke med WinRar eller Winzip da
det ikke er kritisk hvordan de pakkes ud igen. Begge programmerne
kan opdatere en pakket fil automatisk med nye ændringer.

Hvis det er vigtige data, skal I ikke nøjes med en harddisk i en
computer der kan brænde af. Så skal de data I selv producerer,
brændes på cd med jævne mellemrum og opbevares et andet sted.

> [...]
>up på faste tidspunkter eller ved nedlukning af PC - hvilket program kan

Både WinRar og WinZip.

> [...]
>men jeg mener da det må kræve masser af cd'er og ikke er holdbart for så
>skal maskinen jo loades med winXP og nero inden der kan genskabes noget?

Det er en god idé at brænde de kritiske selvproducerede data på
cd, men som du selv anfører er det ikke praktisk at brænde hele
systemet.

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 19-09-03 07:58

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Det er en god idé at brænde de kritiske selvproducerede data på
> cd, men som du selv anfører er det ikke praktisk at brænde hele

Hvorfor ikke ? Jeg har brugt ghost programmet til at lave en netboot ghost
diskette/CDROM,
overført imaget til en anden maskine. "-split" parameteren er rigtigt smart at
bruge hvis imaget spænder
over flere CDére.

Michael

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-09-03 08:14

Michael skrev:

>Hvorfor ikke ?

Fordi han nævnte en backupdisk på 200-250 GB.

--
Bertel

Fra : Michael

Dato : 19-09-03 08:42

cut - ZULU - wrote:
Jeg ønsker at kunne tage en komplet kopi af harddisken, for at undgå at
skulle bruge 1 dag på at loade maskinen op fra bunden med alle
programmer og
settings....
cut

Jeg har ikke set eller hørt om bærbare med 250 GB harddiske

Michael

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-09-03 14:00

In article <3F6AB343.EAFA6029@dk.dk>, Michael wrote:
> Jeg har ikke set eller hørt om bærbare med 250 GB harddiske

USB?

Fra : Michael

Dato : 19-09-03 14:18

"Christian E. Lysel" wrote:

> USB?

Ok. men ikke en intern harddisk på 250 GB til en bærbar.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 19-09-03 16:27

In article <3F6B0204.5E10CF44@dk.dk>, Michael wrote:
> Ok. men ikke en intern harddisk på 250 GB til en bærbar.

Hvem bruger en intern harddisk til backup..er
det ikke mere praktisk at kunne opbevarer denne
et andet sted?

Fra : Michael

Dato : 19-09-03 18:09

Christian E. Lysel wrote:

> Hvem bruger en intern harddisk til backup..er
> det ikke mere praktisk at kunne opbevarer denne
> et andet sted?

Hvem har talt om at bruge en intern harddisk til backup ?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 20-09-03 04:15

-------------------^^^^^^

> Hvem har talt om at bruge en intern harddisk til backup ?

Se ovenstående.

Fra : Michael

Dato : 20-09-03 12:28

Christian E. Lysel wrote:

> -------------------^^^^^^

> Se ovenstående.

Zulu: cut
[...]

Bertel: cut
Det er en god idé at brænde de kritiske selvproducerede data på
cd, men som du selv anfører er det ikke praktisk at brænde hele
systemet.

Michael:
[...]

Bertel:Fordi han nævnte en backupdisk på 200-250 GB

Michael:Jeg har ikke set eller hørt om bærbare med 250 GB harddiske

Zulu ønsker en komplet backup af den interne HD, der blev købt en ny HD,
maskinen er altså mindst et år gammel. Hvor stor var HDD til bærbare for
et år siden ? 20/40 GB ? Derfor er der ingen problemer i at overfører
imaget til en anden maskine og brænde CDérne/DVDérne. Derfor nævner jeg
lidt ironisk bærbare med 250 GB HD, men det er fejl jeg ikke skriver
"interne" HD.

Fra : Michael

Dato : 19-09-03 11:20

Michael wrote:

> [...]
> diskette/CDROM,
> overført imaget til en anden maskine. "-split" parameteren er rigtigt smart at

Det er ikke nødvendigt at lave Image CDérne, hele imaget kan ligge på en
anden computer. Det er hurtigere at reetablere et image via netværk end med CDROMér

Michael

Fra : Elmo Jensen

Dato : 18-09-03 22:32

" - ZULU -" <z@z.z> skrev i en meddelelse

> Al hjælp, kommentarer og idéer modtages...

Prøv at tage et kik på denne side:

http://www.symantec.com/sabu/ghost/ghost_personal/

Jeg er ret sikker på det er noget din far (og dig måske) kan bruge.

Mvh. Elmo